Terug
Gepubliceerd op 02/07/2020

2020_DREK_00045 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Ekeren
ma 25/05/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Ilse De Schutter, districtsraadslid; Freddy Geens, districtsraadslid ; Kurt Van Noten, districtsraadslid ; Ann Koekhoven, districtsraadslid ; Annemie Plompen, districtsschepen; Tamara Heynen, districtsraadslid; Marc Elseviers, districtsschepen; Werner De Kerf, districtsraadslid; Mick De Maere, districtsschepen; Ellen Malfliet, districtsraadslid; Iris Marynissen, districtsraadslid; Filip Van den Broeck, districtsraadslid; Guido Staes, districtsraadslid; Brecht Mertens, districtsraadslid; Martine Voets, districtsraadslid; Fabienne Van Damme, districtsraadslid; Wilfried Michiels, districtsraadslid

Verontschuldigd

Lotte Vergauwen, districtsraadslid; Beatrijs Dierick, districtsraadslid

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2020_DREK_00045 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DREK_00045 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota - speed pedelecs in Antwerpen goed. Hierin wordt voorgesteld om de reglementen en verkeersborden aan te passen volgens de richtlijnen van de principenota, waarbij onder meer speed pedelecs (in beide richtingen) toegelaten zullen worden in de opgesomde straten met beperkt eenrichtingsverkeer.

De Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt nu het aanvullende verkeersreglement "Beperkt Eenrichtingsverkeer speed pedelecs" voor advies voor.
In dit aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen worden de onderborden die aanwezig zijn in de bijlage van opgesomde straten aangepast in functie van de principenota.

Argumentatie

In de meeste straten in Antwerpen waar vandaag beperkt eenrichtingsverkeer van toepassing is, geldt een uitzondering voor fietsers. In dat opzicht zijn de verkeersborden die het beperkt eenrichtingsverkeer regelen, aangevuld met een onderbord M2 of een onderbord M4.

Om de richtlijnen van de principenota speed pedelecs in Antwerpen te kunnen toepassen, wordt voor de toepasselijke verkeerssignalisatie die aanwezig is in de straten - opgesomd in de bijlage - samen met de mogelijke opstellingen en type verkeersborden, elk relevant onderbord vervangen als volgt: 

  • bij de verkeersborden C1, C3, C31 of D1 zal het onderbord M2 vervangen worden door het onderbord M11;
  • bij het verkeersbord F19 zal het onderbord M4 vervangen worden door het onderbord M17.

Ten gevolge van deze aanpassing van de onderborden zullen naast fietsers, ook bestuurders van speed pedelecs in beide richtingen toegelaten worden in de straten (zoals opgesomd in de bijlage van dit besluit) met beperkt eenrichtingsverkeer.

Dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" geldt als toevoeging op de reeds bestaande aanvullende verkeersreglementen op straatniveau (uitsluitend voor wat betreft de straten opgesomd in de bijlage van dit besluit), wat dus impliceert dat ze elkaar aanvullen.

Ingeval van tegenstrijdheden en/of interpretatieconflicten zal onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" steeds primeren (voor wat betreft de tegenstrijdige bepaling) op het aanvullend verkeersreglement op straatniveau in kwestie, op voorwaarde dat het aanvullend verkeersreglement op straatniveau goedgekeurd werd vóór de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Tot slot wordt benadrukt dat dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" op geen enkele wijze afbreuk doet (en zal doen) aan aanvullende verkeersreglementen op straatniveau die worden goedgekeurd op of na de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

De districtsraad Ekeren keurt het volgende besluit goed met 14 stemmen voor en 5 stemmen tegen.

Stemden voor:

Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Martine Voets (N-VA), Ellen Malfliet (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Wilfried Michiels (N-VA), Ronny Kruyniers (sp.a), Fabienne Van Damme (sp.a), Mick De Maere (Open Vld), Ilse De Schutter (Groen), Guido Staes (Groen), Werner De Kerf (PVDA)

Stemden tegen:

Freddy Geens (Vlaams Belang), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang), Tamara Heynen (CD&V)

De districtsraad ekeren beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" voor het deel dat op het grondgebied van het district Ekeren betrekking heeft.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.