Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_IP_00360 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de (toekomstige) verkeerssituatie in de Oogststraat/Zilverkwartier

districtsraad Berchem
di 15/12/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_IP_00360 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de (toekomstige) verkeerssituatie in de Oogststraat/Zilverkwartier 2020_IP_00360 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de (toekomstige) verkeerssituatie in de Oogststraat/Zilverkwartier

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

wo 09/12/2020 - 21:10

Toelichting

Op de site van de oude bloemisterij naast de Gevaert in de Oogststraat zijn nu al enige tijd grote werken aan de gang voor de bouw van nieuwe appartementsblokken, een Colruyt-warenhuis met een daktuin en een ondergrondse garage met 254 parkeerplaatsen. Bij de beoordeling van de omgevingsvergunning werd het bezwaar verworpen dat de parkeerdruk zou verhogen. Uit het mobiliteitseffectrapport zou blijken dat er maar 183 parkeerplaatsen zouden nodig zijn.

Op de verkeerscirculatie en de eventuele toename van de verkeersdrukte in de omgeving werd echter niet ingegaan. Dat viel buiten de scope van de vergunningsaanvraag. Terwijl er al lang problemen zijn met het gebruik van de Septestraat (Mortsel) en Oogststraat (Berchem) als sluiproute. Terwijl de omvorming van de Hendrik Kuypersstraat in Mortsel tot enkelrichtingsstraat (van Grotesteenweg richting Gevaert) nu al veel extra zwaar verkeer van Gevaert naar Berchem afleidt (Oogststraat – Fruithoflaan). Ook op de vraag om de Karmelietenstraat in te richten tot enkelrichtingstraat en hetzelfde profiel te geven als de Lode Vissenakenstraat er tegenover, werd niet ingegaan.

Het voetpad en het fietspad worden ter hoogte van het nieuwe project verbreed. En de rondgang rond het gebouw wordt afgesloten voor auto’s. Rondom de bebouwing wordt een autovrij woonerf aangelegd met aan beide uiteinden overrijdbare verdwijnpalen.

Als de appartementen en vooral de Colruyt meer autoverkeer aantrekken, kunnen er in de onmiddellijke omgeving knelpunten ontstaan. Bijv. in de Hendrik Kuypersstraat of aan het rondpunt aan de Deurnestraat in Mortsel. Maar wat Berchem betreft kan de Karmelietenstraat meer verkeer te slikken krijgen. Maar vooral het kruispunt Oogststraat – Fruithoflaan kan overbelast raken. Met de nieuwe verkeerslichtenregeling staat dat kruispunt nu dikwijls al vol. Zelfs een klein beetje verkeer extra, kan tot grote hinder leiden.

Is er voldoende geanticipeerd op de bijkomende verkeersdrukte die een extra grootwarenhuis in deze buurt (na de Delhaize, nu ook een Colruyt) met zich zal brengen? Zijn alle mogelijke effecten voldoende in kaart gebracht? Wordt dit bekeken samen met de stad Mortsel? En in feite is dit nog maar een eerste vingeroefening. Want bij de integrale uitvoering van het Masterplan Zilverkwartier in de verdere toekomst, zal de verkeerscirculatie ook sterk veranderen, misschien ten goede, maar mogelijks ook ten kwade. Dat hangt er van af welke invullingen voor deze site concreet zullen gekozen worden.

Ten slotte is er de actuele toestand. De werf vandaag brengt al de nodige hinder met zich mee van veel vrachtwagens en veel stof. Tussen 7 en 17 december wordt de Oogststraat van de Karmelietenstraat tot aan de Hendrik Kuyperstraat zelfs helemaal afgesloten. Omwille van een mobiele kraan en een betonstort. Voetgangers en fietsers kunnen gelukkig wel veilig passeren langs het voet- en fietspad aan de kant van Agfa-Gevaert. Wordt erop toegezien om de hinder tijdens de verdere werken voor de omgeving toch zoveel mogelijk binnen de perken te houden?

Bespreking

Antwoord

Ivm mobiliteitseffecten : hierbij het besluit uit het Mobiliteitseffectenrapport dat werd opgemaakt door het studiebureau Vectris in februari 2019.

Uit hun berekeningen bleek dat er zich geen afwikkelingsproblemen zouden voordoen in de wijk. Deze berekeningen dateren wel van voor de heraanleg van het kruispunt met de Fruithoflaan.

9/ Besluit

De site is gelegen in de centrumschil van Antwerpen. Hierdoor is de site goed bereikbaar volgens het STOP-principe. De verkeersafwikkeling van het kruispunt Oogstraat x Karmelietenstraat verloopt vlot in de huidige situatie en de de verkeersleefbaarheid in de Oogststraat is goed.

Het project zal in het ochtendpiekuur voor 53 autobewegingen en 22 fietsbewegingen zorgen en in het avondpiekuur voor respectievelijk 125 en 46. Door toedeling aan het routenetwerk op de drukste verkeerstakken (ontsluitingswegen) blijkt dat er nog steeds geen afwikkelingsproblemen zijn in de wijk. Ook de invloed op de verkeersleefbaarheid in de wijk is beperkt.

Er wordt een vraag van maximaal 183 autoparkeerplaatsen en 182 fietsparkeerplaatsen berekend. volgens de Antwerpse bouwcode moeten er respectievelijk 252 en 282 parkeerplaatsen worden voorzien. Volgens de plannen worden er 254 autoparkeerplaatsen en 303 fietsparkeerplaatsen voorzien. Er wordt dus een juist aantal parkeerplaatsen en ruim voldoende fietsparkeerplaatsen voorzien.

wo 16/12/2020 - 11:18