Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Vrachtwagens in onze woonstraten

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 29/06/2020 - 20:00 x
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Jan Smets, districtssecretaris; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Nathalie Aertssen, districtsraadslid

Secretaris

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2020_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Vrachtwagens in onze woonstraten 2020_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Vrachtwagens in onze woonstraten

Motivering

Indiener(s)

Carina Stark

Gericht aan

Sandra Suykerbuyk

Tijdstip van indienen

zo 28/06/2020 - 10:14

Toelichting

Geachte Sandra Suykerbuyk,

Ondanks het feit dat er aan de invalswegen naar Berendrecht en Zandvliet verbodsborden C21 staan,blijken deze in praktijk niet efficiënt om het zwaar verkeer uit onze straten te weren.

Diverse woonstraten worden gebruikt als transitweg (van en naar de A12),soms om de vignetplicht te omzeilen.

Zo rijden er nog steeds  vrachtwagen van Frigo Express via de Dorpsstraat, Schouwvegerstraat en Antwerpsebaan om zo gemakkelijker naar de haven te geraken. Soms zonder zone 30 in acht te nemen. Ik dacht dat er afgesproken was met hen om enkel via de Zandweg, Steenovenstraat zo naar de autostrade te rijden. Gelieve nazicht hierover.

Daarnaast gebruiken talrijke vrachtwagen Wijk Den Hoek om ook hun vignetplicht te ontwijken wat fietsers en voetgangers in gevaar brengt.

Mijn vraag is om in deze straten extra zichtbare signalisatie te laten plaatsen om het zwaar verkeer te verbieden in onze dorpen. Aangezien bestemmingsverkeer steeds toegelaten moet blijven wil ik dan ook aandringen op gerichte controle en handhaving.

ik verwijs ook naar ons bestuursakkoord waarin gesteld wordt dat werk gemaakt wordt van duidelijk aangegeven vrachtwagenroutes om overlast van zwaar verkeer te vermijden. Hiermee kan mogelijk al een deel van de hierboven beschreven problemen opgelost worden.

vriendelijke groet,

Carina Stark Fractie N-VA


Bespreking

Antwoord

Zeer terecht en we kennen deze problemen allemaal. Hieraan moet dringend gehoor aan gegeven worden.   Ondanks diverse meldingen wordt hieraan niets gedaan.  De werken in Stabroek mogen hiervoor geen uitvlucht meer zijn.  Ondertussen is de grens met Nederland opnieuw open en zou de omleiding in functie van de werken in Stabroek normaal te volgen zijn.  Wij bekijken met het gemeentebestuur van Stabroek hoe we fout rijdende vrachtwagens correct naar de haven kunnen sturen

Er moet inderdaad meer controle en handhaving komen en ik wil hierbij aan onze districtsburgemeester vragen om dit op te nemen in het veiligheidsoverleg.

Wij gaan met de dienst  Mobiliteit in dialoog om dringend duidelijke en grote borden te plaatsen beneden afrit Berendrecht t.a.v. vrachtwagens van +3,5 TON om onmiddellijk opnieuw oprit te nemen in Berendrecht A12 richting haven) en afrit Zandvliet (omleiden naar A12 via Ossendrecht). 

Wat betreft de vrachtwagens voor het bedrijf Holland Crop die langs de Hoek passeren, gaan wij opnieuw het gemeentebestuur van Woensdrecht contacteren. Het bedrijf Frigo Express doet zijn best om de overlast in de dorpen te beperken door los- en laadactiviteiten in de haven te organiseren en hebben een circulatieplan.


di 30/06/2020 - 12:23