Terug
Gepubliceerd op 20/04/2020

2020_CBS_03471 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149954. Generaal Drubbelstraat 19-23, Eikelstraat 66-72. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03471 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149954. Generaal Drubbelstraat 19-23, Eikelstraat 66-72. District Berchem - Goedkeuring 2020_CBS_03471 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149954. Generaal Drubbelstraat 19-23, Eikelstraat 66-72. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019149954

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV HIMMOS LAND met als contactadres Mechelsesteenweg 271 bus 2.1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Generaal Drubbelstraat 19-23, Eikelstraat 66-72 te 2600 Berchem-Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie B nrs. 1Z8, 1K7 en 1C9

Inrichtingsnummer:

20191202-0070 (IIOA Generaal Drubbelstraat 19-23)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

project Sweet - het slopen van een bestaande bebouwing, de nieuwbouw van een ondergrondse parking met één nieuw te bouwen appartementsgebouw en het exploiteren van mono-bloc warmtepompen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Generaal Drubbelstraat 19-21:

  • 26/1/1955: toelating (957#3758) voor werkplaats;

-          Generaal Drubbelstraat 23:

  • 28/9/1972: vergunning (961#3402) voor gevelveranderingswerken.

-          Eikelstraat 66-72:

  • 26/9/1988: vergunning (961#2831) voor verbouwing van een snoepfabriek;

-          Eikelstraat 70-72:

  • 30/4/1980: vergunning (961#2049) voor het overdekken van een open koer

Vergunde/vergund geachte toestand

-          3 aaneengesloten fabrieksgebouwen in Generaal Drubbelstraat;

-          percelen volledig dichtgebouwd;

-          2 huizen in de Eikelstraat (huisnummer 70 en 72) met gevel met erfgoedwaarde;

-          percelen in Eikelstraat ook volledig dichtgebouwd;

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          sloop oude gebouwen in Generaal Drubbelstraat;

-          ontpitting van het binnengebied;

-          afbraak achterbouw van huizen met voorgevel met erfgoedwaarde in Eikelstraat;

-          nieuwbouwmeergezinswoning in Generaal Drubbelstraat van 4 bouwlagen onder plat dak;

-          in de nieuwbouw van deze meergezinswoning met 15 appartementen is de gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle woningen 75,2 m².

-          inrit ondergrondse parkeergarage rechts in voorgevel;

-          gevel in grijze baksteen met donkergrijs aluminium schrijnwerk en borstwering in aluminium verticale spijlen;

-          centraal in voorgevel inpandige terrassen;

-          centraal in achtergevel uitsprong over alle bouwlagen van 4,21 meter;

-          uitpandige terrassen achteraan.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van gebouwen 19-23 in de Generaal Drubbelstraat;

-          bouwen van een meergezinswoning in de Generaal Drubbelstraat;

-          slopen achterbouw van woningen Eikelstraat 70 en 72.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de bouw van een meergezinswoning met een warmtepomp.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

38,00 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

17 januari 2020

23 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 januari 2020

14 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

17 januari 2020

25 februari 2020

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

17 januari 2020

27 januari 2020

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

16 januari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 januari 2020

3 februari 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

16 januari 2020

7 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Toegangen en deuropeningen:
    • Artikel 24: De buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte, aan de duwzijde van de deuren van de appartementen, raakt het gesloten deurvlak niet;

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 30: Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:  Op sommige plaatsen bedraagt de grondlaag op de parkeergarage minder dan 1 meter;
  • Artikel 43: Septische putten: Er zijn 40 gebruikersequivalenten: daarvoor moet de septische put minimaal 10250 liter kunnen bevatten, niet 9750 liter zoals op grondplan -1 staat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het perceel is gelegen in woongebied. De delen van de voormalige snoepfabriek gelegen langs de Generaal Drubbelstraat en achter de huizen te Eikelstraat 70 en 72 worden afgebroken. Langs de Generaal Drubbelstraat wordt een nieuwbouw meergezinswoning voorzien. De functiewijziging naar wonen is inpasbaar binnen de context van deze woonomgeving.

 

De verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied, maar een te grote mix van verschillende functies of een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- of nachtactiviteiten. Ook is er een verschil tussen typologieën die niet via de functiebeperkingen kunnen opgevangen worden. De impact van een appartementsgebouw is bijvoorbeeld heel anders dan dat van een rijhuis voor één gezin. De typologie en schaal kunnen overlast genereren door middel van concentraties. Om een mix op vlak van stedenbouwkundige, maatschappelijke en woonkwaliteitseisen te garanderen is het noodzakelijk de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de juiste oppervlakteverhoudingen tussen de functies binnen deze woningen anderzijds. Om de kwaliteit van een appartementsblok te garanderen dient er een mix van verschillende slaapkamerappartementen te zijn.

1 studio met een netto-vloeroppervlakte van 58,5 m², 4 een-slaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 61,5 m² tot 63,8 m² en 10 twee-slaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 80,1 m² tot 83,7 m² vormt geen aanvaardbare mix. Het project voorziet gemiddeld een netto-vloeroppervlakte van circa 75 m². Omwille van een kwalitatieve mix aan woonvormen wordt een minimum van 80 m² opgelegd. Hierdoor ontstaan naast zelfstandige woningen voor starters ook grotere zelfstandige woningen voor gezinnen met kinderen.

Bij de voorgaande ontwerpen van de architect die bij voorbesprekingen besproken werden was er achteraan de tweede en derde verdieping een groot duplexappartement voorzien. Om een voldoende mix aan woonentiteiten te bekomen wordt dit in voorwaarden opgelegd.

 

Om het ruimtecomfort van een woongelegenheid te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval bij woongelegenheid A001 in het voorliggend project, waardoor deze onvoldoende wooncomfort biedt.

Op een netto-oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt namelijk onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een één-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m² netto vloeroppervlakte van de verblijfsruimten) kan hoogstens een studio herbergen.

In het midden van de woongelegenheid wordt namelijk een wand voorzien, waardoor er twee afzonderlijk functionerende leefruimtes (een kook-eetruimte en een zit-slaapruimte) voorzien worden. Hierdoor is dit eerder een één-slaapkamerappartement dan een studio. Deze wand voorzien zoals voorzien tussen de kook- en eetruimte is wel aanvaardbaar. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de Generaal Drubbelstraat is een grote variatie aan bouwvolumes aanwezig. Dit varieert tussen 1 bouwlaag onder schuin dak tot 4 bouwlagen onder plat dak.

 

In de Generaal Drubbelstraat wordt een meergezinswoning voorzien van 4 bouwlagen onder plat groendak met een kroonlijsthoogte van 13,6 meter langs de straatkant. Ter hoogte van de perceelgrens met de linker- en rechterbuur wordt het volume voorzien tot een bouwdiepte van 13,5 meter. Centraal achteraan (met een afstand van circa 6,7 meter van de perceelgrens) wordt de bouwdiepte voorzien tot circa 17,5 meter. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Rechts in de tuinzone wordt een deels verzonken fietsenstalling voorzien. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Cultuurhistorische aspecten

Omwille van het ensemble langs de kant van de Eikelstraat werd een advies aan de dienst monumentenzorg gevraagd. Hieruit volgde het volgende: “De aanvraag heeft betrekking een site waar voorheen de snoepfabriek gevestigd was. In de Eikelstraat behoren nr 70 en 72 eveneens tot het project. Deze panden hebben een typische gevelarchitectuur die in oud Berchem wel meer voorkomt. Intern zijn de panden eerder sober afgewerkt, de structuur van een opeenvolging van kamers met naastgelegen gang is nog wel aanwezig. De entresols zijn bouwfysisch in zeer slechte staat. Op basis van de aangeleverde informatie is het niet duidelijk op welke manier de achtergevels worden vormgegeven na afbraak van de entresols.

De panden zelf hebben geen erfgoedstatuut maar zijn wel inventariswaardig als ensemble, wat bleek uit navraag bij het agentschap Onroerend Erfgoed. Vanuit de dienst monumentenzorg wordt het ten zeerste geapprecieerd dat de twee panden behouden blijven ondanks ze geen officieel erfgoedstatuut hebben.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt de beoordeling van de stedelijke dienst monumentenzorg integraal bijgetreden. De afbraak van de aanbouw en entresolvolumes van de eengezinswoningen in de Eikelstraat wordt positief geadviseerd. De bestaande raamopeningen in de achtergevel van het hoofdvolume dienen behouden te blijven. De gewijzigde delen van de achtergevel dienen voorzien te worden van gevelsteen, conform de overige delen van de achtergevel.

 

Visueel-vormelijke elementen

De Generaal Drubbelstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door een ritme van voorgevels met een breedte van circa 6 meter. De voorgevel van de meergezinswoning heeft een breedte van circa 24 meter. Hiermee wordt rekening gehouden door het voorzien van een 3-ledige symmetrische uitwerking van de gevels.

 

De voorgevel wordt voorzien in een hedendaagse baksteenarchitectuur dat zich door middel van detaillering in baksteenverbanden, geleding en gevelritme inpast in het straatbeeld. De voorgevel wordt voorzien in een zilver grijze steen met buitenschrijnwerk in donkergrijs geanodiseerd aluminium.

 

Alle voorgevelramen werden voorzien van balustrades in donkergrijs geanodiseerd aluminium, met uitzondering van de ramen de gelijkvloerse studio. Om de eenheid in de voorgevel te behouden wordt in voorwaarden opgelegd om de balustrades ook voor deze ramen te voorzien.

 

Centraal in de voorgevel worden ter hoogte van de eerste, tweede en derde verdieping inpandige terrassen voorzien. De gevelopening en balustrades van deze terrassen werden voorzien in overeenstemming met het uitzicht van de ramen. Dit komt een evenwichtig gevelbeeld ten goede.

 

De achtergevel wordt voorzien in dezelfde gevelsteen als de voorgevel in halfsteens verband. De ramen, balustrades en gevels van de linker- en rechter uitpandige terrassen  worden voorzien in grijs geanodiseerd schrijnwerk, conform het voorgevelschrijnwerk. De uitpandige terrassen zelf worden voorzien in grijskleurig beton. Er is vanuit stedenbouwkundig oogpunt een appreciatie voor de architecturale samenhang tussen de voor- en achtergevel. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel is dit aanvaardbaar.

 

Bodemreliëf

Het binnengebied wordt bovengronds ontpit en er wordt een ondergrondse parking voorzien tot achteraan het terrein. De tuinzone wordt op het laagste punt voorzien van een gronddekking van 0,5 meter. Er worden echter ook heuvels aangelegd met een gronddekking tot circa 1,4 meter, zodanig dat de gemiddelde gronddekking boven de parking voorzien wordt van 1,0 meter. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 17 parkeerplaatsen, rekening houdend met de voorwaarden.

 

De aanvraag betreft een nieuwbouw van 15 appartementen met ondergrondse garage. In voorwaarden wordt echter opgelegd om de appartementen achteraan de 2de en 3de verdieping samen te voegen tot een duplexappartement.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van 14 appartementen met ondergrondse parkeergarage.

1 studio < 60m² met parkeernorm  1.05 : 1 x 1.05 = 1,05

12 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 : 12 x 1.2 = 14,4

1 appartement > 90m² met parkeernorm 1.35 : 1 x 1.35 = 1,35

De parkeerbehoefte is 17 (1,05+14,4+1,35 = 16,8 afgerond is dit 17)

De werkelijke parkeerbehoefte is 17.

 

De plannen voorzien in 23 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Om voldoende bruikbaar te zijn, dienen de parkeerplaatsen te voldoen aan de opmerkingen die hieronder vermeld worden bij ‘ontsluiting/bereikbaarheid’.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 23.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid: Vermits de toegangshelling van de garage te smal is om verkeer te laten kruisen, dient hier gewerkt te worden met een lichtensysteem. Dit wordt voorzien in de plannen. Er worden verder enkele aansluitpunten voorzien voor elektrisch laden van personenwagens.

Er dient 6m vrije ruimte te zijn achter de parkeerplaatsen om te manoeuvreren. Nu is dit op bepaalde plaatsen beperkt tot 5,70 meter. Deze minimale vrije ruimte wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Fietsvoorzieningen: Er dienen voor dit project 40 ( = 10*(2+1)+5*(1+1)) afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden. Deze worden in de plannen in een fietsenstalling in de tuin geplaatst. Er worden echter enkel standaardplaatsen voorzien, geen plaatsen voor niet-standaardfietsen zoals cargofietsen, bakfietsen,… . Deze dienen ook voorzien te worden.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode:

-          Artikel 30: Er wordt afgeweken van dit artikel, zodat de vloer van de parking niet te diep moet komen ten opzichte van de kelder van het voormalige fabrieksgebouw. Hierdoor wordt een eventuele ondergrondse verbinding niet gehypothekeerd. Als compensatie worden heuvels aangelegd in het binnengebied boven de ondergrondse parking, zodat er gemiddeld een gronddekking van 1 meter voorzien wordt. Dit wordt positief geadviseerd.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De huidige gebouwen maken deel uit van een voormalige snoepfabriek, gevestigd in de Eikelstraat (sinds 1919, laatst gekend als ‘Eurosweets’). De gebouwen van het bedrijf liepen door tot in de Generaal Drubbelstraat. Dit deel van de fabriek wordt gesloopt, waarna een meergezinswoning met 15 appartementen en een ondergrondse verdieping (parking) gepland wordt. De ontwikkeling van het fabrieksdeel aan de Eikelstraat is nog in onderzoek.
 

Voor de verwarming van het gebouw wordt gebruik gemaakt van een warmtepomp. De lucht/water-warmtepomp staat centraal opgesteld op de dakverdieping en heeft een elektrisch vermogen van maximaal 38 kW. Er wordt geen gemeenschappelijke stookplaats voorzien.
 

De nodige aandacht zal moeten uitgaan naar de keuze van een geluidsarme installatie om overlast te vermijden. Dit risico wordt voldoende opgevangen door de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid.
 

Er zal voldaan worden aan de hemelwaterverordening. De huidige grondwaterstand bedraagt circa 5,5 tot 6 m-mv. De uitgravingen nodig voor het aanleggen van de ondergrondse verdieping (onderzijde betonplaat 3,15 m-mv) en de liftputten (onderzijde betonplaat 4,35 m-mv) behoeven geen verlaging van de grondwaterspiegel.


De aanvrager geeft aan tijdens de afbraakwerken de nodige maatregelen te nemen om stofhinder tot een minimum te beperken. In dit kader kan verwezen worden naar de maatregelen van hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.

 

De voormalige opslagtanks verbonden aan de snoepfabriek werden door een erkend deskundige buiten gebruik gesteld en afgevoerd naar een erkende verwerker. In 2017 werd naar aanleiding van de exploitatie van Eurosweets een oriënterend bodemonderzoek uitgevoerd. Hieruit bleek dat in geen enkel staal de richtwaarden worden overschreden voor mogelijke verontreiniging afkomstig van de fabriek (minerale olie, BTEX, PCB, zware metalen). Wel zijn nog steeds sterk verhoogde waarden van gechloreerde verbindingen in het grondwater terug te vinden als gevolg van de voormalige activiteiten van het Militair Hospitaal en wasserij Goossens. De grondwaterstanden vanaf 5,5 m-mv worden in het OBO bevestigd zodat geen bronbemaling nodig zal zijn. Indien dit toch het geval is, zal zeker rekening moeten gehouden worden met de aanwezige verontreiniging in het grondwater.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de diepte van de deuren te voorzien opdat voldaan wordt aan artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

3.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      woongelegenheid A204 en woongelegenheid A304 samen te voegen tot 1 duplex woongelegenheid;

5.      de wand tussen de kook-eetruimte en de zit-slaapruimte in woongelegenheid A001 te voorzien zoals de wand tussen de kook- en eetruimte;

6.      de gewijzigde delen van de achtergevels van de bestaande gebouwen in de Eikelstraat te voorzien van gevelsteen, conform de overige delen van deze achtergevels;

7.      de ramen van woongelegenheid A001 in de voorgevel van het nieuwe gebouw in de Generaal Drubbelstraat te voorzien van balustrades, conform het overige voorgevelschrijnwerk;

8.      achter de parkeerplaatsen in de ondergrondse parking minimaal 6 meter vrije ruimte te voorzien, beschikbaar om te manoeuvreren;

9.      afgesloten plaatsen te voorzien voor niet-standaardfietsen (zoals cargofietsen, bakfietsen,…);

10.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale voorwaarden, wordt het risico op hinder voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

38,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2019

Volledig en ontvankelijk

16 januari 2020

Start openbaar onderzoek

24 januari 2020

Einde openbaar onderzoek

22 februari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juni 2020

Verslag GOA

8 april 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 januari 2020

22 februari 2020

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Vellen van bomen: Het bezwaar tegen het rooien van bomen achter aan het perceel te Eikelstraat 62-64;

Beoordeling: De bomen achteraan dit perceel werden niet ingetekend op de plannen. De werken aan dit perceel maken geen onderdeel uit van deze aanvraag. Het rooien van deze bomen maakt geen onderdeel uit van deze aanvraag. Het bezwaar is ongegrond.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de diepte van de deuren te voorzien opdat voldaan wordt aan artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

3.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      woongelegenheid A204 en woongelegenheid A304 samen te voegen tot 1 duplex woongelegenheid;

5.      de wand tussen de kook-eetruimte en de zit-slaapruimte in woongelegenheid A001 te voorzien zoals de wand tussen de kook- en eetruimte;

6.      de gewijzigde delen van de achtergevels van de bestaande gebouwen in de Eikelstraat te voorzien van gevelsteen, conform de overige delen van deze achtergevels;

7.      de ramen van woongelegenheid A001 in de voorgevel van het nieuwe gebouw in de Generaal Drubbelstraat te voorzien van balustrades, conform het overige voorgevelschrijnwerk;

8.      achter de parkeerplaatsen in de ondergrondse parking minimaal 6 meter vrije ruimte te voorzien, beschikbaar om te manoeuvreren;

9.      afgesloten plaatsen te voorzien voor niet-standaardfietsen (zoals cargofietsen, bakfietsen,…);

10.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie G.00267.BE.0005 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

38,00 kW

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 17 april 2020 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.