Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Tramlijn 2, bus 651 / openbaar vervoer

districtsraad Merksem
do 20/02/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Herman Gielen, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Tramlijn 2, bus 651 / openbaar vervoer 2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Tramlijn 2, bus 651 / openbaar vervoer

Motivering

Indiener(s)

Philippe Elst

Gericht aan

Luc Bungeneers

Tijdstip van indienen

wo 19/02/2020 - 09:46

Toelichting

Om de mobiliteit , het file probleem en millieu problematiek van de Merksemenaar en Merksem in het algemeen aan te pakken hebben we een sterk openbaar vervoer nodig.

In tijden waar er volop zou  ingezet moeten worden op alternatieven voor de auto vernemen we  dat er plannen zijn om ons openbaar vervoer in Merksem te verminderen.

Het is dan ook  tegen alles in wat de burger verwacht van het openbaar vervoer in Merksem. In plaats van meer en een uitgebreider dienstnetwerk aan te bieden zijn er  integendeel plannen om   het aanbod te verminderen. 

Wat tramlijn 2 betreft vernemen we dat het aanbod weeral zou verminderen. We komen van een aanbod van een trambediening om de  5 minuten naar nu om de 8 minuten. De nieuwe plannen spreken van een trambediening van om de 12 minuten. Dit is over de jaren heen een meer dan halvering van het tramaanbod voor lijn 2.

Ondertussen bouwt men een P&R parkeertoren en zal het tramgebruik alleen maar toenemen.

Wat buslijn 651 betreft horen we van een afschaffing van deze lijn. Hiervan waren nochtans beloftes gedaan dat deze lijn niet tijdelijk ging zijn en alles,in het werk gesteld zou worden om deze te behouden.

We weten dat deze raad hier geen bevoegdheid over heeft maar het is belangrijk dat we eensgezind hier ijveren voor het behoud van alle tram en buslijnen die Merksem aandoen, nu specifiek voor tram 2 en buslijn 651.

Kan u ons de stand van zaken toelichten wat betreft de veranderingen die gepland staan op de betrokken tram en buslijn ?

Bespreking

Antwoord

Deze mondeling vraag wordt samen beantwoord met de mondelinge vraag van raadslid De Mol "Tram 2 (&6)" en raadslid Akbas "Afschaffing tram 2 in Merksem of inkorting ???"

Antwoord districtsschepen Wendy Simons:

Goedenavond collega’s, ik had uiteraard verwacht dat er vanavond vragen zouden komen over dit specifieke dossier, gezien dit meerdere malen in de media is terechtgekomen. Ik hoef niet te benadrukken dat is geen lokale bevoegdheid is.  Uiteraard hebben wij niet de pen in handen als het gaat hoe men het openbaar vervoer hier organiseert, maar u weet evengoed dat wij het dossier van heel nabij opvolgen, net zoals wij dat heel de legislatuur al hebben gedaan en ook vorige legislatuur, om ervoor te ijveren dat Merksem een kwalitatief, betrouwbaar en frequent openbaarvervoernetwerk heeft. Want dat is onze doelstelling en ik denk wel dat we daarvan uit kunnen gaan dat die doelstelling door gans de raad wordt gedeeld.

Als we nu even kijken naar de feiten, er zijn heel veel vragen gesteld en ik ga proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden. Wat zijn  de feiten? Merksem zetelt mee in de vervoerregioraad en in de vervoerregioraad is Routeplan 2030 voorgesteld. Dat was in een algemeen kader waarin niet in detail is  ingegaan op mogelijke wijzigingen die zouden plaatsvinden. Dat zijn principes die worden gehanteerd, dat zijn principes over het overstapmodel, dat zijn de principes van een kwalitatief openbaar vervoernetwerk, dat zijn de principes van de modal shift, hoe dat je het fietsnetwerk kan promoten en het algemeen beeld hoe dat je treintrambusverkeer veel beter op mekaar kan afstemmen. In die vergaderingen waren wij uiteraard mee aanwezig.  Dus op 8 februari was ik ook aanwezig, ik was daarbij, dat plan is voorgesteld, daar is geen definitief besluit genomen met betrekking tot details , maar het algemeen principe is daar wel degelijk goedgekeurd.

Om dan in detail te gaan, er is inderdaad een pagina gelekt van een plan dat De Lijn heeft voorgesteld niet in de vervoerregio zelf, maar in een bijkomende vergadering, waarin er werd gemeld dat er mogelijk wijzigingen zouden plaatsvinden bij onder meer tram 2, 3 en 6, dat plan is er geweest en dat plan is ook onmiddellijk terug van tafel geveegd, want  is niet aanvaardbaar. Waarom is dat niet aanvaardbaar? Omwille van alle zaken die jullie hier zonet hebben aangehaald. Natuurlijk moet ik hier wel bij vermelden, wat jullie gelezen hebben in de krant, is één pagina uit het ganse verhaal en uiteraard niet het volledige boek. In dat verhaal zaten ook heel wat positieve elementen, maar niet voldoende om te compenseren wat er werd gemeld van negatieve elementen.

Momenteel is De Lijn aan het bekijken hoe ze het plan opnieuw kunnen voorstellen, hoe zij het openbaar vervoersnet kunnen organiseren. U weet uit het verleden dat wij het openbaar vervoer van heel nabij opvolgen, bijvoorbeeld bij buslijn 650 die verdween, hebben wij er alles aan het gedaan om er terug een busnetwerk te kunnen verkrijgen. Wij hebben destijds bij de bevoegde minister, toen nog minister Weyts, hard aangeklopt. De Nieuwdreef verdient een busverbinding, wij hebben toen  alle touwtjes aangezwengeld en wij hebben hier resultaat mee geboekt. Mijnheer Elst, ik hoor uw bezorgdheid om buslijn 651. Wij hebben zwart op wit dat de buslijn blijft voortbestaan. Dat is natuurlijk geen vrijgeleide dat de bus in de toekomst tot in de eeuwigheid gaat blijven rijden. Dat durf ik hier ook niet te zeggen, maar De Lijn heeft ons zwart op wit bevestigd dat het hier niet om een tijdelijke busverbinding gaat. Dus ik denk dat we daar al voor een stuk uw gemoedsrust kunnen terugbezorgen.

Mijnheer De Mol, aan u wil ik melden, op dit moment is de bevoegde minister geen N-VA-minister meer, maar wel een minister van uw partij. Dus ik zou u met aandrang willen vragen om dezelfde bezorgdheden te willen delen met uw minister,  zodat onze bezorgdheden vanuit Merksem worden aanhoord en dat wij kunnen blijven pleiten voor een ambitieus, kwalitatief, betrouwbaar vervoersnetwerk inclusief voldoende frequentie. Dat is de doelstelling waar we met zijn allen voor gaan, maar hoe dat die exact uitgetekend wordt, is een puzzel die nog gelegd moet worden. Ik blijf er wel bij u hebt één pagina gelezen uit een boek dat nog volledig herschreven moet worden, het volledige beeld is nog totaal niet tot uiting gekomen en is ook nog niet definitief. Dus daar wordt nog heel hard aan gewerkt en ik vraag u dan ook in naam van het districtscollege om er vertrouwen in te hebben dat wij, vanuit onze aanwezigheid in de vervoerregioraad en samen met alle partners,  de belangen van Merksem uiteraard zullen verdedigen.

Raadslid Elst:

Bedankt voor uw antwoord.  Ik ben toch blij dat we een positieve zekerheid hebben dat de buslijn toch blijft behouden. Nu die pagina die gelekt is, ben ik ook blij te horen dat jullie zich daar tegen verzetten, dat die plannen zo niet kunnen doorgaan. Dus ik hoop dat jullie op dat elan blijven doorgaan dat we ijveren dat de lijnen in Merksem behouden blijven. Dank u wel.

Raadslid De Mol:

Het is goed om te vernemen wanneer het plan op tafel is gelegd en dat het daar werd teruggestuurd, dat stemt gerust. Ik hoop dat jullie dat in de toekomst ook zullen blijven doen. Toen ik dat visieplan of routeplan 2030 aan het doornemen was, dan ziet je inderdaad een aantal logische keuzes en dat overstapmodel is daar ook een logische keuze in. Maar het is ook net in een overstapmodel dat frequentie hyperbelangrijk is. Het is net de aantrekkelijkheid van een tram, dat je weet dat je op elk moment naar een tramstadion kunt gaan en je weet “ ik moet niet net op tijd zijn, want anders moet ik een kwartier of 20 minuten wachten”. We weten dat vandaag die frequentie niet altijd even betrouwbaar is, soms heb je ineens 3 lege trams na mekaar en soms kan het echt wel lang duren voordat er één komt. Dus net die frequentie behouden, is belangrijk. Ik hoop dat u zal trachten in de toekomst meer tramverbindingen in Merksem te krijgen, maar waar ook altijd die frequentie wordt bewaard.

Ik heb u niet meteen iets horen antwoorden over het schema van tram 6, wat dat daar de wijziging zou zijn? Ik neem aan dat het zeer precaire, voorbarige schetsen zijn die daar worden gemaakt. Nu ook daar is het ook heel belangrijk dat het ook nuttige lijnen zijn voor Merksem. Het handige vandaag is dat je heel ver kan geraken vanuit centrum Merksem naar de rest van de stad. Als je natuurlijk een aantal lijnen gaat inkorten, ga je natuurlijk onze goede positie van vandaag verliezen. Ik denk dat we hierover moeten waken. U verwees even naar bevoegde minister, die inderdaad sinds de vorming van de nieuwe Vlaamse regering, mijn minister is geworden. U weet, ook wie gisteren ATV heeft gekeken, dat ik mijn ministers weet te vinden, wanneer het nodig is. Ik weet ook wel dat die vervoerregioraad meer doet dan alleen Vlaams beleid bespreken, daar wordt ook aanvullend beleid in besproken, ik hoop ook dat u daar dan ook op de tafel blijft slaan en zaken naar hier blijft halen die goed zijn voor Merksem.

Laat ons besluiten dat ik alvast heel blij ben dat u de eerste ideeën heeft tegengehouden en het zou leuk zijn dat wij hierover ook proactief worden ingelicht, zodat het  geen geheimzinnig karakter krijgt, waardoor dat voor bepaalde partijen het heel gemakkelijk wordt om onrust te spuien en inderdaad verhalen op te hangen die eigenlijk niet klopten. Vanaf het moment dat ik die visienota zag, zag ik dat het zeer van de pot gerukt was om dat soort dingen te veronderstellen dat dat er allemaal inzat. Maar dat kan u oplossen door hetzij informeel of via geheimhouding sommige zaken met deze raad te delen, waardoor we dan ook weten waaraan en waaraf in dit district. Dank u wel.

Raadslid Akbas:

Er is al heel veel gezegd door collega De Mol en ik ben ook blij dat dit u zeer nauw aan het hart ligt en zeer nauw opvolgt. Ik hoop dat we in de toekomst heel snel geïnformeerd worden over al niet veranderingen van de tramlijnen of netwerk in zijn geheel. Dank u.

Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.

ma 06/04/2020 - 09:50