Terug
Gepubliceerd op 28/04/2020

2020_DCWI_00079 - Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt). SWOU12142. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 20/04/2020 - 19:00 VIRTUELE VERGADERING
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Linda Verlinden, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Hans Ides, districtsschepen; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2020_DCWI_00079 - Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt). SWOU12142. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCWI_00079 - Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt). SWOU12142. Wegeniswerken - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Het kruispunt van de Doornstraat met de Krijgslaan (ter hoogte van het Universiteitsplein) is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op.

Het project is gesitueerd op de grens van de wijk Duivelshoek, ten zuiden van de Bist en het kerkhof en vlakbij Campus Drie Eiken.

Beide kruispunten (Doornstraat/Krijgslaan en Krijgslaan/Fort VI-straat) worden compacter gemaakt om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo kan er voor het kruispunt Doornstraat/ Krijgslaan een veiliger verkeerslichten geregeld kruispunt ontstaan en ter hoogte van het kruispunt Krijgslaan/Fort VI-straat een nieuw fietspad voorzien worden.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 51 plaatsen in de bestaande toestand naar 49 plaatsen in de nieuwe toestand omdat er een tak van het Universiteitsplein wordt dichtgemaakt en daar een keerlus wordt voorzien. Er wordt een nieuwe haltehaven voor de bus ingericht in de Doornstraat.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans (-1 boom). Doordat de inrit van de parking van de Universiteit Antwerpen verlegd wordt, dient er een boom gerooid te worden ter hoogte van de nieuwe inrit.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • markeringen (zebrapaden): aan het kruispunt met de Doornstraat. Het is ook wenselijk om de gemarkeerde oversteek te behouden over de Fort VI-straat (om het oversteken te bundelen en hier niet kriskras te laten oversteken);
  • snelheidsregime: 30 km/u;
  • snelheidsremmers in de straat (niet op kruispunten): te evalueren, maar gezien het lokale karakter in de ventweg en de korte afstand op het doorgaande deel voorlopig niet;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer): aparte fietspaden;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren;
  • rijrichting: dubbel.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 17 juni 2019  
definitief ontwerp goedkeuring college 21 februari 2020 1753


In het kader van de modernisering van de verkeerslichtencomputer in Antwerpen is in 2019 voorliggend kruispunt met een tijdelijke proefopstelling aangepast door de stad:

  • het kruispunt is gecompacteerd;
  • een tak van Universiteitsplein is doodlopend geworden – de overige tak is dubbelrichting geworden;
  • er is een parkeerstrook tijdelijk verdwenen op het Universiteitsplein;
  • de eindhalte van bepaalde buslijnen is komen te vervallen op het Universiteitsplein waardoor deze ingekort zijn tot het Universitair ziekenhuis. Er loopt momenteel overleg tussen stad/district en De Lijn om een nieuwe eindhalte in het district Wilrijk te vinden;
  • de doorgaande buslijnen hebben een nieuwe halte gekregen op de Doornstraat.

Sinds de invoering van de nieuwe lichtenregeling zijn er verschillende bijsturingen gebeurd naar aanleiding van wijzigende verkeersstromen in de ruimere omgeving van de A12. Momenteel is de verkeersdoorstroming op de A12 terug verbeterd en zijn de lichten aan de Doornstaat ook terug gestabiliseerd.

De stad wenst de proefopstelling te bestendigen en de nieuwe kruispuntconfiguratie definitief aan te leggen. De werken omvatten:

  • toeleidende fietspaden heraanleggen/verbreden;
  • definitief inrichten bushalte Doornstraat;
  • herprofileren dubbelrichtingstak Universiteitsplein zodat er terug een parkeerstrook in kan;
  • doodlopende tak Universiteitsplein krijgt een keerpunt voor wagens en een doorgang op grindgazon voor de brandweer;
  • het kruispunt wordt vergroend en er komt blindengeleiding.

Het district maakt gebruik van de wegenwerken om de verkeersveiligheid en leesbaarheid aan de parking van de voetbalvelden te verbeteren door het dichtzetten van alle autotoegangen, behalve deze aan de bushalte, en het aanleggen van een fietspad in de bocht.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstellingen 2LMS010303A00000/5151000000/225 stad en 2WIL010701M01568/5082500000/224 mits goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door districtscollege en districtsraad voor het district Wilrijk.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

17/06/2019

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft voorwaardelijk gunstig advies op het voorgestelde definitief ontwerp, onder voorbehoud dat een aangepast ontwerp opnieuw wordt geagendeerd, en op voorwaarde dat:  

  • consensus wordt bereikt met De Lijn omtrent scenario 2 (keerlus via Fort VI-straat) en de mogelijke aanpassingen en inrichtingswijzigingen op dit traject in beeld worden gebracht; 
  • de vraag voor een gelijktijdige heraanleg van het kruispunt Universiteitsplein en Fort VI-straat, in functie van een compacter en veiliger kruispunt, wordt voorgelegd aan het beleid; 
  • de Verkeersdienst tijdig wordt betrokken met betrekking tot aanpassingen aan de  verkeerslichten; 
  • de huidige fietsoversteek aan zijde Krijgslaan en Universiteitsplein bij voorkeur mee aangepast wordt naar een breedte van 2,50 meter;
  • in de Doornstraat de noordelijk (dwarse ) fietsoversteek dubbelrichting te voorzien, en aan de zuidelijke zijde de (dwarse ) fietsoversteek naar enkelrichting aan te passen; 
  • het éénrichtingsfietspad in de bovenste fietsdoorsteek aan het universiteitsplein (zijde Scala) wegvalt maar er wel een doorgang in voetpadmateriaal wordt voorzien; 
  • in overleg met de dienst Mobiliteit de diverse markeringen aanpassen conform de voorrangsregels en de principes van het draaiboek Openbaar domein;
  • de glascontainer op de hoek ter hoogte van het Universiteitsplein geherlocaliseerd wordt;
  • de rijstrookverdeling in de oostelijke tak van de Doornstraat wordt aangepast naar een gecombineerd voorsorteerstrook rechtsaf en rechtdoor, en onderzocht wordt of de vrijgekomen ruimte kan ingezet worden om de afdraaiende beweging van het openbaar vervoer te vereenvoudigen;
  • naar volgende fase de doorsteek voor de brandweer aan te passen en anders te materialiseren, zodat een overrijdbare en obstakelvrije doorgang wordt voorzien
  • naar volgende fase toe een bomentoets uitgevoerd wordt; 
  • het scenario met een aangepaste huisvuilophaling verder wordt onderzocht.

Er is na datum van het coördinatieoverleg openbaar domein (COD) een bilateraal overleg geweest tussen het district en de stad en daar werden de openstaande problemen en opmerkingen die gegeven werden tijdens het overleg COD uitgeklaard en verwerkt in het aangepast definitief ontwerp.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0107 - Grijs
2WIL010701 - Aanleg en heraanleg
2WIL010701M01568 - SWOU12142 Doornstraat, Krijgslaan, Universiteitsplein (kruispunt Doornstraat / Krijgslaan universiteitsplein)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010303 - Verkeersmanagement

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (7 februari 2020) voor de wegeniswerken in de Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt), district Wilrijk, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken in de Doornstraat, Krijgslaan, Fort VI-straat en Universiteitsplein (kruispunt), district Wilrijk.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200128 Doornstraat BT NT mar.pdf
  • 20200128 Doornstraat NT mar.pdf
  • 20200128 Doornstraat sig.pdf
  • 20200128 Krijgslaan BT NT mar 1-1.pdf
  • 20200128 Krijgslaan NT mar 1-1.pdf
  • 20200128 Krijgslaan sig 1-1.pdf
  • 20200207_12142_DO_BT_DEF.pdf
  • 20200207_12142_DO_NT_DEF.pdf
  • 20190617_Verslag_Universiteitsplein_COD.pdf