Terug
Gepubliceerd op 03/02/2020

2020_RVBAGSO_00005 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/12/1173960 - Stedelijke basisschool De Kameleon - Speerstraat 12, 2020 Antwerpen - totaalrenovatie - wijziging van een aantal artikels in vermoedelijke hoeveelheid reeks 5, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 24/01/2020 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen Onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns; Jinnih Beels, Voorzitter; Joost Germis; Elisabeth van Doesburg

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Carine Leys
2020_RVBAGSO_00005 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/12/1173960 - Stedelijke basisschool De Kameleon - Speerstraat 12, 2020 Antwerpen - totaalrenovatie - wijziging van een aantal artikels in vermoedelijke hoeveelheid reeks 5, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00005 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/12/1173960 - Stedelijke basisschool De Kameleon - Speerstraat 12, 2020 Antwerpen - totaalrenovatie - wijziging van een aantal artikels in vermoedelijke hoeveelheid reeks 5, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

Impact erelonen

De wijziging van de opgesomde artikels in vermoedelijke hoeveelheid zorgt voor een aanpassing (incl. btw) van het voorziene ereloon als volgt:

Architect*

€ 5 712,39

VC Verwezenlijking  

€ 78,83

EPB-verslaggever

€ 00,00

TOTAAL

   € 5 791,22

Impact projectkost

De totale wijziging van de artikels in vermoedelijke hoeveelheid en aanpassing erelonen bedraagt € 60 602,20 incl. btw.

De goed te keuren bedragen worden volledig opgevangen in de voorziene werkingsmarge. De resterende werkingsmarge bedraagt na aftrek van de huidig goed te keuren meerkost nog maar € 13 876,86 incl. btw. Er zijn echter nog een heel aantal verrekeningsvoorstellen waarover nog geen consensus is bereikt, omdat er nog volop onderhandeld wordt over opgenomen werken, hoeveelheden en / of prijzen. Het gaat in totaal om een dertigtal verrekeningsvoorstellen die in het slechtse geval nog een totaalbedrag van afgerond € 190 000 incl. btw vertegenwoordigen. Bovendien zijn de werken nog niet klaar (met huidige toegekende termijnsverlengingen zullen de werken ten vroegste klaar zijn tegen begin april 2020) en kunnen zich de komende maanden nog wijzigingen voordoen.

Om de voortgang van de werken niet in het gedrang te brengen, wordt een verhoging van de werkingsmarge gevraagd. Deze wordt berekend  op de openstaande bouwkost van dit perceel. De totale gegunde bouwkost van perceel 1 bedraagt € 6 542 801,73 incl. btw. Hiervan werd reeds € 2 960 354,57 gefactureerd. De huidig aan te vragen verhoging van de werkingsmarge bedraagt bijgevolg € 3 582 447,16 incl. btw x 10% = € 358 244,72 incl. btw.

In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):

 

Laatst goedgekeurde
status 16

Goed te keuren bedragen

Huidige
status 16

Bouwkost

€ 7 220 523,83

 

€ 7 275 334,81

Gegund bedrag

€ 6 700 296,32

 

€ 6 700 296,32

VH +

€ 7 230,40

+ 57 996,09

€ 65 226,49

VH -

€ 16 308,42

- € 3 185,11

- € 19 493,53

Minwerken

- € 350 359,58

 

- € 350 359,58

Meerwerken

€ 879 665,11

 

€ 879 665,11

Erelonen

€ 743 528,31

 

€ 749 319,53

Bedrag bij gunning

€ 691 877,86

 

€ 691 877,86

Effect op erelonen

€ 51 650,45

+ € 5 791,22

€ 57 441,67

Werkingsmarge

€ 74 479,04

 

€ 372 121,56

Bedrag bij gunning

€ 667 877,58

 

€ 667 877,58

Budgetaanpassing WM

€ 000,00

+ € 358 244,72

€ 358 244,72

Effect verrekeningen WM

- € 593 398,54

- € 60 602,20

- € 654 000,74

Projectkost excl. prijsherziening

€ 8 038 531,19  

€ 8 396 775,90

Prijsherziening

€ 235 391,30

+ € 22  232,74 

€ 257 624,04

Projectkost

€ 8 273 922,48

+ € 380 477,46 

€ 8 654 399,94

Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2014-2019/2020-2025, categorie CB is niet toereikend.

Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status

€ 8 273 922,48

Bedrag extra te voorzien in de meerjarenplanning 

380 477,46


Agion

Het dossier betreft een Agion dossier.
Het werd ingediend op de capaciteitspot 2016.

Er is reeds een definitieve goedkeuring.

Het bedrag van de goedkeuring bedraagt € 4 107 147,00.

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien het goed te keuren bedrag ≥ € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Aanleiding en context

 

Algemene informatie school

School:

 Stedelijke basisschool De Kameleon

Onderwijsniveau:

 BAO

Onderwijsvorm:

 n.v.t.

Aantal stromen:

 3

Aantal huidige leerlingen:

 240 kleuters en 0 leerlingen lager (telling 5 februari 2019, momenteel enkel afdeling kleuter in Constant Permekestraat)

Capaciteitsuitbreiding: 

 432 leerlingen lager extra

 Algemene informatie bouwproject

 Categorie

 Capaciteit Basisonderwijs (CB)

 Type werken

 Totaalrenovatie van de gebouwen (buitenschil en interieur) en de speelplaats. 

Op 2/09/2016 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 7 549 538,61.

Op 22/06/2018 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 8 465 882,55 en volgende percelen:

  • Perceel 1: algemene aanneming voor de werken;
  • Perceel 2: toegangscontrole;
  • Perceel 3: mobiele blustoestellen;
  • Perceel 4: eerste uitrusting sanitair;
  • Perceel 5: specifieke netwerkinfrastructuur voor de nieuwe data-installatie;
  • Perceel 6: digiborden.

Na fase gunning bleken volgende percelen nog nodig:

  • Perceel 7: vernieuwen nutsaansluitingen gas en elektriciteit gebouw Speerstraat;
  • Perceel 8: vernieuwen nutsaansluiting elektriciteit gebouw Atletenstraat.
  • Perceel 9: vernieuwen nutsaansluiting water gebouw Speerstraat.

Volgende percelen werden reeds gegund :

Onderwerp

Beslissingsorgaan / datum

Bedrag

Perceel 1

Raad van Bestuur d.d. 22/06/2018

€ 6 678 775,75

Perceel 2

Raad van Bestuur d.d. 22/06/2018

€ 33 472,97

Perceel 7

Manager vastgoedprojecten d.d. 25/06/2019

€  5 036,30

Perceel 8

Manager vastgoedprojecten d.d. 25/06/2019

€   3 885,20

Perceel 9

Manager vastgoedprojecten d.d. 21/08/2019

€   15 497,86

Perceel 5

Zakelijk directeur d.d. 16/09/2019

 €   33 401,21

Deze beslissing betreft de goedkeuring van de wijziging van een aantal artikels in vermoedelijke hoeveelheid, reeks 5, van perceel 1.

Argumentatie

Wijziging van artikels in vermoedelijke hoeveelheid niet opgenomen in een verrekeningsvoorstel

In het aanbestedingsdossier werd de hoeveelheid van sommige artikels opgenomen als vermoedelijk (omdat de omvang van de werken in deze artikels niet exact bepaald kon worden). Ondertussen zijn een heel aantal van deze artikels volledig uitgevoerd en konden de definitieve hoeveelheden en de daaraan gekoppelde budgettaire consequenties bepaald worden. De wijzigingen van deze artikels werden niet opgenomen in verrekeningsvoorstellen (dit betreffen immers wijzigingen die voortvloeien uit hun vermoedelijke aard) maar  worden wel gebundeld in reeks 5:

  • wijziging van artikels in vermoedelijke hoeveelheid in plus:
    • artikel 10.43.11. - grondverzet - afvoer/naar bestemming voor gebruik - kwaliteit vrij gebruik. Na uitvoering van de grondwerken bleek dat er meer moest uitgevoerd worden dan voorzien in dit artikel;
    • artikel 10.50. - verwijdering massieven - algemeen. Na uitvoering van de grondwerken bleek dat er meer moest uitgevoerd worden dan voorzien in dit artikel;
    • artikel 23.80. - renovatiewerken - verluchtingsroosters. Na uitvoering van de gevelrenovatiewerken bleek dat er meer moest uitgevoerd worden dan voorzien in dit artikel;
    • artikels 26.42. - betonrenovatie - afkappen rotte delen, 26.45.10. - betonrenovatie - handmatig te plaatsen mortel/ gemodificeerde hydraulische mortel en 26.47. - betonrenovatie - coating. Deze artikels werden voorzien t.b.v. de renovatie van de betonnen dakgoten van het gebouw aan de Atletenstraat. Na reiniging van de gevel bleken deze betonnen dakgoten in zeer slechte staat te verkeren (kon niet vastgesteld worden bij opmaak van het aanbestedingsdossier). Na uitvoering van de gevelrenovatiewerken bleek dat er dus veel meer uitgevoerd moest worden dan voorzien in deze artikels. Deze 3 artikels vertegenwoordigen het grootste aandeel van de budgetwijziging, i.c. € 43 410,91 incl. btw.
  • wijziging van artikels in vermoedelijke hoeveelheid in min:
    • artikel 03.11.30. - afbraak volledige constructie - vrijstaande / ondergrondse massieven. Na uitvoering van de grondwerken bleek dit werk niet nodig te zijn en kon dit artikel integraal geschrapt worden;
    • artikel 10.21. - uitgraving bouwputten - gewone bouwputten. Na uitvoering van de grondwerken bleek er minder uitgevoerd dan voorzien in dit artikel;
    • artikel 10.22. - uitgraving bouwputten - funderingsplaat. Na uitvoering van de grondwerken bleek er minder uitgevoerd dan voorzien in dit artikel.
    • artikel 10.71.30. - aanvullingen - wederaanvullingen/gestabiliseerd zand. Na uitvoering van de grondwerken bleek dit werk niet nodig te zijn en kon dit artikel integraal geschrapt worden.
De wijzigingen van de artikels in vermoedelijke hoeveelheid resulteren in volgende totaalbedragen (incl btw):
 
 

Excl. btw

Btw

Incl. btw

VH +

€  51 708,47

€ 3 282,80

€ 57 996,09

VH -

€ 3 004,82

€ 180,29

€ 3 185,11

Minwerken

  € 00,00

€ 00,00

€ 00,00

Pluswerken

€ 00,00

€ 00,00

€ 00,00

Aanv. werken

€ 00,00

€ 00,00

€ 00,00

Totaal

€ 51 708,47

€  3 102,51

€ 54 810,98

Impact planning:

De wijzigingen hebben geen invloed op de vooropgestelde timing.

Juridische grond

De toekenning van de aanvullende werken en pluswerken die het gevolg zijn van onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/2 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de aanvullende werken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/1 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de pluswerken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/4 (de-minimis) van het K.B. van 14 januari 2014.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0305 - Het Stedelijk Onderwijs voorziet in capaciteit voor elke lerende in het basisonderwijs en het secundair onderwijs
1SLW030503 - Voldoende infrastructuur biedt plaats aan elke lerende die zich aandient

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in plus voor een totaalbedrag van € 57 996,09 incl. btw.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in min voor een totaalbedrag van € 3 185,11 incl. btw.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de wijzigingen van de erelonen voor een totaalbedrag van € 5 791,22 incl. btw.

Artikel 4

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor een bedrag van € 380 477,46 incl. btw en keurt de aangepaste projectkost van € 8 654 399,94 incl. btw goed.

Artikel 5

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten

Artikel 6

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 272 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

PV SCC 00 CB 272

OD_0503