Beste districtsschepen,
Uit de verkeersveiligheidsaudit 2018 die tijdens de commissie van 20/01/20 besproken werd, blijkt dat vooral op kruispunten veel ongevallen gebeuren.
In de audit is een lijst opgenomen van 20 kruispunten waarop zich de meeste ongevallen voordoen op districtswegen. Het kruispunt Speelpleinstraat - Terlindenhofstraat werd ondertussen heraangelegd. Voor het kruispunt Catershoflaan - Meereigen staat een heraanleg gepland.
Ik had graag vernomen welke maatregelen het bestuur gaat nemen om de overige 18 kruispunten veiliger te maken.
Antwoord districtsschepen Wendy Simons:
Bedankt voor uw vraag. In mijn toelichting van maandag op de commissie heb ik reeds uitvoerig de verkeersaudit toegelicht. Een deel van uw vraag werd daar reeds beantwoord, en dan heb ik het niet over de twee straten die u zelf in uw vraagstelling hebt aangehaald. Ook over de andere straten werd reeds gedeeltelijk geantwoord.
Er is inderdaad een top 20 gemaakt van de kruispunten waarop de meeste ongevallen zijn voorgekomen op het grondgebied Merksem, in de voorbije 5 jaar. Het gaat dan specifiek over kruispunten die geen gewestweg zijn. Dus dit zijn dus ofwel lokale wegen, of bovenlokale wegen, zoals Maantjessteenweg en Lambrechtshoekenlaan, waarvoor de stad bevoegd is.
Voor die bovenlokale wegen hebben we enkel adviesbevoegdheid. We hebben wel met de stad contact opgenomen met de vraag wat zij hiermee gaan doen. Zij zijn momenteel bezig aan een oefening om alle ‘gevaarlijke kruispunten’ op te lijsten van alle districten op basis van de jaarlijkse verkeersaudit. Vervolgens zullen er prioriteiten worden toegekend en op basis daarvan zal een uitvoeringsschema worden opgesteld. Een werkwijze zoals bij de quick responses dus. Deze lijst is momenteel nog niet gekend. Het spreekt voor zich dat wij als lokaal bestuur deze oefening van nabij opvolgen en erop toezien dat de nodige prioriteiten zullen worden toegekend en aangepakt.
Ik overloop graag samen met u in detail het overzicht van de kruispunten die voorkomen op de lijst.
Nieuwdreef - Terlindenhofstraat |
Lokaal |
Vorige legislatuur reeds beslist dat er een ingreep ging gebeuren. Ongevallenanalyse reeds uitgevoerd – ingreep met belijning ingepland, op het moment dat het weer het toelaat |
Borrewaterstraat - Heirmanstraat |
Lokaal |
Ongevallenanalyse aangevraagd – maatregelen Borrewaterstraat in onderzoek, we willen dit meer in zijn geheel bekijken omdat het ook een schoolomgeving is, die niet echt veilig kan genoemd worden. |
Lambrechtshoekenlaan - Ryenlanddreef |
Bovenlokaal |
Bovenlokaal, maar Ryenlanddreef zijn lokale maatregelen gepland, in kader van vergroening, die mogelijks ook kunnen bijdragen, dus daar gaan we zeker en vast in overleg. |
Lambrechtshoekenlaan - Laarsebaan |
Bovenlokaal |
|
Maantjessteenweg – Victor Govaerslaan – Lambrechtshoekenlaan - Kruisbekstraat |
Bovenlokaal |
|
Speelpleinstraat - Terlindenhofstraat |
Lokaal |
Zoals u zei, ondertussen heraangelegd |
Jaak de Boeckstraat – Van Aertselaarstraat |
Lokaal |
Ongevallenanalyse aangevraagd |
Kerkhofblommestraat – Lambrechtshoekenlaan - Pallieterstraat |
Bovenlokaal |
|
Ringlaan – Maantjessteenweg – Laaglandlaan - Moeshofstraat |
Bovenlokaal |
|
Constant De Jongstraat – Houthulststraat - Terlindenhofstraat |
Lokaal |
Snelheidsremmende ingreep gepland op de as Gildestraat/Constant De Jongstraat, die is hier ook al meermaals aangehaald. Als er nadien nog problemen zijn, zullen we uiteraard bijkomende maatregelen nemen. |
Caterhoflaan - Meereigen |
Lokaal |
Heraanleg gepland |
Du Chastellei - Kroonplein |
Lokaal |
Quick Response maatregel gepland in de Du Chastellei + ongevallenanalyse aangevraagd om te bekijken of er op kruispunt zelf nog maatregelen genomen moeten worden. |
Maantjessteenweg - Moeshofstraat |
Bovenlokaal |
|
Kasterveldenstraat - Ringlaan |
Bovenlokaal |
|
Ringlaan - Caterhoflaan |
Bovenlokaal |
Mogelijk in kader project heraanleg Catershoflaan quick wins realiseren |
Heirmanstraat - Trammezandlei |
Lokaal |
Heraanleg gepland van Trammezandlei en kruispunt daar dan in meenemen. |
Laarbekestraat - Lambrechtshoekenlaan |
Bovenlokaal |
|
Annuntiatenstraat – Sint Franciscusplein |
Lokaal |
Ongevallenanalyse aangevraagd |
Laarsebaan –Nieuwdreef – Rodeloopstraat – Ryenlanddreef |
Lokaal |
Dit is een erg groot, onoverzichtelijk kruispunt; Daar gaan we moeten bekijken in kader van ongevallenanalyse welke maatregelen er mogelijk zijn, zonder een volledige heraanleg te doen. |
Ik hoop daarmee u vraag beantwoord te hebben.
Raadslid Staes: Voor het kruispunt Nieuwdreef/Terlindenhofstraat heb ik inderdaad genoteerd tijdens de raadscommissie dat u voor belijning ging zorgen. Ik moet vaststellen, dat ik veel “bovenlokaal” heb horen zeggen, ik herinner me dat toen u er prat op ging dat er aan verkeersveiligheid van Merksem ging gewerkt worden, dat ik u eraan herinnerde dat er heel veel wegen bovenlokaal zijn geworden. Dus vraag ik me af wat er gaat gebeuren . Voor de rest heb ik veel horen zeggen “in onderzoek”, tot nu toe vind ik het een mager antwoord, maar ik zal het opvolgen.
di 11/02/2020 - 13:55