Terug
Gepubliceerd op 26/11/2020

2020_IP_00306 - Interpellatie van raadslid Mathijs Post: Snellere evaluatie pleintjes Frank Craeybeckxlaan

districtsraad Deurne
do 19/11/2020 - 20:00 Districtshuis Deurne
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; ArbĂ«r Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Kevin Engelen, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Charisse Verberckmoes, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Hassan Aarab, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Melissa Zoete, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2020_IP_00306 - Interpellatie van raadslid Mathijs Post: Snellere evaluatie pleintjes Frank Craeybeckxlaan 2020_IP_00306 - Interpellatie van raadslid Mathijs Post: Snellere evaluatie pleintjes Frank Craeybeckxlaan

Motivering

Indiener(s)

Mathijs Post

Gericht aan

Tjerk Sekeris

Tijdstip van indienen

za 14/11/2020 - 09:33

Toelichting

In het kader van Deurne Publiek is de verkeerssituatie op de Frank Craeybeckxlaan/Te Couwelaerlei tijdelijk aangepast. Eén van de doelstellingen is om de snelheid uit het verkeer te halen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren.

Op de website van het district lezen we:

  • "Bij de tijdelijke inrichting wordt de straat versmald, waarbij het verkeer van beide rijrichtingen op één van de twee baanvakken wordt gebracht, die hiervoor breed genoeg zijn. Fietsers worden op een duidelijk zichtbare manier verweven met het andere verkeer."
  • En ook: "Na een aantal maanden volgt een eerste evaluatie."

In een ideaal scenario biedt een testomgeving een vlekkeloze nieuwe situatie. Helaas stellen we nu al vast dat situatie onveilig aanvoelt - vooral bij fietsers - en lijkt er onduidelijkheid over de verkeerssituatie te bestaan. Gemengd verkeer op drukke verkeersassen is zelden een goed idee en op dit moment lijkt ook hier de autointensiteit een vlotte verwevenheid van gemengd verkeerd in de weg staan, welke kan resulteren in fietsers die het voetpad opduiken.

Voor het succes van dit project vragen we daarom om niet enkele maanden te wachten, maar ook al eerder te kijken welke ingrepen kunnen gebeuren om de situatie overzichtelijker en veiliger te maken. Daarom enkele vragen in het kader van dit project:

  1. Hoe wordt de monitoring georganiseerd? Is dit enkel met de focusgroep of zijn er ook professionals bij betrokken?
  2. Zijn er op korte termijn aanpassingen gepland aan de huidige situatie?
  3. Is er monitoring van het sluipverkeer? Is er een nulmeting gedaan? In o.a. Mortsel, Borsbeek, Borgerhout, ..., worden burgers aangemoedigd om via Telramen de verkeersstromen te meten. Zeker bij testomgevingen in het publieke domein is dit een goede manier om verandering in het gedrag en de verkeerscirculatie te onderzoeken. Waarom is er voor dit project niet voor zoiets als Telramen gekozen? Is het college bereid deze optie voor andere verkeersstudies te overwegen?
  4. Op de website antwerpenmorgen.be vinden we meer informatie over de de samenstelling van de focusgroep. Hoe zal het district bewoners enthousiasmeren om deel te nemen aan deze focusgroep?
  5. Op dezelfde website wordt ook aangemoedigd om mee te doen. Een eerste moment was 2 maart, maar er is nog geen nieuw moment vastgelegd. Is dit vanwege COVID-19? Gaat burgerparticipatie op een andere manier georganiseerd worden?
  6. In de oude situatie stopte er een schoolbus aan het Atheneum. Zijn er afspraken gemaakt betreffende stopplaats en circulatieroute?