Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college.
De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 134 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden opgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
2018_DCME_00345 - Organisatiebeheersing - District Merksem - Aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district – Goedkeuring van 6 december 2018
Het districtscollege keurt goed om – met ingang van 29 december 2018 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
- uitgaven exploitatie en investering, ≤ € 5.500,00: goedkeuring door de districtssecretaris na decentraal visum:
- uitgaven exploitatie en investering, > € 5.500,00: goedkeuring door het districtscollege na centraal visum.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Voor het STRUCTUREEL onderhoud "openbare verlichting 4e kwartaal Kleine Werken", diende Fluvius op 31 december 2019 factuur 98119819 in (SAP 51072153542020) voor een bedrag van 9.861,58 EUR, exclusief btw.
Op deze factuur wordt 1.082,75 EUR, exclusief btw, aangerekend voor werken op de Vaartkaai.
Tevens werd met factuur 98099327 (SAP 5107165620), "onderhoud Kleine Werken 1e, 2e en 3e kwartaal 2019", werken op de Vaartkaai verrekend voor een bedrag van 1.106,07 EUR, exclusief btw.
De gemeenteraad besliste op 29 mei 2017 (jaarnummer 305) dat de Vaartkaai vanaf 1 januari 2019 een bovenlokale locatie werd.
Voor de werken die werden uitgevoerd op de Vaartkaai, werd correctiebestelling 4105049251 (bovenlokaal budget) opgemaakt voor een bedrag van 2.188,82 EUR, exclusief btw.
Daarom werd correctiebestelbon 4105048186 opgemaakt voor een bedrag van 7.672,76 EUR, exclusief btw.
Het budget voor 2019 werd vastgelegd met het besluit 2019_DCME_00122.
Beschadigde openbare verlichtingspalen werden vervangen door nieuwe.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte bestelbon 4105048186 op
Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
openbare verlichting Fluvius System Operator |
9.284,04 EUR | budgetplaats: 5072500000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2MER010102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2000 |
4105048186 |