Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Florent Bauduinstraat, Kanunnik Peetersstraat en de Wapenhaghestraat zijn lokale straten.
De Kanunnik Peetersstraat, de Florent Bauduinstraat, tussen Marcel Auburtinlaan en Kanunnik Peetersstraat en de Wapenhaghestraat liggen in de buurt van de Posthofbrug en de Grotesteenweg in het district Berchem. Ten westen ligt het Brilschanspark en ten oosten liggen de Veldekens.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Brilschanspark en de Veldekens zijn in de dichte nabijheid. Er is geen verbindende groenstructuur aanwezig tussen de parken. Er werd een bomentoets opgemaakt:
Er is ernstige wortelopdruk door de vele dikke oppervlakkige wortels. Om de bomen te kunnen behouden zijn er een aantal randvoorwaarden:
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Het realiseren van woonerven met een zichtbaar blauwgroen netwerk die veilige verbindingen maken voor voetgangers en fietsers, de omliggende parken ecologisch met elkaar verbinden en het hemelwater bergen.
Concept
Het concept wordt eerst toegelicht vanuit een helikopterperspectief, vanuit de buurt.
De Kanunnik Peetersstraat, de Florent Bauduinstraat en de Wapenhaghestraat worden woonerven. Omdat ze gelijkgronds zijn ingericht zal niet alleen het comfort voor voetgangers en fietsers verbeteren en sluiten de verkeersplateaus met de zijstraten aan, maar ook de ontbrekende fietsverbinding wordt gerealiseerd tussen park en buurt en Filip Williotstraat en Ringfietspad/brug. Hiervoor zal een bijkomende parktoegang gecreëerd worden voor fietsers en voetgangers in de Marcel Auburtinlaan met het kruispunt met de Florent Bauduinstraat. Deze wordt afgestemd met masterplan Park Brialmont.
De groene woonerven zullen als ecologische verbindingen tussen de parken en de wijk fungeren. Groenbermen, wadi’s, zullen worden ingezet voor wateropvang en infiltratie. Het regenwater van het eerste deel van de Kanunnik Peetersstraat zal via de Wapenhaghestraat (hoogst gelegen straat) en dat van het tweede deel van de Kanunnik Peetersstraat zal via de Florent Bauduinstraat (lager gelegen straat) mee naar de vijver van het Brilschanspark gebracht worden.
Het voorstel om de sluiproute aan te pakken door het wijzigen van de rijrichtingen in Frans Beckersstraat en in de Florent Bauduinstraat, is nog in onderzoek. De circulatie heeft echter geen impact op de maatvoering op het voorgestelde concept.
Concreet wordt de veiligheid en comfort voor fietsers/voetgangers verbeterd door de gelijkgrondse woonerven en de ontbrekende fietsverbinding wordt gerealiseerd. De wadi’s zullen de parken fysiek verbinden als groen/blauwe strips die water opvangen en infiltreren. De inritten blijven toegankelijk door grasbetontegels en de toegangen door betonstraatstenen. Binnen de groen/blauwe strips worden er ruimtes om te vertoeven geïntegreerd met spelaanleiding, zitplekken, enzovoort.
In woonerven, dus ook in het projectgebied, wordt om de 50m een snelheidsremmer voorzien. Deze zijn in de vorm van een asverspringing en aan de kruispunten in de vorm van een centrale wegversmalling met een asverspringing. De parkeerbalans is optimaal in functie van de groenberm en de asverspringing.
De breedte van de rijloper is 3,20m en is uitgevoerd in waterdoorlatende betonstraatstenen. Op de dwarsprofielen is de opbouw duidelijk te zien. Indien de parkeerstrook zich links van de rijloper bevindt, wordt er rechts, aan de rooilijn, een groene strook van 1,70m voorzien. Deze strook bestaat uit verschillende materialen. Aan de inritten komen er grasbetontegels, aan de voordeuren worden de stenen van de rijloper doorgetrokken voor de toegankelijkheid en in de rest komt er gras en/of beplanting. De brandweer heeft 4,00m opstelruimte nodig, dus 0,80m van het gras en/of beplanting in de groene strook zal overrijdbaar gras zijn. Links van de rijstrook bevindt zich de wadi. Deze wordt zo vormgegeven met naast de geparkeerde wagens een vlakke uitstapstrook, zodat er vlot kan uitgestapt worden.
Indien de parkeerstrook zich rechts van de rijloper bevindt zal 0,80m van de groenberm overrijdbaar gras zijn als opstelstrook voor de brandweer. Tussen parkeerstrook en rooilijn is een zone.
De bestaande bomen blijven behouden waarvan:
De zeven bomen in slechte conditie worden verwijderd.
In de groen/blauwe strips worden verschillende soorten bomen (onder andere toekomstbomen) aangeplant. Elke boom heeft ongeveer 100m³ teelaarde nodig. De parkeerstroken worden afgebakend met bomen. In een volgende fase zal het plaatsen van de bomen verder worden afgestemd met de nutsleidingen en wordt de keuze verfijnd.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 93 plaatsen in de bestaande toestand naar 72 plaatsen in de drie straten in de nieuwe toestand door het verbeteren van het voetgangers- en fietserscomfort/veiligheid door het toepassen van de inrichtingsprincipes van een woonerf. De aansluitingen met de zijstraten worden voorzien van verkeersplateaus voor het verbeteren van de verkeersbveiligheid. Dit resulteert in bijkomend -10 plaatsen.
Het bestaand profiel van de Wapenhaghestraat voldoet niet aan de veiligheidsvoorschriften van de brandweer. De huidige beschikbare rijwegbreedte is te smal voor passage van de brandweer. In de parkeerbalans wordt hier geen rekening mee gehouden en zijn alle 24 parkeerplaatsen mee opgenomen. Indien er wel rekening wordt gehouden met een voldoende brede rijwegbreedte voor veiligheidsdienste, zijn er effectief 16 bestaande parkeerplaatsen in plaats van 24.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Kanunnik Peetersstraat, de Florent Bauduinstraat (tussen Marcel Auburtinlaan en Kanunnik Peetersstraat) en de Wapenhaghestraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. De hydraulische studie is nog in opmaak.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
24 februari 2020 |
|
Het districtscollege wenst de slechte staat van de straat en riolering in Kanunnik Peetersstraat, Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat (tussen Marcel Auburtinlaan en Kanunnik Peetersstraat) te verbeteren met aandacht voor veilig fiets- en wandelverkeer.
Het districtscollege van Berchem wenst het projectgebied van een eerder concept uit te breiden. Initieel werd enkel een concept uitgewerkt voor Kanunnik Peetersstraat waarbij de fietspaden zoals in Filip Williotstraat werden doorgetrokken. Dit project is behandeld op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 9 april 2018 maar de procedure werd op vraag van het districtscollege stopgezet.
Bij de opmaak van de meerjarenplanning 2020-2025 werd een nieuw programma van eisen geformuleerd door het districtscollege en werd het projectgebied uitgebreid met Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat (tussen Marcel Auburtinlaan en Kanunnik Peetersstraat). Dit resulteert in een nieuw concept dat nauw aansluit bij de beleidsdoelstellingen die het districtsbestuur formuleerde in haar meerjarenplanning.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BER010201M00469.
Voorwaarden:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (21 april 2020) voor de wegeniswerken in de Florent Bauduinstraat, Kanunnik Peetersstraat, Wapenhaghestraat, district Berchem, goed mits:
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst |
taak |
SW/P&R/ONT |
|
SW/P&R/ADM |
mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
bestuurscoördinator district |
communicatie en participatietraject organiseren |