Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht zonder belasting over de toegevoegde waarde lager ligt dan 750.000 euro.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
De komende tien jaar staat de stad Antwerpen voor verschillende grootschalige werken met impact op zowel het hoofdwegennet als het onderliggende wegennet. Een breed flankerend beleid is cruciaal om de hinder hiervan op te vangen en de bereikbaarheid van de Antwerpse regio te waarborgen. Een onderdeel van de flankerende maatregelen is het wegwerken van ontbrekende links in het fietspaden netwerk.
In deze opdracht wordt een fietspad aangelegd in de Charles de Costerlaan om de verbinding te maken tussen de fietspaden in de Halewijnlaan enerzijds en de Gloriantlaan anderzijds. Tevens wordt hiermee de fietsveiligheid in deze straat sterk verhoogd.
Het studiebureau Tractebel maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en het concept geen fundamentele wijzigingen aangebracht. Er is een positieve bomenbalans: +3 bomen van de soort Tilia Cordata (winterlinde).
Het aandeel van de stad Antwerpen en het district Antwerpen in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt:
Aanbestedende overheid |
Aandeel in de projectkost (afgerond) |
De stad Antwerpen |
87 % |
Het district Antwerpen |
13 % |
Het college keurt bestek GAC_2020_01126 voor 'Charles de Costerlaan, aanleg fietspad' goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
GAC |
dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Charles de Costerlaan, aanleg fietspad |
|
budgetplaats: 5153000000 |
volgt later |
Charles de Costerlaan, aanleg fietspad |
budgetplaats: 5002500000 |
volgt later |