Terug
Gepubliceerd op 09/12/2020

2020_MV_00146 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Parkeerdruk rond Keizershoek

districtsraad Merksem
do 26/11/2020 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_MV_00146 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Parkeerdruk rond Keizershoek 2020_MV_00146 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Parkeerdruk rond Keizershoek

Motivering

Indiener(s)

Karin Staes

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

wo 25/11/2020 - 23:22

Toelichting

Aangezien er twee mondelinge vragen zijn ingediend over de P&R Keizershoek, zie ik mij genoodzaakt om ook een mondelinge vraag in te dienen om de stem van onze fractie te laten horen. Bij deze doe ik een oproep aan mijn collega's districtsraadsleden om over onderwerpen die geen actualiteitswaarde hebben maar wel zinvol zijn om van gedachten over te wisselen, een interpellatie in te dienen ipv een mondelinge vraag. Op die manier heeft elke fractie de kans om tussen te komen wat het debat in deze raad ten goede komt.

Op 23 april jl heeft deze raad een aanpassing aanvullend verkeersreglement, parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel, goedgekeurd. Onze fractie heeft als énige tegengestemd. Ik heb die tegenstem als volgt verduidelijkt: 'Onze fractie zal dit punt niet goedkeuren omdat het een gemiste kans is om tegemoet te komen aan de bekommernissen van de inwoners in de buurt van de eerste tramhaltes van lijnen 3 en 2. De betalende parkeertoren Keizershoek zal zorgen voor meer parkeerdruk in de buurt. Een wijk waar pendelaars nu al onnodig parkeren, met veel frustraties van inwoners die geen parkeerplaats meer vinden, als gevolg'.

Zelfs als de parkeertoren niet betalend zou zijn, de parkeerdruk in de buurt is er nu ook al. Pendelaars zetten zich blijkbaar liever op straat dan op de voorlopig aangelegde parking die nu nog gratis is. Je kan je voorstellen wat dat gaat worden als het betalend wordt.

- Erkent het districtsbestuur dat er flankerende maatregelen nodig zijn?

- Zo ja, welke concrete maatregelen gaan jullie nemen?

- Is de bevoegde districtsschepen bereid om met de bevoegde stadsschepen in overleg te gaan om het bewoners parkeren  in de buurt van de eerste tramhaltes van tramlijnen 3 en 2 als nog in te voeren? 

Bespreking

Antwoord

Antwoord districtsschepen Wendy Simons: 

Collega’s, dank je wel voor jullie vragen. Het waren meerdere vragen maar ze kwamen natuurlijk allemaal een beetje op hetzelfde neer. De bezwaren die jullie al meermaals hebben geuit, zijn gekend.  

Het eerste onderdeel van het antwoord zou u kunnen voorspellen. U weet dat dit helemaal geen lokale bevoegdheid is, noch de bouw van de parkeertoren, noch van de park and ride zelf noch het parkeerbeleid, noch de bewonerskaarten zijn  lokale bevoegdheden. Wij hebben dan ook in ons bestuursakkoord heel duidelijk gemaakt wat ons standpunt hieromtrent is.  

Wij hebben van in het begin getracht om met de bevoegde overheden in gesprek te gaan om hier zoveel mogelijk ons standpunt in te duiden en zoveel mogelijk maximaal rekening mee te houden. Dat is iets wat ik denk dat jullie allemaal weten. Ik begrijp dat jullie om duidelijkheid vragen, dat vragen wij zelf uiteindelijk ook. Maar dat kan ik vandaag nog niet geven, net omdat de bevoegde overheden, die ook nog niet aan ons hebben gegeven. Het dossier ligt momenteel op het kabinet van minister Lydia Peeters. Zij is bezig met een onderzoek of de toren betalend wordt of niet. En zo ja, onder welke voorwaarden. De stad is van mening dat we eerst de voorwaarden kennen, vooraleer we weten welke flankerende maatregelen er genomen moeten worden. Dus uiteindelijk is alles momenteel nog in onderzoekfase en kunnen we niet zeggen welke richting we uitgaan. Het is afhankelijk van de prijs die daar gezet zal worden en de mogelijkheden om bijvoorbeeld een combiticket aan te kopen om het zo nog aantrekkelijk te maken. Stel dat de parkeerdruk in mindere of in meerdere mate toeneemt in de omliggende wijken, zijn wij er sowieso wel van overtuigd dat als bewonersparkeren een oplossing zou zijn in deze. Dat moeten we nog bekijken afhankelijk van die tarifering, dat we die grens zeer behoedzaam invullen. Dus met andere woorden enkel de omliggende zone bekijken, is volgens ons geen juiste optie. Dan moet je ruimer pakket gaan bekijken, zodat we niet in andere buurten overlast gaan creëren, door in de buurten waar u nu van spreekt te gaan ontlasten. Het is onze taak natuurlijk om dat in zijn geheel te gaan bekijken en dat zullen we doen met de stad, want het is hun bevoegdheid. Wij kunnen het alleen maar met hun opnemen. Ik kan u wel zeggen dat de stad momenteel bezig is met het onderzoek van mogelijk flankerende maatregelen en dus ook verschillende scenario’s uitwerkt. Scenario als het betalend parkeren wordt met een duurder ticket versus een minder duur ticket. Zij zijn ook wel van mening dat je niet kan vergelijken met wat de huidige aantrekkingskracht is van de huidige, tijdelijke park and ride, wat ten slotte gratis is, maar zonder enige faciliteiten verder. Daar is bijvoorbeeld weinig verlichting, daar zijn ook geen faciliteiten voor deelvoertuigen, ook niet voor elektrische voertuigen, wat toch de tijdelijke park and ride minder aantrekkelijk maakt. Tegenover als wij daar binnenkort een volledig gefaciliteerd gebouw hebben, waar mogelijk  een kleine kostprijs tegenover staat, vragen zij zich af, zou het dat niet waard zijn voor de gebruiker. Zou die niet bereid zijn om iets meer te betalen als zijn wagen veilig en proper gestald kan staan. Dat die op die manier veilig kan gebruik maken van het openbaar vervoer, mogelijk zelfs met een voordelig tarief en het combiticket waar wij ook al lang over aan het praten zijn en ook al van in het begin voor ijveren. Dit staat ook heel duidelijk in ons bestuursakkoord. 

Er is ook nog gevraagd door collega Nassali wat de verhoging en de capaciteit van de trams nu juist in zal houden? Dat is hier ook al uitvoerig in de raad aan bod gekomen en ook in andere commissies. In de toekomst gaat men gebruik maken van gekoppelde hermelijntrams, wat inhoud dat in de toekomst de capaciteit sterk zal verhogen, van 30 meter naar 60 meter. De frequentie zal in de spits om de 6 minuten zijn en in de daluren om de 7,5 minuut. Dus als je dat samentelt die verhoging, plus de capaciteit, dan zal de capaciteit op de Bredabaan uiteindelijk verhogen. Ik denk dat ik hier wel duidelijk ben geweest in ons standpunt. 

Op dit moment kan ik u geen duidelijkheid brengen, want  die hebben wij zelf jammerlijk nog niet gekregen van de bevoegde overheden, maar hoe wij daar als district tegenover staan,  is nooit gewijzigd, dat staat in ons bestuursakkoord en daar ijveren wij voor van begin tot einde.

districtsraadslid Tristan Faes

Dank u wel mevrouw de schepen voor uw uitvoering antwoord! Ja het is dus afwachten, ja het is onze bevoegdheid niet, dat weten we. We kunnen alleen maar hopen dat er zoveel mogelijk aan gedaan wordt. De vraag leeft hier echt enorm. Ik ben zelf geen chauffeur, ik heb geen rijbewijs, ik zie hier zelf dat het hier onmogelijk is dat je je auto hier 500 meter verder moet gaan parkeren. Dat is een beetje frustrerend, dus ik hoop dat er oplossing zal komen. Ik denk dat het een beetje utopisch is om te hopen dat mensen voor een schonere toren gaan bijbetalen. Ik weet het niet, ik laat dat in het midden. Ik heb het gezegd, ik wil heel de discussie rond mijn punten niet opnieuw voeren.

Ik dank u voor uw antwoord en ik kijk uit wat er gaat gebeuren bij alles wat nu nog hangende is. 

 districtsraadslid Mostafa Nassali

Dank u wel mijnheer de voorzitter. Een klein woordje maar, ik wou alleen maar het standpunt van onze partij verduidelijken betreffende het mobiliteitsplan. We hadden het allemaal graag anders gezien, geen toren, tramlijnen naar andere gemeentes, maar dat we dat als enigste partij beslissen, is dat heel jammer natuurlijk. Maar het is zoals Tristan Faes zegt, ik blijf altijd in blijde verwachting van de resultaten van alle onderzoeken.

Dank u wel.

districtsraadslid Karin Staes

Dank u wel mevrouw Simons voor uw uitgebreid antwoord en toch ben ik ontgoocheld. Want eigenlijk moet je niet wachten op de voorwaarden van de parkeertoren, want de parkeerdruk is er al. Dat heb ik al meermaals aangehaald in de raad. Dus ik vind dat bijzonder jammer dat het bestuur daar geen oren naar heeft. U zegt het is geen bevoegdheid van het district, dat klopt, maar u wordt wel om advies gevraagd, u kan wel aan de schepen van de stad voorleggen dat er wel degelijk een probleem is in die buurt met parkeren. Dan hadden we bijvoorbeeld  bewonersparkeren kunnen laten invoeren, toen het advies voorlag. Dus ja, ik blijf ontgoocheld in het antwoord. 


ma 07/12/2020 - 11:38