Terug
Gepubliceerd op 06/08/2020

2020_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: Tram 2& P&R

districtsraad Merksem
do 25/06/2020 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Johannes Builaert; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: Tram 2& P&R 2020_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: Tram 2& P&R

Motivering

Indiener(s)

Mostafa Nassali

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

do 25/06/2020 - 07:12

Toelichting

Mevrouw de Schepen, 

Zoals u en de rest van mijn collega’s al weten, zijn de nieuwe plannen van De Lijn alles behalve gunstig voor Merksem. Zo kondigde de Antwerpse Schepen voor mobiliteit, uw partijgenoot, aan dat tramlijn 2 zal verdwijnen. Dit ongeacht de voorbije protesten in de raad die meermaals werd aangegeven tijdens zittingen. 

Mijn vragen naar uw toe Mevrouw de Schepen luidt als volgt. 

-Zou u uw collega ervan kunnen overtuigen om de frequentie van de overgebleven tramlijn 3 te vrijwaren, en deze te verhogen wanneer dit nodig blijkt te zijn? 

Uw Mevrouw de Schepen weet ook dat wanneer de parkeertoren  komt, dat de druk enkel groter zal worden, zowel op de trams als in heel Merksem zelf. Wanneer mensen op zoek gaan naar een goedkope of zelfs een gratis parkeerplaats. 

- Ik zou graag willen weten of uw ondertussen een plan heeft om de parkeerdrukte in de omliggende zijstraten van de Bredabaan te vermijden. En ook of de parkeertoren betalend zal zijn of niet, zodat er een efficiënt parkeerbeleid kan worden uitgewerkt in de betrokken wijken.

Bespreking

Antwoord

Geachte heer Nassali,

Goedenavond en dank voor uw vraag.  De inhoud van uw vraag verbaast me, gezien dit onderwerp al meerdere malen in de districtsraad werd aangehaald, en uw vraag eigenlijk een exacte kopie is van wat vorige maand ook al werd gevraagd, en beantwoord.  

Bovendien bent u er zeer goed van op de hoogte dat dit geen lokale bevoegdheid is, zelfs geen stedelijke zelfs, dus schepen Kennis op stadsniveau hierover aanspreken heeft dus weinig zin.

U weet ongetwijfeld ook via collega schepen Verstraelen en via de eerdere tussenkomsten in deze raad, dat wij nooit hebben gepleit voor een behoud van de huidige nummers van de Tramlijnen.  Ons inziens draait openbaar vervoer immers niet rond tramlijn X of Y, maar wel rond bepaalde basisprincipes.  Dat zijn betrouwbaarheid, stiptheid, frequentie en capaciteit.   Of de nieuwe plannen voor de lijn per definitie ongunstig zijn zoals u stelt, durf ik in vraag te stellen.

Het plan dat werd voorgelegd, is inderdaad een drastische wijziging.  Maar gezien de vele tussenkomsten in deze raad omtrent de kwaliteit van ons openbaar vervoer, is het misschien wel net die drastische wijziging die nodig is om vooruitgang te kunnen boeken?  

Dat wil niet zeggen dat wij slaafs gaan knikken als men ons een plan voorlegt. Wij willen zeker zijn dat onze basisprincipes zoals ik die daarjuist heb toegelicht, dat die wel behouden blijven en dat daar vooruitgang wordt op geboekt en op het eerste zicht blijkt dat ook zo te zijn, want in het toekomstige plan zal er niet om de 8 minuten zoals nu, maar wel om de 6 minuten een tram ter beschikking zijn op de Bredabaan.  Die frequentie wordt ook veel betrouwbaarder gezien er nog slechts 1 lijn op de Bredabaan zal rijden, waardoor er ook geen conflicten meer zullen zijn.   De capaciteit wordt bovendien verhoogd.  Zoals u heeft gehoord, wordt er geïnvesteerd in de aankoop van Hermelijn-trams die een capaciteit hebben van 74 zitplaatsen en 176 staanplaatsen.   

Wij zullen vanuit het district er blijven voor ijveren dat de basisprincipes betrouwbaarheid, stiptheid, frequentie en capaciteit in het toekomstig concept verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. Dat is onze expliciete focus en daar zullen wij voor blijven ijveren op alle mogelijke niveaus en binnen alle partijen waar het nodig is. 

U stelt tot slot de vraag of er al een plan is om de parkeerdrukte in de omliggende straten van de Bredabaan te vermijden.   Ook hier kan ik alleen herhalen wat ik vorige maand heb gezegd: wij zullen een nulmeting vragen van de huidige parkeerdruk en de evolutie zeer stipt opvolgen.   Bewonersparkeren invoeren is geen magische oplossing voor het probleem.    Het verplaatst het probleem naar de grens waar geen bewonersparkeren meer van toepassing is.   Wij wensen onze adviezen vanuit het districtscollege aan het stadscollege dan ook te baseren op objectieve metingen.    Als u een meer uitgebreid antwoord wenst, stel ik voor dat u de notulen van de vorige districtsraad nog eens doorneemt, gezien daar alles reeds in beantwoord werd.

Raadslid Nassali

Bedankt schepen voor uw uitgebreid antwoord. Mag ik dan aannemen dat u zal waken over de basisprincipes op het grondgebied van Merksem? En dat ook deze basisprincipes zullen worden nageleefd bij het uitvoeren van de nieuwe plannen van De Lijn?

do 06/08/2020 - 13:30