Samenstelling
Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad;
Karel Hendrickx, districtsraadslid;
Rudi Sempels, districtsschepen;
Zander Vliegen, districtsraadslid;
Nathalie Aertssen, districtsraadslid;
An Van Uffelen, districtsraadslid;
Carl Geeraerts, districtsburgemeester;
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid;
Carina Stark, districtsraadslid;
Robin De Winter, districtsraadslid;
Sandra Suykerbuyk, districtsschepen;
Pascale De Langhe, districtsschepen;
Bart Goris, districtsraadslid;
Veronique Clabost, districtsraadslid;
Jan Smets, districtssecretaris
Verontschuldigd
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
Jan Smets, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2020_DRBZL_00009 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Gaspeldoornstraat - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Algemene financiƫle opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De Gaspeldoornstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
- maakt gedeeltelijk deel uit van de zone "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet" waar de toegang verboden wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;
- is deels gelegen in een zone 50 km/uur.
Op vraag van het district worden, ter hoogte van de tractorsluis, borden aangebracht die de toegang verbieden, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
Argumentatie
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- borden die de toegang verbieden (C3), in beide richtingen, voor ieder bestuurder worden aangebracht , ter hoogte van de tractorsluis.
Deze maatregel wordt ingevoerd om het sluipverkeer te vermijden.
De parkeerbalans is niet van toepassing, aangezien de weg te smal is om te parkeren.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 20 januari 2020
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar
Besluit
De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gaspeldoornstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.