Terug
Gepubliceerd op 05/10/2020

2020_DCDE_00279 - Jan Olieslagersstraat (tuinstraat). Wegeniswerken. - SWOU11786 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 05/10/2020 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2020_DCDE_00279 - Jan Olieslagersstraat (tuinstraat). Wegeniswerken. - SWOU11786 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCDE_00279 - Jan Olieslagersstraat (tuinstraat). Wegeniswerken. - SWOU11786 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2DEU010101M00676/2100.
 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Jan Olieslagersstraat is een lokale straat.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege23 juli 2018293
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college24 augustus 20187685
voorontwerpgoedkeuring districtscollege14 april 2020108
adviezenBewonersmoment29 juni 2020--
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
6 juli 2020--

Het districtscollege keurde in zitting van 14 april 2020 (jaarnummer 108) het voorontwerp voor wegeniswerken in de Jan Olieslagersstraat, district Deurne goed en besliste om in te gaan op de aanbevelingen van de commissie openbaar domein.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

Ontwerp

  • verfijning en betere uitlijning van het ontwerp;
  • de schuine aslijn in de straat is verdwenen. Rechte vakken zorgen voor een rustiger ontwerp, zorgen zo voor kleine pleintjes en vereenvoudigen de aanleg. De ondergrond is zo steviger voor zwaar verkeer;
  • materiaalkeuze werd verder uitgewerkt. De goot wordt uitgevoerd in hetzelfde materiaal als de rest van de straat (betonstraattegel 22x22cm), waarvan 1m10 vlak zal liggen en 88 cm verdiept ligt (1 cm) om water op te vangen en af te voeren.
    De rest van de materiaalkeuze is niet veranderd ten opzichte van het voorontwerp. De voetpaden zijn voorzien in betonstraatstenen, de parkeervakken in standaard kasseien met groene voeg. De details van de groene voeg moeten nog verder afgestemd worden met de groendienst en de andere tuinstraten;
  • er komt een zuiverheidsboord langs de huizen;
  • de grasdals worden ter plekke gestort in beton;
  • locatie verlichting bepaald.

 Mobiliteit

  • de parkeerplaatsen komen in parkeerpockets, ingesloten door een haag. De parkeerplaatsen hebben een breedte van 2,5 m. Die naast de hagen zijn 2,70 m breed;
  • fietspad Boekenberglei loopt door (verplicht bij een woonerf);
  • fietsenstallingen voor 14 fietsen bepaald.

 Groen

  • de invulling van de groenzones met bomen en hagen moet nog verder afgestemd worden met de groendienst en de bewoners. Afhankelijk van de participatie van de bewoners zal dit type A of B beplanting worden;
  • grasdals in de rijweg komen in gestorte beton: steviger en duurzamer;
  • een extra boom plaatsen en een ondergrondse boombunker om de bomen maximale groeiruimte te geven;
  • in het ontwerp zijn voorlopig enkele geveltuintjes voorzien en geen groenslingers. We moeten rekening houden met onder andere de te planten bomen voor het plaatsen van een groenslinger.

 Water

  • waterconcept werd verder uitgewerkt met Aquafin.

 Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 25 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand.
Door het verfijnen en vervolledigen van het ontwerp bleek dat er 1 parkeerplaats niet gerealiseerd kan worden.

Bomenbalans

Door het omvormen van de straat naar een woonerf waar maximaal vergroend wordt en het erbij nemen van het braakliggende perceel achteraan de straat zijn we zowel in staat om het aantal bomen te verhogen, maar vooral de groenmassa serieus te vergroten. 

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Jan Olieslagersstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal herbekeken wordt. Door een doordacht hemelwaterontwerp op poten te zetten met Aquafin zijn we in staat om in de straat de RWA (regenwaterafvoer) volledig weg te laten en op de DWA (droogweerafvoer) enkel een noodoverstort te voorzien, dit met maximale aandacht voor doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ).
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat het profiel van de rijweg wijzigt, van een standaard type straat naar een woonerf. 

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarde dat:

  • met betrekking tot het onderhoud van de waterbuffering en waterafvoersystemen, tussen stad (SW en SB) en Water-link/Aquafin concrete afspraken worden gemaakt en deze in een generieke overeenkomst worden verwerkt, bruikbaar voor onder andere alle tuinstraatprojecten;
    in opmaak
  • plannen en legende op elkaar worden afgestemd, en waar nodig aangepast;
    wordt aangepast 
  • in overleg met SW Publieke ruimte/structureel onderhoud de verschillende details en materialisering verder worden uitgewerkt naar het uitvoeringsdossier; 
    structureel onderhoud wordt verder betrokken bij de uitwerking van de detaillering
  • de locatie van de fietsbeugels wordt geoptimaliseerd;
    dit werd ondertussen aangepast
  • de beplantingskeuze en plantvakbescherming verder in detail worden uitgewerkt in samenspraak met de SB/Groen;
    in opmaak
  • onderzocht wordt of het hoogteverschil met de goot ter hoogte van de asverschuiving plaatselijk kan gesupprimeerd worden;
    wordt opgenomen door de ingenieur bij de uitwerking van de details
  • de achterliggende groenzone verder wordt uitgewerkt.
    in opmaak

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M00676 - SWOU11786 Jan Olieslagersstraat (Tuinstraat)

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (24 juni 2020) voor wegeniswerken in de Jan Olieslagersstraat, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in de Jan Olieslagersstraat, district Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/O&U/ONT

opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties

opdrachtdocumenten opmaken

SW/ Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20200706_COD_def.pdf
  • 20200703_Verslag_VoorstellenVoorontwerp.pdf
  • 20200825_11786_DO_NT.pdf
  • 20200825_11786_DO_BT.pdf
  • 20200825_11786_DO_BT_NT_Typedwarsprofielen.pdf
  • Jan_Olieslagersstraat_1.pdf
  • Jan_Olieslagersstraat_2.pdf
  • Jan_Olieslagersstraat_3.pdf