Terug
Gepubliceerd op 19/03/2020

2020_DCME_00078 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 19/03/2020 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2020_DCME_00078 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCME_00078 - District Merksem. Laaglandlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de oversteekplaats ter hoogte van de Volkstuinlei wordt opgenomen in het reglement (artikel 9). De verkeerspolitie adviseerde deze proefopstelling gunstig en tijdens het districtsoverleg op 12 december 2019 werd beslist om deze proefopstelling te bestendigen;
  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden, in het gedeelte tussen het Kroonplein en het einde van de bebouwde kom, wordt aangepast (artikel 3).
    De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • er wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug, gereglementeerd (artikel 2);
  • de signalisatie van het fietspad, in het gedeelte tussen het einde van de bebouwde kom en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug, wordt gewijzigd (artikel 4).
    Dit gedeelte van de openbare weg wordt gebruikt door zowel fietsers als voetgangers. De ruimte is te gering om het verkeer van beide te scheiden. Daarom wordt de signalisatie D7 (fietspad) vervangen door D10 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers);
  • het gedeelte van de Laaglandlaan, gelegen tussen de Korte Bremstraat en het einde van de bebouwde kom, wordt opgenomen in de zone "Omgeving Jan Palfijn".
    De afbakening van deze zone 30 wordt gewijzigd en de signalisatie in de Laaglandlaan wordt aangepast.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.  

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Laaglandlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 juli 2017 (jaarnummer 6249);
  • is deels gelegen in de goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Fort van Merksem", "Omgeving Jan Palfijn" en "Merksem Heide".

Het college keurde op 10 mei 2019 (jaarnummer 3988) de proefopstelling in de Laaglandlaan goed. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.

Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speedpedelecs goed. De signalisatie op het fietspad wordt nu aangepast conform deze principenota.

Het district vraagt om ook het volgende aan te passen:

  • invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km/u, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;
  • aanpassen signalisatie fietspad, vanaf het einde van de bebouwde kom tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;
  • het gedeelte van de Laaglandlaan, vanaf de Korte Bremstraat tot het einde van de bebouwde kom, wordt opgenomen in de zone 30 "Omgeving Jan Palfijn".

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, aanvullend reglement, advies van 3 maart 2020 Gunstig advies
verkeerspolitie, evaluatie proefopstelling, advies van 19 februari 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 juli 2017 (jaarnummer 6249).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200210_bijlage_avr.pdf
  • 20200211_plan 1.pdf
  • 20200211_plan 2.pdf
  • 20200211_plan 3.pdf
  • 20200211_plan 4.pdf
  • 20200211_plan 5.pdf
  • 20200211_plan 6.pdf
  • 20200211_plan 7.pdf
  • 20200211_plan 8.pdf
  • 20200211_plan 9.pdf
  • 20200211_plan 10.pdf
  • 20200211_plan 11.pdf
  • 20200211_plan 12.pdf
  • 20200211_plan 13.pdf
  • 20200211_plan 14.pdf
  • 20200211_plan 15.pdf
  • 20200211_plan 16.pdf