Samenstelling
Aanwezig
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter;
Tjerk Sekeris, districtsburgemeester;
Elke Brydenbach, districtsschepen;
Frank Vercammen, districtsschepen;
Freddy Lorent, districtsschepen;
Philip Van Acker, districtsschepen;
Guy Dirckx, districtsraadslid;
Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid;
Kristof Vissers, districtsraadslid;
Freya Van Alsenoy, districtsraadslid;
Maarten Goetstouwers, districtsraadslid;
Josephus Braam, districtsraadslid;
Manal Toumi, districtsraadslid;
Hassan Aarab, districtsraadslid;
Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid;
Arbër Halili, districtsraadslid;
Peggy Dewinter, districtsraadslid;
Elke Van Severen, districtsraadslid;
Mohammad Nawabi, districtsraadslid;
Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid;
Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid;
Kevin Engelen, districtsraadslid;
Robert Stephens, districtsraadslid;
Sandra Wintershoven, districtsraadslid;
Alain Hoeckx, districtsraadslid;
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris;
Maarten Caestecker, districtssecretaris
Verontschuldigd
Natascha Carnier, districtsraadslid;
Mathijs Post, districtsraadslid;
Charisse Verberckmoes, districtsraadslid;
Melissa Zoete, districtsraadslid
Secretaris
Maarten Caestecker, districtssecretaris
Voorzitter
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2020_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Kevin Engelen: "Groen" asfalt
Motivering
Indiener(s)
Kevin Engelen
Gericht aan
Freddy Lorent
Tijdstip van indienen
do 13/02/2020 - 20:52
Toelichting
Elk jaar legt het Agentschap Wegen en Verkeer gemiddeld 1,5 miljoen ton nieuw asfalt aan. Nieuwe wegen, maar ook nieuwe toplagen over bestaande wegen. Dat asfalt wordt normaal gezien geplaatst aan een temperatuur van 155 graden. Maar het nieuwe "groene" asfalt heeft genoeg aan 110 graden. Dat heeft veel voordelen.
Door asfalt aan lagere temperatuur te produceren vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Als het Agentschap Wegen en Verkeer al haar werken aan asfaltwegen met dit type ‘groen’ asfalt zou uitvoeren kan er jaarlijks zo'n 4.500 ton CO2 worden uitgespaard. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van ongeveer 230 gezinnen.
Ook wegenwerkers en weggebruikers winnen bij dit type asfalt. De arbeidsomstandigheden voor wegenwerkers verbeteren. Bovendien kan de weg na de werken sneller worden opengesteld omdat het asfalt sneller afkoelt en wordt een langere levensduur verwacht.
In de tussenkomst van november betreft de meerjarenbegroting, maakte onze fractie Schepen Lorent attent op het belang van de ecologische reflex die we moeten maken bij projecten op ons grondgebied.
Dit zou een prachtig voorbeeld kunnen zijn van deze “ecologische reflex” waarbij we op lokaal niveau ook een impact kunnen hebben op de CO2 uitstoot.
Daarom ook volgend vragen :
- Is het concept van “groene asfalt” u bekend ?
- Is het, gezien de ecologische, duurzame en kwalitatieve eigenschappen, mogelijk om bij elk lokaal project over te stappen op “groene asfalt” ?