Terug
Gepubliceerd op 06/08/2020

2020_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Verkeersveiligheid/zone 30

districtsraad Merksem
do 25/06/2020 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Johannes Builaert; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Verkeersveiligheid/zone 30 2020_MV_00082 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Verkeersveiligheid/zone 30

Motivering

Indiener(s)

Tristan Faes

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

wo 24/06/2020 - 16:35

Toelichting

Mevrouw de schepen,



Verkeersveiligheid is vanzelfsprekend iets waar we allemaal bezorgd om zijn.

Ook in het bestuursakkoord van deze coalitie vinden we daar enkele standpunten over terug, onder meer onder punt 24 en 31. “Dat betekent dat iedere weggebruiker zich veilig moet voelen, ongeacht hoe die zich verplaatst: te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met een gemotoriseerd voertuig.” “We zorgen er dan ook voor dat deze groep zwakke weggebruikers de plaats in het verkeer krijgt, die ze verdient.”

“We pleiten voor een maximale snelheid van 30 km/u in woonstraten, en 50km/u op de verbindingswegen. We screenen structureel onze straten op snelheidsovertredingen en waar objectief uit de metingen blijkt dat te snel wordt gereden, treffen we snelheidsremmende maatregelen. Daarbij is er ook aandacht voor het huidige sluipverkeer en het zoveel mogelijk weren van zwaar vrachtverkeer uit de woonstraten.

Die 30 km/u in woonstraten is inmiddels zowat overal ingevoerd, maar er is natuurlijk een verschil tussen een zone 30 invoeren, en de snelheid effectief verlagen.

Daarom verheugt het ons dat er snelheidsremmende maatregelen zullen komen in de Terlindenhofstraat, een voor ons district belangrijke as waar echter nog vaak te snel gereden wordt en waar het op meerdere punten voor fietsers onveilig is, waarvan meerdere ongevallen getuige zijn.

Mijn vraag in deze is vrij eenvoudig: gezien er mij ook uit andere straten meermaals klachten hierrond ter ore komen, vroeg ik me af of er ook op andere punten in ons district extra controles en extra maatregelen zullen komen? 

Het kan de veiligheid voor álle weggebruikers alleen maar verhogen


Bespreking

Antwoord

Geachte heer Faes

Goedenavond en dank u wel voor uw vraag.

U heeft ons bestuursakkoord goed gelezen: vanuit het districtsbestuur willen wij inderdaad dat iedere weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht de manier waarop die zich verplaatst.

In samenwerking met de Stad worden daar heel wat maatregelen voor genomen.   De uitrol van de zone 30 in ons district is daar één van.

Wij zijn er ons terdege van bewust dat enkel een verkeersbord van 50 naar 30 veranderen onvoldoende is om een gedragswijziging te kunnen creëren.   Anderzijds zijn natuurlijk ook niet de budgetten ter beschikking waarmee we in heel Merksem infrastructurele ingrepen kunnen uitvoeren. Mocht dat zo zijn, hadden we dat graag gedaan, maar we moeten keuzes maken.

Toch wil ik u wel benadrukken dat de investeringen vanuit het district enorm zijn:

  • Denk aan de heraanleg van verschillende straten, waarbij uiteraard in het vernieuwde concept de nodige snelheidsremmende maatregelen worden voorzien, meestal in de vorm van een drempel, maar dat kan ook creatiever in de vorm van een asverschuiving.
  • Of aan het budget voor ingrepen voor verkeersveilige schoolomgevingen, waar we onder meer ter hoogte van Stella Maris en De Luchtballon binnenkort de eerste realisaties zullen zien. Dat is trouwens een mooie samenwerking, een project met collega De Meyer, waarin we de scholen vragen wat er in hun regio van de school verbeterd kan worden en waar we op dat moment de volledige omgeving in kaart brengen, qua snelheidsmetingen en qua verkeersstromen.
  • Of aan het budget voor verkeersremmers: tijdelijke verkeersremmende maatregelen in straten waar uit objectieve metingen blijkt dat er te snel gereden wordt, maar waar geen heraanleg op korte termijn is gepland
  • Of aan het budget voor bvb. de verhoogde kruispunten in de Rode Loopstraat, waar een aanzienlijk snelheidsprobleem werd vastgesteld. Puur en alleen de kussens leggen zoals in De Meereigen, die geen soelaas boden, dus hebben we er voor gekozen om daar een structurele ingreep door te voeren. Daar gaan we de kruispunten verhoogd heraanleggen en daar gaan we meteen ook maatregelen nemen om de veiligheid van de fietser en de zwakke weggebruiker te bevorderen.

U hoort het, de investeringen zijn talrijk.

We baseren die investeringen ook op objectieve data die we verzamelen door snelheidsmetingen uit te voeren in alle straten van ons district.  Ook dat vindt u terug in ons bestuursakkoord.  Geen reactieve aanpak na klachten van buurtbewoners, maar wel pro-actieve screening om snelheidsproblemen te kunnen detecteren en op die manier te voorkomen.  Ook de aankoop en plaatsing van snelheidsinformatieborden over het ganse district, de zogenaamde smileys, zorgt voor een snelheidsremmend effect.

Voor de veiligheid van de fietsers worden ook heel wat maatregelen genomen.   Sta me toe hiervoor te verwijzen naar het antwoord op de interpellatie van Raadslid De Mol, waarin dit uitvoerig wordt toegelicht.

Tot slot stelt u ook de vraag naar meer controle.  U weet ongetwijfeld dat wij hier lokaal geen enkele bevoegdheid over hebben. Uw collega’s stellen deze vraag beter aan de gemeenteraad. Uiteraard hebben wij wel overlegmomenten met politie en worden daar soms straten aangehaald waar wij pleiten voor extra controles.  Idem voor controles op piekmomenten aan de scholen waar een aantal hardleerse mensen op een andere manier worden aangesproken.

Op alle mogelijke niveaus doen wij dan ook het nodige om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen.

We doen heel wat investeringen, er staan nog heel wat snelheidsremmende maatregelen gepland in onze lokale woonstraten. Er zijn ook heel wat straten die binnenkort heraangelegd zullen worden, dus u gaat zeker uw positieve stemming kunnen behouden in de loop van de jaren, als het gaat over dit thema.


Raadslid Faes:

Mevrouw de schepen, dank voor het uitgebreide antwoord.

do 06/08/2020 - 13:17