Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_DCBZL_00085 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 11/05/2020 - 18:30 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Jan Smets, districtssecretaris

Verontschuldigd

Rudi Sempels, districtsschepen; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Jan Smets, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2020_DCBZL_00085 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCBZL_00085 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota - speed pedelecs in Antwerpen goed. Hierin wordt voorgesteld om de reglementen en verkeersborden aan te passen volgens de richtlijnen van de principenota, waarbij onder meer speed pedelecs (in beide richtingen) toegelaten zullen worden in de opgesomde straten met beperkt eenrichtingsverkeer.

De Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt nu het aanvullende verkeersreglement "Beperkt Eenrichtingsverkeer speed pedelecs" voor advies voor.
In dit aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen worden de onderborden die aanwezig zijn in de bijlage van opgesomde straten aangepast in functie van de principenota.

Argumentatie

In de meeste straten in Antwerpen waar vandaag beperkt eenrichtingsverkeer van toepassing is, geldt een uitzondering voor fietsers. In dat opzicht zijn de verkeersborden die het beperkt eenrichtingsverkeer regelen, aangevuld met een onderbord M2 of een onderbord M4.

Om de richtlijnen van de principenota speed pedelecs in Antwerpen te kunnen toepassen, wordt voor de toepasselijke verkeerssignalisatie die aanwezig is in de straten - opgesomd in de bijlage - samen met de mogelijke opstellingen en type verkeersborden, elk relevant onderbord vervangen als volgt: 

  • bij de verkeersborden C1, C3, C31 of D1 zal het onderbord M2 vervangen worden door het onderbord M11;
  • bij het verkeersbord F19 zal het onderbord M4 vervangen worden door het onderbord M17.

Ten gevolge van deze aanpassing van de onderborden zullen naast fietsers, ook bestuurders van speed pedelecs in beide richtingen toegelaten worden in de straten (zoals opgesomd in de bijlage van dit besluit) met beperkt eenrichtingsverkeer.

Dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" geldt als toevoeging op de reeds bestaande aanvullende verkeersreglementen op straatniveau (uitsluitend voor wat betreft de straten opgesomd in de bijlage van dit besluit), wat dus impliceert dat ze elkaar aanvullen.

Ingeval van tegenstrijdheden en/of interpretatieconflicten zal onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" steeds primeren (voor wat betreft de tegenstrijdige bepaling) op het aanvullend verkeersreglement op straatniveau in kwestie, op voorwaarde dat het aanvullend verkeersreglement op straatniveau goedgekeurd werd vóór de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Tot slot wordt benadrukt dat dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" op geen enkele wijze afbreuk doet (en zal doen) aan aanvullende verkeersreglementen op straatniveau die worden goedgekeurd op of na de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0105 - Constructief samenwerken
2BZL010501 - Mobiliteit & verkeer
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo legt het volgende voor aan de districtsraad berendrecht zandvliet lillo:

Artikel 1

De districtsraad geeft ongunstig advies over het ontwerp van een het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" voor het deel dat op het grondgebied van het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo betrekking heeft om volgende redenen:

  • Het doel van speed pedelecs is de wagen te vervangen voor het afleggen van lange afstanden van minimum 15 kilometer woon-werkverkeer, afstanden die met een gewone fiets te veel tijd in beslag zouden nemen.  Speed pedelecs zijn er op gericht om snelheden van 40 à 50 km/h te halen;
  • Er wordt vastgesteld dat de gebruikers van speed pedelecs zich vaak niet aan de snelheidsbeperking in de zone 30 houden, ook niet in de omgeving van de scholen in het district;  
  • De gebruikers van speed pedelecs verkiezen daarbij de kleine en smalle straten in de dorpskernen als zgn. 'short-cuts' naar de grotere uitvalwegen richting haven (Antwerpsbaan richting kaai 730 en Noordland);
  • Het aantal geregistreerde ongevallen met speed pedelecs ligt dubbel zo hoog als met gewone of elektriche fietsen;
  • Het toelaten van speed pedelecs in beide richtingen in straten met eenrichtingsverkeer creëert onverantwoorde veiligheidsrisico's, niet alleen voor de gebruikers zelf, maar vooral voor de andere zwakkere weggebruikers waaronder veel fietsende schoolkinderen die de kleinere straten gebruiken als veilige fietsroute van en naar school. Zelfs indien zij  zich aan de snelheidsbeperking zouden houden, is die intrinsiek nog te hoog om in  de dorpskernen in beide richtingen te rijden;
  • Het is trouwens onbegrijpelijk dat speed pedelecs wel zouden toegelaten worden in beide richtingen, daar waar dit verboden is voor bromfietsen cat. B, ondanks beide rijtuigen dezelfde snelheden halen.
  • Idealiter zou er voor de speed pedelecs een afzonderlijke route uitgestippeld moeten worden waarbij hun reisweg niet in conflict komt met die van andere fietsers, onder andere van en naar school.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.