Terug
Gepubliceerd op 07/01/2021

2020_DRDE_00173 - Bestuurlijke Organisatie - Huishoudelijk reglement district Deurne. Wijzigingen - Goedkeuring

districtsraad Deurne
do 17/12/2020 - 20:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Kevin Engelen, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Charisse Verberckmoes, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Hassan Aarab, districtsraadslid; Melissa Zoete, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2020_DRDE_00173 - Bestuurlijke Organisatie - Huishoudelijk reglement district Deurne. Wijzigingen - Goedkeuring 2020_DRDE_00173 - Bestuurlijke Organisatie - Huishoudelijk reglement district Deurne. Wijzigingen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 21 februari 2013 (jaarnummer 18) nam de districtsraad Deurne kennis van het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen en van de toepassing van dit reglement op het district overeenkomstig art. 4 van het BOSA. 

Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd. Het DLB vervangt het Gemeentedecreet en voert een aantal bijkomende verplichte vermeldingen in, die dienen te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raden en uitvoerende organen.

Op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) keurde de gemeenteraad het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goed.

Op 13 mei 2019 (jaarnummer 142) keurde het districtscollege het nieuwe huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op het districtscollege van toepassing zijn.

Op 23 mei 2019 (jaarnummer 66) keurde de districtsraad het nieuwe huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Op 20 februari 2020 (jaarnummer 26) keurde de districtsraad de wijzigingen in het huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Argumentatie

Op 19 november 2020 (jaarnummer 121) keurde de districtsraad goed om volgende aanpassing door te voeren aan het huishoudelijk reglement van de districtsraad van Deurne: 
In artikel 6 §1 onder “voorstellen tot beslissing, amendement, indienen” de woorden  “Ten laatste 9.30 uur op de dag van de zitting” te vervangen door de woorden “Bij voorkeur om 9.30 uur op de dag van de zitting en uiterlijk tijdens de zitting via e-besluitvorming”.

Juridische grond

Overeenkomstig artikel 38 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

  1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
  2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
  3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
  4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
  5. de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
  6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
  7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
  8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
  9. de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
  10. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid

De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.

Artikel 126 DLB bepaalt dat artikel 38 van toepassing is op de districtsraad, met dien verstande dat in die bepalingen "de gemeente" wordt gelezen als "district", "gemeenteraadsleden" wordt gelezen als "de leden van de districtsraad", "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "de voorzitter van de gemeenteraad" wordt gelezen als "de voorzitter van de districtsraad", "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege", "de burgemeester" wordt gelezen als "de districtsburgemeester", "gemeenteraadscommissie" wordt gelezen als "districtsraadscommissie", "de algemeen directeur" wordt gelezen als "de districtssecretaris".

Overeenkomstig artikel 54 DLB neemt het college van burgemeester en schepenen bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.

Artikel 129 DLB bepaalt  dat artikel 54 van toepassing is op de vergaderingen, beraadslagingen en besluiten van het districtscollege, met uitzondering van artikel 53, § 2, tweede lid, en § 3, met dien verstande dat de districtsburgemeester optreedt in de plaats van de burgemeester en dat "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege".

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad

Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Besluit

De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad deurne beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de wijzigingen in het huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 2

De districtsraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement district Deurne.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen