Artikel 125 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat elk districtsbestuur een districtssecretaris heeft.
Artikel 125 §2 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtssecretaris door de gemeenteraad wordt aangewezen, na advies van het districtscollege.
Het college nam op 13 februari 2009 (jaarnummer 2124) kennis van de mandaatopdracht van bestuurscoördinator (district). De bestuurscoördinator (district) wordt door de stadssecretaris belast met deze mandaatopdracht.
De districtssecretaris wordt aangewezen door de gemeenteraad, na advies van het districtscollege, op basis van artikel 125 van het Decreet Lokaal Bestuur. De districtssecretaris wordt belast met de decretale taken die eveneens in de mandaatopdracht van bestuurscoördinator (district) zijn opgenomen.
De algemeen directeur heeft op 16 december 2019 (jaarnummer 2407) beslist om Maarten Caestecker, met ingang van 21 februari 2020 te belasten met de mandaatfunctie van bestuurscoördinator (district) (A5a-A5b) voor een periode van vijf jaar.
Het districtscollege Deurne gaf op 23 december 2019 (jaarnummer 369) gunstig advies aan de gemeenteraad om Maarten Caestecker aan te wijzen als districtssecretaris van Deurne met een mandaatopdracht voor 5 jaar met ingang van 21 februari 2020.
De gemeenteraad stelde Maarten Caestecker op 28 januari 2020 (jaarnummer 66) aan als districtssecretaris.
Voor hij het ambt opneemt, legt de districtssecretaris tijdens de openbare vergadering van de districtsraad de eed af in de handen van de voorzitter van de districtsraad.
De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.
De heer Maarten Caestecker, districtssecretaris in het district Deurne, legt in handen van de voorzitter van de districtsraad de eed af : ”Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.”
De voorzitter geeft hem de akte van de eedaflegging.