Het district Deurne wenst het ontwerpteam, de werkbanken en de werkateliers te bedanken voor hun inzet om tot een coherente visie te komen voor het toekomstige Ringpark Groene Vesten.
Het district Deurne geeft een gunstig advies, op voorwaarde dat:
Daarom dringt het district Deurne er sterk op aan om tenminste op zeer korte termijn te onderzoeken wat deze consequenties concreet zouden inhouden. Op basis van de hoger vermelde argumentatie is het district ervan overtuigd dat dit zal aantonen dat ‘meteen mee overkappen’ veel interessanter is en daarom pleit het district ervoor om Lantis zo snel mogelijk opdracht te geven om deze werkzaamheden te integreren in de huidige plannen.
3. In de omgevingsvergunning die binnenkort verleend wordt, is er nog van uitgegaan dat de Verbindingsweg aan de buitenzijde van de Ring terecht komt (kant Ten Eekhovelei), terwijl in recente scrumsessies overeengekomen is om deze aan de binnenzijde aan te leggen, tegen het waterzuiveringsstation aan. Het district ondersteunt deze beslissing uiteraard ten volle.
Het district dringt er ten stelligste op aan om deze noodzakelijke ‘wijzigende vergunnings-aanvraag’ ook aan te wenden om de hele Hollandse Knoop zo compact mogelijk opnieuw te ontwerpen. Dit aangepast ontwerp moet enerzijds de overgang van het gescheiden verkeer op de R1-Zuid (nieuwe situatie ten opzichte van de vergunning) zo veilig mogelijk uitwerken, anderzijds is ook de koppeling met de knoop E313/E34 verder te concretiseren. Het (op termijn) ondergronds brengen van de E313/E34 mag alleszins niet gehypothekeerd worden.
Dit aangepast ontwerp moet uitgaan van de AMS100. De Oosterweelverbinding zal immers pas afgewerkt zijn in 2030, tegen die tijd moet ook de volledige ambitie voor de modal shift gerealiseerd worden. In combinatie met een sturingssysteem voor verkeer in de hele regio, moet dit tegelijkertijd de tunnelveiligheid maximaal garanderen. Dit ontwerp zal compacter en dus goedkoper zijn, de middelen die ‘bespaard worden’ kunnen mee geïnvesteerd worden in aanvullende ‘modal-shift-maatregelen’, zoals de sneltramlijn vanuit Borgerhout, parallel aan de snelweg E3213/E34 tot aan een nieuwe ‘park and ride’ in Oelegem.
Om de samenhang van het hele project te kunnen garanderen moet dit aangepast ontwerp voor de overgang tussen de R1-Zuid en de R1-Noord uiteraard ook passen in een totaalvisie voor de hele R1-Zuid (met ook een aangepast overgang naar de Spaghetti-knoop-Zuid). Dat dossier moet in zijn geheel en in de loop van 2021 en 2022 verder uitgewerkt worden, zodat ook de nodige procedures voor dit deel tijdig kunnen opstarten en afgerond worden. De ambitie moet er in bestaan om de overkapping van de hele R1-Zuid te realiseren vanaf 2025 (naadloos aansluitend bij de werkzaamheden op de R1-Noord, met afwerking uiterlijk 2035).
4. Omdat er een heel aantal verbindingen overlopen in het openbaar domein van het district, wenst Deurne maximaal betrokken te worden bij het ontwerp, de planning en de uitvoering van de betrokken straten en pleinen, ook als dat gewestwegen zijn, of in het geval van de Turnhoutsepoort op Borgerhouts grondgebied bijvoorbeeld;
Het district Deurne wil in de eigen meerjarenbegroting ook de nodige middelen voorzien om in de komende jaren mee in te staan voor de realisatie van deze Groene Nerven en hoopt dat de volledige overkapping van de Ring hier naadloos kan op aansluiten.
5. Het district wenst betrokken te worden bij het ontwerp, de planning en de bouw van de oost-west verbinding door middel van een brug tussen het Rivierenhof en de Singel langs de Turnhoutsebrug;
6. Het district heeft een sterke expertise in participatie en informatie verstrekking en wil daarom participatie, inspraak en communicatie mee vorm geven;
7. Alle inwoners van Deurne die wensen te participeren moeten daar een kans toe krijgen. Deze participatie dient breed en goed gestructureerd te zijn om op gedragen manier het project gestalte te geven.