Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor jeugd.
De inschrijver toont zijn technische bekwaamheid aan door het voorleggen van minstens 2 referenties met betrekking tot opzetten en uitvoeren van soortgelijke opdrachten tijdens de laatste 3 jaar.
De competentie en ervaring (CV) van het tewerkgesteld personeel en/of onderaannemers, aangeduid door de inschrijver, dient aangetoond te worden via de nodige bewijsstukken. Hierbij moet blijken dat in geval van eventuele (tijdelijke) afwezigheid van een personeelslid van de inschrijver, deze afwezigheid kan opgevangen worden door de (tijdelijke)aanstelling van kwalitatief gelijkwaardig personeel. Deze vervanging dient te gebeuren in overleg en akkoord met de opdrachtgever. De inschrijver dient minstens te beschikken over een stedenbouwkundige, een planoloog of een ruimtelijk planner.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000 EUR.
In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Sinds 1997 werkt de jeugddienst van de stad Antwerpen aan een speelruimtebeleid. Het uitgangspunt hierbij is om meer en kwaliteitsvolle (speel)ruimte te creëren voor kinderen en jongeren in de stad. In de eerste plaats worden de pijlen gericht op de publieke ruimte: straten, pleinen, speelterreinen, sport/skateterreinen moeten allen bereikbaar, toegankelijk, beleefbaar en bespeelbaar worden. De waarde van informele speelplekken zoals grasvelden, braakliggende terreinen, chillplekken en trapveldjes moet erkend worden. Dit vraagt veel inzet van verschillende beleidssectoren en diensten. Daarom is een volgehouden structurele aanpak van groot belang.
Bij alle projecten staan inspraak van de betrokken kinderen en jongeren voorop, hiervoor organiseert de jeugddienst regelmatig inspraakmomenten.
Uit bevragingen bleek dat kinderen en jongeren het moeilijk hebben om vrijuit te spelen, te ontmoeten en te sporten in hun woon- en schoolomgeving. Dit omdat er enerzijds een gebrek is aan geschikte plekken in hun wijk/district. Anderzijds omdat kinderen en jongeren er niet zelfstandig naartoe kunnen/mogen gaan. De jeugddienst wil met deze signalen verder aan de slag gaan.
Het is belangrijk dat er meer en meer gewerkt wordt in de richting van een weefsel. Dit concept vertrekt vanuit knooppunten: de plekken waar kinderen en jongeren elkaar ontmoeten, zoals school, speelterrein, jeugdbeweging en sportclub. Tussen de knooppunten bevinden zich de school- en speelroutes die kinderen en jongeren gebruiken. Zij gebruiken daarbij liefst brede voetpaden, veilige fietspaden en wegen met elementen die ze leuk vinden.
Het district Wilrijk en de stadsdiensten wensen samen met tieners het bestaande en gewenste tienerweefsel van Wilrijk in kaart te brengen. Het tienerweefselplan moet een praktische houvast bieden om de publieke ruimte van Wilrijk tienergericht uit te bouwen op korte en lange termijn. Het product van de onderzoeksopdracht betreft een sterk visueel ondersteund onderzoeksrapport over het tienerweefsel in het district Wilrijk en dient een plan te omvatten waarmee de aanbestedende overheid praktisch aan de slag kan.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze opdracht vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2019_01111 uit te schrijven.
Het districtscollege keurt bestek GAC_2019_01111 voor de opmaak van een tienerweefselplan voor district Wilrijk goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Opmaak Tienerweefselplan voor district Wilrijk |
|
budgetplaats:5081000000 |
bestelbon bij gunning |