Terug
Gepubliceerd op 06/08/2020

2020_IP_00217 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Fietscomfort

districtsraad Merksem
do 25/06/2020 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Johannes Builaert; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_IP_00217 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Fietscomfort 2020_IP_00217 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Fietscomfort

Motivering

Indiener(s)

Bavo De Mol

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

za 20/06/2020 - 20:41

Toelichting

Geachte schepen,


Zoals in deze raad al een aantal keer vermeld is geweest, stelt het Toekomstverbond een modal shift van 50% personenwagens 50% andere meer duurzame en verkeersvriendelijke vervoersmodi voor. 


Onder die duurzame en verkeersvriendelijke vervoersmodi is er een grote rol weggelegd voor de fiets. Waar vroeger de fiets een recreatief vervoersmiddel was voor zondagse uitjes, is de fiets vandaag een volwaardig vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, woon-winkelverkeer, woon-schoolverkeer en ga zo maar door. 


De stad Antwerpen heeft de voorbije jaren talloze bijkomende kilometers aan fietsinfrastructuur gecreëerd. De verschillende fietsbruggen die de skyline van de stad ondertussen telt zijn daar een getuige van. Onder het huidige stadsbestuur zullen er nog extra investeringen in fietsinfrastructuur komen. Ook de districten investeren mee in fietsinfrastructuur.


Toch kan er en moet er meer gebeuren om fietsen verder aan te moedigen om de vooropgestelde modal shift te behalen. Naast “harde” fietsinfrastructuur is er ook nood aan meer zachte fietsinfrastructuur. We hebben het dan over zaken die vooral het fietscomfort en zo ook de fietscultuur aanmoedigen.


We hebben het dan over zaken zoals fietsparkings, elektrische fietslaadpunten, publieke fietsherstelpunten, … In de fietswereldhoofdstad Kopenhagen worden er zelfs aan kruispunten rails geplaatst waar fietsers zich aan kunnen vasthouden zodanig dat ze niet hoeven af te stappen. 


Op de laatste districtsraad van het district Antwerpen werd er besloten om het aantal publieke fietsherstelpunten geleidelijk aan op te trekken naar 50, inclusief de fietspompen die aan de buitengevel van fietsenwinkels worden geplaatst. Deze herstelpunten zijn uitgerust met een fietspomp en de nodige moersleutels. Men hanteert voor de bepaling van de locaties criteria zoals het aantal fietsbewegingen, de mogelijkheid om over te stappen op andere modi en of er een fietsenwinkel in de buurt is die reeds deze gratis service aanbiedt. Het district Antwerpen gaat daar nu een offerte voor laten opmaken.


Ik had u graag enkele vragen gesteld rond deze manieren om fietsen aan te moedigen. 


  • Welke rol heeft het district volgens u als het gaat over aanvullende fietsinfrastructuur die het fietsen in ons district moeten aanmoedigen en faciliteren? Met aanvullend bedoelen we andere investeringen dan diegene die het creëren van weginfrastructuur betreffen.

  • Wat zijn de eventuele plannen van dit districtsbestuur om aanvullende fietsinfrastructuur te realiseren?

  • Ziet de schepen een opportuniteit om aanvullende fietsinfrastructuur zoals publieke fietsherstelpunten (al dan niet in samenwerking met het district Antwerpen) of oplaadpunten te realiseren? Welke locaties zouden voor u interessant lijken om dergelijke infrastructuur te realiseren? 

Bespreking

Antwoord

Districtsraadslid De Mol houdt zijn interpellatie

Districtsschepen Wendy Simons geeft antwoord

Wederwoord: districtsraadslid De Mol


Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.

di 07/07/2020 - 14:48