Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_AM_00062 - Amendement van raadslid Tjerk Sekeris: VOORSTEL VAN ADVIES ‘RINGPARK GROENE VESTEN’ EN ‘PROJECT OVER DE RING’

districtsraad Deurne
do 22/10/2020 - 20:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Maarten Goetstouwers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Kevin Engelen, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Charisse Verberckmoes, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Hassan Aarab, districtsraadslid

Verontschuldigd

Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Melissa Zoete, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2020_AM_00062 - Amendement van raadslid Tjerk Sekeris: VOORSTEL VAN ADVIES ‘RINGPARK GROENE VESTEN’ EN ‘PROJECT OVER DE RING’ 2020_AM_00062 - Amendement van raadslid Tjerk Sekeris: VOORSTEL VAN ADVIES ‘RINGPARK GROENE VESTEN’ EN ‘PROJECT OVER DE RING’

Motivering

Koppeling aan agendapunt

Indiener(s)

Tjerk Sekeris

Gericht aan

Frank Geudens

Tijdstip van indienen

do 22/10/2020 - 09:23

Toelichting

Het district Deurne wenst het ontwerpteam, de werkbanken en de werkateliers te bedanken voor hun inzet om tot een coherente visie te komen voor het toekomstige Ringpark Groene Vesten.

Het district Deurne geeft een gunstig advies, op voorwaarde dat:

  1. De aanleg van het Ringpark Groene Vesten mag een toekomstige ondertunneling van de E313 niet in de weg staan en de overkapping van de R1-zelf niet vertragen; 

     
  2. De huidige voorstellen blijven dus een aanzet om te streven naar een volledige overkapping van de R1; De beschikbare budgetten worden maximaal ingezet voor definitieve maatregelen en niet voor deelprojecten die bij de overkapping weer ongedaan zouden gemaakt worden.
    Het district Deurne dringt er ten stelligste op aan om deze overkapping ook zo snel mogelijk te realiseren, ook in Deurne, op het traject tussen de Plantin en Moretuslei en Schijnpoort.

    Aansluitend op de ingediende (binnenkort goed te keuren) ‘Omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding’, zijn daarvoor nog een aantal procedurele stappen te zetten (wijzigende vergunning) en zijn bijkomende middelen vrij te maken. Als het Ringpark Schijn-poort zou uitgesteld worden tot na 2030 (voorziene datum realisatie Oosterweelverbinding), zou dit afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van het hele project. Volledige overkapping zou dan immers verschuiven richting 2040, absoluut geen wervend vooruitzicht.

     Bovendien zal een uitvoering in twee fasen allicht niet alleen grote bijkomende problemen opleveren inzake de fasering van de werken (nieuwe werforganisatie en nieuwe tijdelijke maatregelen om het verkeer te organiseren), het zou waarschijnlijk ook de totale kostprijs stevig opdrijven. De kans dat daar op dat ogenblik geen of onvoldoende geld meer wordt voor gevonden is te groot, het district Deurne wil dat risico absoluut vermijden.


Daarom dringt het district Deurne er sterk op aan om tenminste op zeer korte termijn te onderzoeken wat deze consequenties concreet zouden inhouden. Op basis van de hoger vermelde argumentatie is het district ervan overtuigd dat dit zal aantonen dat ‘meteen mee overkappen’ veel interessanter is en daarom pleit het district ervoor om Lantis zo snel mogelijk opdracht te geven om deze werkzaamheden te integreren in de huidige plannen.

3. In de omgevingsvergunning die binnenkort verleend wordt, is er nog van uitgegaan dat de Verbindingsweg aan de buitenzijde van de Ring terecht komt (kant Ten Eekhovelei), terwijl in recente scrumsessies overeengekomen is om deze aan de binnenzijde aan te leggen, tegen het waterzuiveringsstation aan. Het district ondersteunt deze beslissing uiteraard ten volle.

Het district dringt er ten stelligste op aan om deze noodzakelijke ‘wijzigende vergunnings-aanvraag’ ook aan te wenden om de hele Hollandse Knoop zo compact mogelijk opnieuw te ontwerpen. Dit aangepast ontwerp moet enerzijds de overgang van het gescheiden verkeer op de R1-Zuid (nieuwe situatie ten opzichte van de vergunning) zo veilig mogelijk uitwerken, anderzijds is ook de koppeling met de knoop E313/E34 verder te concretiseren. Het (op termijn) ondergronds brengen van de E313/E34 mag alleszins niet gehypothekeerd worden.
Dit aangepast ontwerp moet uitgaan van de AMS100. De Oosterweelverbinding zal immers pas afgewerkt zijn in 2030, tegen die tijd moet ook de volledige ambitie voor de modal shift gerealiseerd worden. In combinatie met een sturingssysteem voor verkeer in de hele regio, moet dit tegelijkertijd de tunnelveiligheid maximaal garanderen. Dit ontwerp zal compacter en dus goedkoper zijn, de middelen die ‘bespaard worden’ kunnen mee geïnvesteerd worden in aanvullende ‘modal-shift-maatregelen’, zoals de sneltramlijn vanuit Borgerhout, parallel aan de snelweg E3213/E34 tot aan een nieuwe ‘park and ride’ in Oelegem.

Om de samenhang van het hele project te kunnen garanderen moet dit aangepast ontwerp voor de overgang tussen de R1-Zuid en de R1-Noord uiteraard ook passen in een totaalvisie voor de hele R1-Zuid (met ook een aangepast overgang naar de Spaghetti-knoop-Zuid). Dat dossier moet in zijn geheel en in de loop van 2021 en 2022 verder uitgewerkt worden, zodat ook de nodige procedures voor dit deel tijdig kunnen opstarten en afgerond worden. De ambitie moet er in bestaan om de overkapping van de hele R1-Zuid te realiseren vanaf 2025 (naadloos aansluitend bij de werkzaamheden op de R1-Noord, met afwerking uiterlijk 2035).

 

4. Omdat er een heel aantal verbindingen overlopen in het openbaar domein van het district, wenst Deurne maximaal betrokken te worden bij het ontwerp, de planning en de uitvoering van de betrokken straten en pleinen, ook als dat gewestwegen zijn, of in het geval van de Turnhoutsepoort op Borgerhouts grondgebied bijvoorbeeld;
Het district Deurne wil in de eigen meerjarenbegroting ook de nodige middelen voorzien om in de komende jaren mee in te staan voor de realisatie van deze Groene Nerven en hoopt dat de volledige overkapping van de Ring hier naadloos kan op aansluiten.

 

5. Het district wenst betrokken te worden bij het ontwerp, de planning en de bouw van de oost-west verbinding door middel van een brug tussen het Rivierenhof en de Singel langs de Turnhoutsebrug;

6. Het district heeft een sterke expertise in participatie en informatie verstrekking en wil daarom participatie, inspraak en communicatie mee vorm geven;

7. Alle inwoners van Deurne die wensen te participeren moeten daar een kans toe krijgen. Deze participatie dient breed en goed gestructureerd te zijn om op gedragen manier het project gestalte te geven.

 

Initiatiefrecht

De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende amendement goed.