Terug
Gepubliceerd op 20/05/2020

2020_DCEK_00108 - District Ekeren. Bist - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 12/05/2020 - 13:30 Flora
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2020_DCEK_00108 - District Ekeren. Bist - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCEK_00108 - District Ekeren. Bist - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd in het gedeelte tussen de Isabellalei en de Kapelsesteenweg (artikel 1);
  • het tweerichtingsfietspad werd aangebracht langs de oneven zijde van de straat, tussen de Veltwijcklaan en huisnummer 159 en niet meer tot aan de Kapelsesteenweg. Artikel 3 wordt aangepast;
  • het parkeerverbod langs de oneven zijde, over de ganse lengte van de straat, wordt verwijderd. In de straat werden parkeerzones aangebracht zodat duidelijk is waar geparkeerd mag worden;
  • het stilstand- en parkeerverbod ter hoogte van de Kapelsesteenweg vervalt omdat er een verhoogde inrichting werd aangelegd op dit kruispunt;
  • in het gedeelte, begrepen tussen de Korte Bist en de Kapelsesteenweg, wordt het parkeren voor personenauto’s, personenauto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen toegelaten langs de oneven zijde. Artikel 4 wordt aangepast.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Bist in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 oktober 2013 (jaarnummer 10862);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Mariaburg".

De straat werd heraangelegd.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 29 april 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bist in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 oktober 2013 (jaarnummer 10862).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200416_bijlage_avr.pdf
  • 20200421_plan 1.pdf
  • 20200421_plan 2.pdf
  • 20200421_plan 3.pdf
  • 20200421_plan 4.pdf
  • 20200421_plan 5.pdf
  • 20200421_plan 6.pdf
  • 20200421_plan 7.pdf
  • 20200421_plan 8.pdf
  • 20200421_plan 9.pdf