Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Jan Olieslagersstraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van het concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
- Er is een duidelijk waterconcept opgemaakt samen met Aquafin:
- Een betere uitlijning van de perken en lijnvormige elementen zorgt voor een rustiger straatbeeld en ontwerp.
- Er is een mindervalidenplaats voorzien en er is een voorstel voor de fietsenstallingen in de straat.
- Het ambitieniveau voor groen is bepaaltd. A-niveau indien de mensen het zelf onderhouden en B-niveau indien het onderhoud voor de stad is.
- Er komen grasdals in de rijweg.
- Er is een extra boom bijgeplaatst door optimalisatie van de doorwortelbare ruimte en een herverdeling van het groen.
Ontwerp
Het voorontwerp is na het coördinatie-overleg van 13 januari 2020 nog aangepast volgens de opmerkingen die daar gemaakt zijn. Dit om een juistere versie te kunnen presenteren aan bestuur en bewoners.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 25 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand. Na het intekenen van de verplaatste poort op het einde van de straat bleek dat er aan de laatste parking pocket te weinig plaats is om vlot in en uit de parkeerplaats te kunnen rijden.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een totaal ander concept voor de bomen. Waar we in het verleden kleine boompjes op een ritmische afstand van mekaar zetten in een klein plantgat, gaan we nu voor grote kwalitatieve bomen met een toekomst. De wortelzones worden optimaal uitgebreid om zo op termijn een zo groot mogelijke bladmassa te bekomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Jan Olieslagersstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Er wordt gestreefd naar een maximale infiltratie en buffering. Verschillende maatregelen zullen er voor zorgen dat er voor het hemelwater enkel een noodoverloop naar het rioleringsstelsel van de Boekenberglei zal lopen. Er wordt geen nieuwe regenwaterafvoer voorzien in de straat. De droogwaterafvoer wordt wel vernieuwd.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 23 juli 2018 | 293 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 24 augustus 2018 | 7685 |
adviezen | seniorenraad | 12 oktober 2018 | -- |
jeugdraad | 30 oktober 2018 | -- | |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 13 januari 2020 | -- |
Het districtscollege keurde in zitting van 23 juli 2018 (jaarnummer 293) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Jan Olieslagersstraat (tuinstraat), district Deurne, goed.
Het college keurde in zitting van 24 augustus 2018 (jaarnummer 7685) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarde dat:
- de lopende onderzoeken, verder worden afgehandeld in fase definitief ontwerp en tijdig afgestemd worden met de relevante partijen zoals Beheer en Onderhoud, Stadsbeheer/Groen, Mobiliteit, nutsmaatschappijen, bewoners en andere:
- de wateropvang en infiltratie verder technisch wordt uitgewerkt, zodat er duidelijkheid is omtrent de gebruikte materialen, de water afvoer drainage infiltratie (wadi) en de ondergrondse bufferingssystemen;
- de materialisatie en profilering van de grasbetontegels en de centrale goot verder wordt uitgewerkt, rekening houdend met comfort en technische duurzaamheid (onder andere ter hoogte van de asverschuivingen);
- onderzocht wordt op welke manier het fietscomfort gemaximaliseerd kan worden;
- de definitieve locatie van de fietsenstalling wordt uitgeklaard naar definitief ontwerp;
- de functionele en ruimtelijke invulling van het achterliggend terrein (inclusief het aspect sociale controle) verder onderzocht en uitgewerkt wordt.
- onderzocht wordt of in de Boekenberglei nog extra kan onthard en vergroend kan worden, als een voorafname op een toekomstige structurele vergroening;
- de maatvoering en markeringen van de parkeerplaatsen conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein worden toegepast.
De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein zullen meegenomen worden naar het definitief ontwerp
Het districtscollege keurt het voorontwerp (13 februari 2020) voor wegeniswerken in de Jan Olieslagersstraat, district Deurne goed.