De Molenlei is sinds enkele maanden een fietsstraat, wat een zeer goede zaak is voor de fietsontsluiting richting Deuzeld en Schoten. De Oude Bareellei leent zich immers niet om veilig en comfortabel met de fiets te gebruiken, een alternatieve verbinding is noodzakelijk. De Molenlei dient hier perfect voor. Afgelopen weekend kreeg ik een mail van een buurtbewoner met een vraag om hulp. De straat is niet veiliger geworden, in tegendeel, omdat het reglement rond de fietsstraten niet wordt gecontroleerd of gehandhaafd. Een overzicht van de buurtbewoner:
De rode asfalt die een fietsstraat kenmerkt moet nog aangelegd worden, maar dit zal ook niet alles verhelpen. De controle is een stedelijke bevoegdheid, de inrichting districtsmaterie. Graag vraag ik of het probleem rond de handhaving in fietsstraten nog eens kenbaar gemaakt kan worden aan de stedelijke bevoegde diensten, en of de inrichting kan bekeken worden en veiliger gemaakt.
Alvast bedankt
Antwoord door districtsschepen Wendy Simons:
Dank voor uw vraag. De vraag van dezelfde buurtbewoner is blijkbaar bij verschillende partijen aangekomen. Blijkbaar heeft deze bewoner zijn weg goed gevonden. Wij hebben die bemerkingen ook ter harte genomen en zijn er uiteraard mee aan de slag gegaan en ik geef u natuurlijk graag een stand van zaken.
Er werden in het verleden reeds maatregelen genomen om de Molenlei een aangenamere en verkeersveiligere woonstraat te maken. Snelheidsmetingen hebben uitgewezen dat er inderdaad veel te snel werd gereden. Snelheidsremmers werden aangelegd om de snelheid van het autoverkeer te doen dalen. Door het tweerichtingsverkeer moet het verkeer ook elkaar kruisen en dat zorgt er standaard voor dat het autoverkeer automatisch vertraagt.
Uit evaluatiemetingen is gebleken dat deze maatregelen effectief zijn. Met andere woorden de snelheid in die straat is aanzienlijk gedaald. Extra snelheidsremmers zouden hinderlijk zijn voor autoverkeer maar ook voor het fietsverkeer omdat ze dan te dicht op elkaar zullen volgen. En dat is ook natuurlijk niet de bedoeling. U spreekt van auto’s die optrekken en dan vervolgens vlak voor de remmer terug stoppen, dat is natuurlijk gedrag dat je infrastructureel bijna niet kunt tegenhouden. Door die remmers te plaatsen, zorg je ervoor dat ze moeten vertragen en niet als een gek door de straat rijden, maar als mensen op die manier rijden, kun je daar met infrastructuur niets aan veranderen. Dat is een rijgedrag en dat moet jammer genoeg repressief aangepakt worden, want op een andere manier lukt dan gewoon niet.
De straat werd deze zomer omgevormd tot de fietsstraat. Wij hebben dat ook gedaan om te proberen de Oude Bareellei fietsvrij te maken. De straat is conform aangelegd: er zijn snelheidsremmers, verkeersplateau’s en de parkeerstroken en bomen zorgen voor een perspectief versmalling. Later volgt ook nog de rode asfalt, die is nu nog niet aangelegd, maar die komt later zeker en vast nog. Totdat die er is, zijn er rode bollen en witte herhalingsfietsen aangebracht, zodat het voor alle gebruikers duidelijk is dat het een fietsstraat is. Deze aanlegwijze is uniform over heel de stad. Dergelijke aanlegwijze wordt ook in andere gemeentes toegepast, als ze geen middelen hebben om rode asfalt te leggen, dus in principe is de straat nu al conform, maar met die rode asfalt gaat dat des te duidelijker worden.
Daarnaast is het natuurlijk nog wennen voor iedereen dat de Molenlei nu een fietsstraat is, en ook het concept fietsstraat zal de komende tijd nog meer bekend geraken.
De problemen zijn ons echter niet onbekend. Er werd door de dienst mobiliteit contact opgenomen met politie, want wij gaan dat niet volledig kunnen oplossen, om na te gaan welke initiatieven nog genomen kunnen worden om de situatie te verbeteren. Wij kunnen voor een stuk infrastructurele maatregelen nemen, maar een stuk zal repressief moeten gaan. Zo gaan we globaal bekijken op welke manier het vrachtverkeer zich kan afwikkelen in deze wijk, zodat er enkel plaatselijk vrachtverkeer door de Molenlei komt, waar wij willen dat dat door de hoofdassen wordt afgewikkeld. Ik denk dat ik jullie er niet aan moet herinneren dat dit in de eerste plaats wel een bovenlokale bevoegdheid betreft, daar kunnen wij enkel in adviseren, pushen, lobbyen, maar zelf geen beslissingen in nemen.
Wat betreft de politiecontroles kan ik nog toevoegen dat de politie meldde dat het wijk- en verkeersteam een dossier Molenlei heeft geopend.
Voor meldingen van aanrijdingen met vluchtmisdrijf zijn er 2 vaststellingen terug te vinden sinds 1 januari 2020, waarvan één dateert van in mei, dus van voor de fietsstraat werd gefaciliteerd. De politie heeft geen feiten van verkeersagressie vastgesteld , wat natuurlijk niet wil zeggen dat er soms geen woordenwisselingen zullen plaatsvinden zoals ook op andere plaatsen. Want niet alles wordt gemeld aan de politie.
Het permanent voorzien van politie tijdens de spitsuren is niet mogelijk, toezichten worden wel sporadisch gedaan zoals ook in het verleden al het geval was, maar de politie gaat proberen om die controles terug wat te verhogen.
Collega De Cock u stelde ook nog de vraag: ‘Wat als de Oude Bareellei terug heraangelegd gaat worden?’ Hoe gaan we dan die fietsomleidingen voorzien, hoe gaan we dan die auto-omleidingen voorzien? Moeten wij ons daar bijkomend zorgen maken om de Molenlei? Ik denk dat dit een zeer terechte bezorgdheid is die we natuurlijk ook gaan opnemen op het ogenblik dat de Oude Bareellei effectief wordt heraangelegd, dan gaan we daar heel grondig naar kijken. Dan gaan we die grote omleidingen via de andere straten doen, want de Molenlei is daar niet voor geschikt. We gaan ook moeten kijken welke maatregelen daar mogelijk zijn om sluipverkeer te vermijden, want dat gaat inderdaad een potentieel probleem zijn.
districtsraadslid Karin Staes
Dank u wel voor uw antwoord. Ik heb niets gehoord over mijn vraag om het in een groter geheel te bekijken. U zegt wel als we de Oude Bareellei gaan heraanleggen, gaan we dat bekijken. Maar mijn vraag was niet alleen bedoeld voor de heraanleg van de Oude Bareellei, maar om heel de woonwijk te bekijken. Om bijvoorbeeld te bekijken hoe je met het inrichten van éénrichtingsverkeer, maar dan wel op een slimme manier, de rijrichting te veranderen, om te voorkomen dat er sluipverkeer is en ervoor te zorgen dat het verkeer niet in de woonwijk komt. Daar heb ik geen antwoord op gekregen. Verder zou ik willen vragen om te sensibiliseren rond het concept fietsstraat, want dat is niet alleen in de Molenlei een probleem, maar in nog vele andere fietsstraten en blijkt het gedrag van automobilisten tot veel frustratie te leiden. Een algemene campagne rond het concept fietsstraat zou misschien ook niet slecht zijn. Dank u.
districtsraadslid Pieter De Cock
Dank u wel schepen voor de antwoorden. Ik ben blij dat de politie toch ook extra controles zal doen. Dat ze het toch ook extra in het oog willen houden en dat we nu toch al gaan bekijken hoe we die straat zo veel mogelijk comfort en zo weinig mogelijk trafiek gaan geven. Als die grote heraanleg van de Oude Bareellei er komt, is dat een grote bezorgdheid om nu toch al op de agenda te zetten. Het concept fietsstraat is nog niet ingeburgerd. Dat klopt! Ik denk dat daar nog heel veel werk aan is omdat aan mensen duidelijk te maken. De vraag is wel: kunnen we dat als district zelf trekken? Wat we hebben nu in Merksem: 2 fietsstraten. Het is misschien eerder aan de stad om dit te doen? Ik denk dat daar in overleg met jou collega’s schepenen mobiliteit wel vragen kunnen gesteld worden dat er ook infopanelen kunnen gezet worden aan de Molenlei, zoals aan andere fietsstraten in Antwerpen. Zodat er uitleg kan gegeven worden: hier haal je een fietser niet in. Misschien dat dergelijke infoborden wel op hun plaats zijn aan de Molenlei.
Dank u wel.
wo 18/11/2020 - 09:07