Terug
Gepubliceerd op 12/02/2020

2020_DRWI_00005 - District Wilrijk. Berkenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Wilrijk
do 06/02/2020 - 20:00 raadzaal districtshuis Wilrijk
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad; Hans Ides, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Eric Huijbrechts, districtsraadslid; Martine Depauw, districtsraadslid; Magda Biesemans, districtsraadslid; Sophie Stukken, districtraadslid; Lien Moens, districtsraadslid; Dirk Avonts, districtsraadslid; Luk Lemmens, districtsraadslid; Youssef Boubker, districtsraadslid; Peggy Deckx, districtsraadslid; Monique Mahieu, districtsraadslid; Els Vanderelst, districtsraadslid; Xeno Wauters, districtsraadslid; Philippe Kussé, districtsraadslid; Marleen Verbruggen, districtsraadslid; Werner De Gres, districtsraadslid; Luc Eliaerts, districtsraadslid; Maxime Peeters, districtsraadslid; Azeddine Hayani; Omar Al Jouaidi; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2020_DRWI_00005 - District Wilrijk. Berkenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRWI_00005 - District Wilrijk. Berkenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Berkenlaan in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 2 oktober 2015 (jaarnummer 8218).

Ter hoogte van de kruishofstraat wordt aan de oneven zijde een voetpaduitstulping voorzien. Op vraag van het district worden er laad- en loszone ingericht langs de oneven zijde.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd op de hoek Berkenlaan/Kruishofstraat (artikel 4);
  • een laad- en loszone wordt ingericht:
    • ter hoogte van nummer 83/85, venstertijden van 8.00u tot 12.00u;
    • vanaf nummer 69 tot nummer 61, venstertijden van 8.00u tot 12.00u (artikel 1). 

De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen tijdens de venstertijden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 19 september 2019 Gunstig onder voorwaarden

De markering van het verdrijvingsvlak dient te stoppen ter hoogte van het verlengde van de oversteekplaats voor voetgangers.

De afdeling mobiliteit heeft het signalisatieplan aangepast conform het advies van de verkeerspolitie.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SWI03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SWI0302 - Wilrijk is een mobiel, verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SWI030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

De districtsraad Wilrijk keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad wilrijk beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Berkenlaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 2 oktober 2015 (jaarnummer 8218), mits het aanvullend verkeersreglement als volgt wordt aangepast:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden, van 8:00 tot 12:00 uur:

langs de even zijde:

  • vanaf de Acacialaan tot nummer 36;

langs de oneven zijde:

  • vanaf nummer 69 tot nummer 61;

langs de oneven zijde ter hoogte van nummer 83/85.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van 8:00 tot 9:00 uur:

langs de oneven zijde ter hoogte van nummer 83/85.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2 Artikel 3: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Kruishofstraat.

Artikel 3 Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Kruishofstraat;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Acacialaan;
  • ter hoogte van de Kastanjelaan;
  • ter hoogte van de Laarstraat.

Artikel 4 Artikel 5: een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen:

  • aan de oneven zijde op de hoek aan de Kruishofstraat;
  • ter hoogte van nummer 45;
  • ter hoogte van nummer 41.

Artikel 5 Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde tussen de Eglantierlaan en de Kruishofstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen