Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_DCEK_00128 - District Ekeren. Groot Hagelkruis - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 02/06/2020 - 13:30 Flora
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2020_DCEK_00128 - District Ekeren. Groot Hagelkruis - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCEK_00128 - District Ekeren. Groot Hagelkruis - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Groot Hagelkruis in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 december 2017 (jaarnummer 11009);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kern Ekeren';
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van de wijk  'Schoonbroek-Rozemaai-Hagelkruis' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van een zone waar het parkeren met beperkte parkeertijd geldt met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart (zone Kristus Koningplein);
  • is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 27 mei 2016 (jaarnummer 4673).

Het college keurde op 1 september 2017 (jaarnummer 7635) de proefopstelling voor het Groot Hagelkruis goed. Tijdens het districtsoverleg openbaar domein van 10 september 2019 werd beslist om de proefopstelling te bestendigen.
Op 2 oktober 2015 (jaarnummer 8204) werd een andere proefopstelling goedgekeurd die tijdens de zitting van 26 februari 2016 (jaarnummer 1645) werd bijgestuurd. Deze proefopstelling wordt eveneens bestendigd na een gunstige evaluatie van de verkeerspolitie.
Het aanvullend reglement wordt tevens aangepast aan de huidige situatie in de straat.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • om het zwaar verkeer uit het Groot Hagelkruis te weren, werd gedurende een proefperiode van één jaar, de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen, gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd het laden en lossen, in het gedeelte van het Groot Hagelkruis, tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat, in beide richtingen. Deze proefopstelling werd gunstig geëvalueerd door de verkeerspolitie en het district. Het toegangsverbod wordt  nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement (artikel 4);
  • de maatregelen die destijds als proefopstelling ingevoerd werden ter bevordering van de doorstroming en de verkeersveiligheid werden gunstig geëvalueerd door de verkeerspolitie. Zij worden opgenomen in het aanvullend verkeersreglement:
    • de doorsteek naar de Eduard Van Benedenstraat wordt afgesloten. Artikel 3 wordt aangepast;
    • rijstrookverdeling tussen de Eduard van Benedenstraat en de Ferdinand Verbieststraat (artikel 14);
    • de verschillende artikels over rijstrookverdeling, voorsorteringspijlen en stopstreep worden aangepast aan de huidige toestand (artikel 12, 13, 14 en 17);
    • markeren van het fietspad, langs de beide zijden, tussen de Eduard Van Benedenstraat en de Ferdinand Verbieststraat (artikel 15);
    • een verkeersgeleider wordt aangebracht tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Transcontinentaalweg (artikel 19); 
    • een verdrijvingsvlak wordt aangebracht aan de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Eduard Van Benedenstraat (artikel 20);
  • de voorrangsregeling bij het verlaten van het woonerf wordt uit het reglement gehaald. Deze vervalt omdat de straat gelegen is in een zone 30;
  • de voorrangsregeling aan de doorsteek tegenover de Eduard Van Benedenstraat wordt gereglementeerd (artikel 2);
  • het parkeerverbod, aangeduid met een gele onderbroken streep, van nummer 151 tot nummer 155, werd vervangen door een verdrijvingsvlak ter hoogte van nummer 153 en 155 (artikel 20);
  • door het verplaatsen van de bushalte werd een parkeerzone gemarkeerd vanaf nummer 129 tot tegenover het Klein Hagelkruis (artikel 23);
  • het opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen ter hoogte van het noordoostelijk gelegen kruispunt met de Ferdinand Verbieststraat wordt gereglementeerd (artikel 24).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 26 mei 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Groot Hagelkruis in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 december 2017 (jaarnummer 11009).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20191024_bijlage_avr.pdf
  • 202005025_plan 1.pdf
  • 202005025_plan 2.pdf
  • 202005025_plan 3.pdf
  • 202005025_plan 4.pdf
  • 202005025_plan 5.pdf
  • 202005025_plan 6.pdf
  • 202005025_plan 7.pdf
  • 202005025_plan 8.pdf
  • 202005025_plan 9.pdf
  • 202005025_plan 10.pdf
  • 202005025_plan 11.pdf
  • 202005025_plan 12.pdf