Enkele maanden voor de nieuwe legislatuur kwam ons district zonder een seniorenconsulent te zitten. Omwille van de nieuwe decentralisatie besloot men om eventjes te wachten met een vervanging.
Voor het seniorenbeleid is echter gebleken dat er een duidelijk aanspreekpunt noodzakelijk is. Uiteraard niet alleen één aanspreekpunt, maar ook iemand die de focus binnen het districtsbeleid houdt op senioren. Er is nood aan één verbindend persoon zodat er steeds voldoende initiatieven kunnen genomen worden (o.m. gericht gecommuniceerd worden) en waarbij de senioren van ons district bij één duidelijk persoon terecht kunnen voor de dienstverlening.
Na een jaar in de nieuwe legislatuur blijkt dat er nog steeds geen seniorenconsulent is. Wij zijn het enige district zonder seniorenconsulent.
Op de website staat wel een e-mailadres van de seniorenconsulent, maar in praktijk horen we dat veel verschillende taken verdeeld zijn over verschillende mensen.
Voor senioren en verenigingen en de seniorenraad is het niet duidelijk bij wie ze moeten zijn. Het persoonlijk contact ontbreekt en laat dat nu net iets belangrijk zijn bij de communicatie naar senioren toe. Ze hebben het gevoel dat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Aan de bevoegde schepen stellen we hierover graag de volgende vragen:
- wordt er nog een duidelijk aanspreekpunt in de vorm van een seniorenconsulent aangeworven die de acties rond senioren in ons district zal coördineren en één aanspreekpunt kan zijn voor de vele senioren in Deurne?
- indien niet, om welke redenen versnipperen jullie de taken voor senioren over de hele personeelsadministratie van het district?