Terug
Gepubliceerd op 20/04/2020

2020_CBS_03578 - Ondergrondse sorteerstraten - Sluiten van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03578 - Ondergrondse sorteerstraten - Sluiten van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring 2020_CBS_03578 - Ondergrondse sorteerstraten - Sluiten van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF) - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen. Ook werden de principes goedgekeurd voor de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453. Einde 2021 vervalt de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aankocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF. Volgens dit principebesluit zal er op basis van gebruik (rentabiliteit), ligging en technische mogelijkheden, per sorteerstraat beslist worden of/en op welke wijze deze omgeschakeld worden, verwijderd of verplaatst dient te worden. In uitvoering hiervan stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om onderstaande sorteerstraten te verwijderen. Het betreffen allemaal sorteerstraten gelegen in buurten waar er momenteel een dubbele dienstverlening is (zowel huis-aan-huis ophaling als sorteerstraten). De rendabiliteit van deze sorteerstraten is onvoldoende. Bijkomend is een omschakeling bij een aantal van deze sorteerstraten onmogelijk omwille van technische reden of uit veiligheidsoverweging.

Deze sorteerstraten zullen daarom gesloten worden (in juni 2020, anticiperend op de uitval van twee inzamelvoertuigen in juli 2020). De inwerpzuilen worden verwijderd en afgevoerd, via de raamovereenkomst (PO/VC 0824OF). De implementatie van deze aanpassingen zal pas na de coronamaatregelen uitgevoerd worden.

Het verwijderen van de ondergrondse infrastructuur (betonput) en herstellen van het straatwerk zal pas later gebeuren. Voor elke locatie zal er een ontwerp van het openbaar domein aan de bevoegde diensten worden gepresenteerd. Het verwijderen van de ondergrondse infrastructuur (betonput) en herstellen van het straatwerk zal dan verlopen via de raamovereenkomst voor het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein (GAC/2016/3863 of eventuele opvolger).

Waar van toepassing blijven glascontainers behouden (indien geen technische problemen of in functie van andere glascontainers in de nabijheid).

De te sluiten sorteerstraten liggen allemaal in een zone met huis aan huis ophaling. Mensen kunnen na de sluiting het afval voor hun deur aanbieden met huisvuilzakken. De zuilen van de sorteerstraten worden ook onmiddellijk na de stopzetting verwijderd en afgewerkt.

Gebruikers van deze sorteerstraten zullen zowel per brief als aan de sorteerstraat geïnformeerd worden over deze sluiting en zullen de mogelijkheid krijgen om een eventueel saldo van het sorteerpasje terugbetaald te krijgen.

Volgende sorteerstraten in onderstaande tabel worden gesloten:

Straat

District

Aantal te sluiten zuilen

Molenbergstraat to 2-4

ANTWERPEN

5

Willem Lepelstraat 19

ANTWERPEN

7

Ellermanstraat - Dambruggestraat

ANTWERPEN

5

Groeningerplein

BORGERHOUT

6

Fonteinstraat 31

BORGERHOUT

6

Terloplein-Statielei

BORGERHOUT

4

Gebroeders De Wachterstraat 21-199

WILRIJK

6

Gratiekapelstraat 9

ANTWERPEN

5

Pesthofstraat - Duinstraat

ANTWERPEN

4

Duinstraat to 16

ANTWERPEN

4

Nijverheidstraat - Wilgenstraat

ANTWERPEN

4

Borsbeekstraat

BORGERHOUT

4

Paardenmarkt 34-36

ANTWERPEN

5

Paardenmarkt 90-94

ANTWERPEN

4

Sint Jansplein - Oudesteenweg

ANTWERPEN

4

Van Duyststraat to 257-263

DEURNE

4

Ellermanstraat 61 - "Parktoren"

ANTWERPEN

5

Pater Strackestraat to 10-14

EKEREN

6

Venneborglaan - Ertbruggelaan

DEURNE

4

Sint Jansplein tov 61-62

ANTWERPEN

4

Ellermanstraat 33

ANTWERPEN

4

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba).
Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt niet voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het afvalsysteem. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.

Op 12 januari 2018 (jaarnummer 275) keurde het college een (eerste) wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar de dienstverleningsovereenkomst nog verder doorliep voor een periode van één jaar.

In afwachting van een structurele oplossing keurde het college op 16 november 2018 (jaarnummer 10159) een (tweede) wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar, de dienstverleningsovereenkomst weer verder doorliep voor een periode van één jaar.

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba.
De looptijd voor de dienstverlening van deze ondergrondse afvalsystemen loopt voor alle afvalsystemen gelijktijdig af. Zowel voor het onderhoud en herstel van een afvalsysteem, als voor het onderhoud en herstel van de ICT-software betreft de looptijd acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering van het laatste afvalsysteem.

In juli 2018 zou de dienstverlening voor twee inzamelvoertuigen en een wasvoertuig aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF aflopen. Voor het derde inzamelvoertuig zou dit in januari 2020 aflopen en voor het vierde voertuig in december 2021. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen was het nodig dat de dienstverlening voor deze voertuigen nog even door bleef lopen. De voertuigen die werden aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453 kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF, immers niet ledigen of reinigen, tenzij deze afvalsystemen worden vervangen door nieuwe of minimaal aan het systeem worden aangepast. In afwachting hiervan keurde het college daarom op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een (derde) wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor dienstverlening voor de voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig.

Op 25 januari 2019 (jaarnummer 00710) besliste het college, ten einde een grondige evaluatie van het systeem van ondergrondse sorteerstraten mogelijk te maken, de verdere uitrol van ondergrondse sorteerstraten in specifieke wijken voor 2019, tijdelijk op te schorten. Dit besluit vermeldt dat de omschakeling van de oude sorteerstraten naar het vernieuwde systeem wel verder loopt.

Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF).

In afwachting van de concretisering van dit principebesluit keurde het college op 6 december 2019 (jaarnummer 10150) een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar.

Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) keurde het college de wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen.   

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij het sluiten van een afvalsysteem wordt de inwerpzuil verwijderd en afgevoerd. Tevens wordt de opening in het afsluitdeksel op een veilige, stevige wijze afgesloten. De kostprijs hiervoor bedraagt 343,00 euro (exclusief btw) per afvalsysteem.

In 2020 zullen er in een eerste fase al 100 afvalsystemen gesloten worden in afwachting van een verdere verwijdering in een tweede fase.

Deze gefaseerde kosten maken reeds deel uit van de totaal geraamde kosten voor de volledige verwijdering en afvoer van alle in aanmerking komende afvalsystemen ten bedrage van 239.463,84 euro (inclusief btw) van de reeds goedgekeurde bestelbon 4005392564 per besluit van 20 maart 2020 (jaarnummer 2747).

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0302 - Het volledige afvalproces is afgestemd op de grootstedelijke behoeften van de stad
1SWN030203 - Er zijn meer sorteerstraatjes ingeplant doorheen de stad zodat volledige buurten afgedekt zijn en de lediging optimaal kan verlopen
5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040102 - Sorteerstraten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de sluiting goed van 21 sorteerstraten op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • offerte Eurobins sluiten-verwijderen van afvalsystemen.pdf