Terug
Gepubliceerd op 23/06/2020

2020_IP_00194 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Het diversiteitsbeleid in Deurne

districtsraad Deurne
do 18/06/2020 - 20:00 Virtuele zitting
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Elke Van Severen, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Kevin Engelen, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Charisse Verberckmoes, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Hassan Aarab, districtsraadslid; Melissa Zoete, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2020_IP_00194 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Het diversiteitsbeleid in Deurne 2020_IP_00194 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Het diversiteitsbeleid in Deurne

Motivering

Indiener(s)

Arbër Halili

Gericht aan

Frank Vercammen, Tjerk Sekeris

Tijdstip van indienen

za 13/06/2020 - 19:26

Toelichting

Het is nogmaals gebleken dat tijdens een pandemie de kwetsbare groepen nog kwetsbaarder zijn. Ondanks vele beschermingsmechanismen die wij als samenleving trachten uit te vinden, blijven deze groepen de dupe van de samenleving. 

Ook in het begin van deze legislatuur beloofde dit bestuur daar goed zorg voor te dragen. In het bestuursakkoord leest men het volgende:

We doen beroep op doelgroep-deskundigen en mensen uit die verschillende doelgroepen om het district te ondersteunen bij het opmaken van communicatiestrategieën en om instrumenten te ontwikkelen die aangepast zijn aan de onderscheiden doelgroepen (kinderen, jongeren, senioren, gehandicapten, armen en mensen met een migratie achtergrond).”

Bovendien zou men het beleid voortdurend ‘verifiëren’ onder meer door de befaamde jeugdtoets, seniorentoets, ‘diversiteitstoets’ en dergelijke meer. Inmiddels zijn wij anderhalf jaar verder in deze legislatuur waaruit blijkt dat deze toetsten zo goed als ten dode zijn opgeschreven.  

Op de vorige districtsraad vernamen wij dat het districtscollege ervoor koos om de budgetten bedoeld voor een diversiteitsraad te schrappen met als reden dat men de middelen anders gaat besteden en omdat het moeilijk bleek te zijn dan men eerst gedacht had.

Wij als fractie blijven ijveren voor een integraal diversiteitsbeleid over alle beleidsdomeinen heen. De inclusieve cultuur is de basis om op een duurzame manier gelijke kansen te realiseren voor elke Deurnenaar. Daarom is het nodig om voortdurend de bestaande vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Een goed actief diversiteitsbeleid moet juist bevorderd en gefaciliteerd worden. Er mag geen sprake zijn van enig kans op achteruitgang. 

 

Rekening houdend met het bovenstaande, stellen wij de volgende vragen:

    • De diversiteitsraad wordt dus afgeschaft, maar jullie gaan wel de mensen uit de doelgroepen en doelgroep-deskundigen betrekken. Werd dit met de middenveldorganisaties besproken? Indien wel, tot welke conclusies zijn jullie gekomen?

    • Welke contacten hebben jullie met die doelgroepen? Welke doelgroep-deskundigen hebben jullie al betrokken om de communicatie op gang te brengen?

    • Hoe komen jullie tot een integraal diversiteitsbeleid in samenwerking met de stad en andere bestuursniveaus?

    • Enig idee hoe jullie de dienstverlening en communicatie vanuit het district toegankelijk maken voor elke Deurnenaar? Welke drempelverlagende maatregelen nemen jullie?