Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Het kruispunt van de Doornstraat met de Krijgslaan (ter hoogte van het Universiteitsplein) is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op.
Het project is gesitueerd op de grens van de wijk Duivelshoek, ten zuiden van de Bist en het kerkhof en vlakbij Campus Drie Eiken.
Beide kruispunten (Doornstraat/Krijgslaan en Krijgslaan/Fort VI-straat) worden compacter gemaakt om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo kan er voor het kruispunt Doornstraat/ Krijgslaan een veiliger verkeerslichten geregeld kruispunt ontstaan en ter hoogte van het kruispunt Krijgslaan/Fort VI-straat een nieuw fietspad voorzien worden.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 51 plaatsen in de bestaande toestand naar 49 plaatsen in de nieuwe toestand omdat er een tak van het Universiteitsplein wordt dichtgemaakt en daar een keerlus wordt voorzien. Er wordt een nieuwe haltehaven voor de bus ingericht in de Doornstraat.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans (-1 boom). Doordat de inrit van de parking van de Universiteit Antwerpen verlegd wordt, dient er een boom gerooid te worden ter hoogte van de nieuwe inrit.
Mobiliteitsvoorwaarden
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 17 juni 2019 | |
definitief ontwerp | goedkeuring college | 21 februari 2020 | 1753 |
In het kader van de modernisering van de verkeerslichtencomputer in Antwerpen is in 2019 voorliggend kruispunt met een tijdelijke proefopstelling aangepast door de stad:
Sinds de invoering van de nieuwe lichtenregeling zijn er verschillende bijsturingen gebeurd naar aanleiding van wijzigende verkeersstromen in de ruimere omgeving van de A12. Momenteel is de verkeersdoorstroming op de A12 terug verbeterd en zijn de lichten aan de Doornstaat ook terug gestabiliseerd.
De stad wenst de proefopstelling te bestendigen en de nieuwe kruispuntconfiguratie definitief aan te leggen. De werken omvatten:
Het district maakt gebruik van de wegenwerken om de verkeersveiligheid en leesbaarheid aan de parking van de voetbalvelden te verbeteren door het dichtzetten van alle autotoegangen, behalve deze aan de bushalte, en het aanleggen van een fietspad in de bocht.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstellingen 2LMS010303A00000/5151000000/225 stad en 2WIL010701M01568/5082500000/224 mits goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door districtscollege en districtsraad voor het district Wilrijk.
17/06/2019
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft voorwaardelijk gunstig advies op het voorgestelde definitief ontwerp, onder voorbehoud dat een aangepast ontwerp opnieuw wordt geagendeerd, en op voorwaarde dat:
Er is na datum van het coördinatieoverleg openbaar domein (COD) een bilateraal overleg geweest tussen het district en de stad en daar werden de openstaande problemen en opmerkingen die gegeven werden tijdens het overleg COD uitgeklaard en verwerkt in het aangepast definitief ontwerp.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (7 februari 2020) voor de wegeniswerken in de Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt), district Wilrijk, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken in de Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt), district Wilrijk.