Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_IP_00362 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Gunning Tuinstraatjes

districtsraad Berchem
di 15/12/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_IP_00362 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Gunning Tuinstraatjes 2020_IP_00362 - Interpellatie van raadslid Lucienne Verbraeken: Gunning Tuinstraatjes

Motivering

Indiener(s)

Lucienne Verbraeken

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

do 10/12/2020 - 12:44

Toelichting

Beste schepen,


Op het districtscollege van 30 november werd de gunning voor de aanleg van de tuinstraten goedgekeurd. Ondertussen zijn we al een dikke week verder en is de buurt nog niet op de hoogte gebracht van dit feit.

Zij hebben ook geen enkel idee over de aanpak van de werken en zien nu plots onverwachte werkzaamheden in hun straten gebeuren.

Dit wekt weer heel wat wrevel en ongenoegen op zoals u op Facebook hebt kunnen lezen.

De straatjes liggen open zonder enige verwittiging vooraf en zonder afscherming van de gleuven of verlichting ´s nachts.

De buurt zou graag tijdig en correct ingelicht worden en vraagt om een buurtoverleg in te richten.

Buurtbewoners die bijvoorbeeld aan het verbouwen zijn of dit gaan doen in de nabije toekomst zouden graag kunnen afstemmen met de aannemer maar vangen bot bij Waterlink die blijkbaar nog steeds beweert niet op de hoogte zijn van het project.

 

Dit Facebookbericht is niet het enige bericht dat dit ongenoegen tot uiting brengt. U zal ongetwijfeld, net als ik, nog via andere kanalen aangesproken zijn.

Zulke dingen zijn spijtig en drukken een domper op andere, wel zeer positief onthaalde, acties van het district. Ook dat kan in het bewuste Facebookbericht gelezen worden.

 

Daarom volgende vragen:

  • Kunt u me een overzicht geven van de geplande werken (tijdschema, welke straten worden wanneer aangepakt)?
  • Gaat u dit nog met de buurt delen?
  • Worden de gegevens van de aannemer doorgegeven aan de buurt?
  • Wie kan de buurt contacteren als ze nog vragen hebben?

 

Op datzelfde districtscollege is het definitief ontwerp voor de heraanleg van Ferdinand Coosemansstraat, Bindstraat en Walemstraat goedgekeurd.

 

Hierover wil ik het volgende vragen:

  • Hebt u over deze werken ook al een idee in welk tijdsbestek dit gepland staat?
  • Gaan deze werken op 1 of andere manier afgestemd worden met de aanleg van de tuinstraten?
  • Wordt de buurt hiervan ook op de hoogte gebracht?

Bespreking

Antwoord

Kunt u me een overzicht geven van de geplande werken (tijdschema, welke straten worden wanneer aangepakt)?  

De aannemer wordt pas op de hoogte gebracht van de gunning nadat het college de gunning goedkeurt. Daarna volgt een startvergadering met de aannemer, projectingenieur en toezichter van de stad die de werken voor het district zullen opvolgen. Ook de medewerkers van communicatie en participatie zijn hier aanwezig. Op dit overleg worden de belangrijkste aspecten besproken zoals de fasering, timing, aandachtspunten ivm aanvraag signalisatievergunning, minder hinder maatregelen… Het staat de aannemer ook vrij om alternatieven te formuleren tov de fasering zoals opgenomen in het bestek. Deze dienen gemotiveerd te worden en worden ter goedkeuring voorgelegd. Gezien de complexiteit van de wijk en de toelevering van een aantal grotere winkels (AH) en instellingen (CCBe), zijn er in het bestek reeds heel wat randvoorwaarden geformuleerd ivm de fasering: 

 Elke fase wordt verplicht in deelfases uitgevoerd, zodat de uitvoering kadert binnen de opgelegde randvoorwaarden en basisprincipes en met toepassing van begeleidende maatregelen, derwijze dat de hinder voor de bedrijven, bewoners en weggebruikers minimaal is.

 Gaat u dit nog met de buurt delen? 

De exacte informatie over fasering kan pas verspreid worden nadat de aannemer de signalisatievergunning heeft verworven. Het heeft weinig zin hierover in detail te communiceren zolang dit niet concreet is. Zoals bij iedere heraanleg wordt dan door team communicatie en participatie uitgebreid gecommuniceerd over het verloop en de impact van de werken. Meestal voor de eerste fase meer in detail uitgewerkt, met updates gaandeweg de werken vorderen en voor de aanvang van elke een nieuwe fase. Dit is op maat van ieder uitvoeringsproject. 

Worden de gegevens van de aannemer doorgegeven aan de buurt?  

Ja. 

Wie kan de buurt contacteren als ze nog vragen hebben?  

Het aanspreekpunt tijdens de werken zal duidelijk gecommuniceerd worden in de informatie die zal verspreid worden naar aanleiding van de start van de werken. Meestal is dit het wijkoverleg van het district.

Ferdinand Coosemansstraat: 

Hebt u over deze werken ook al een idee in welk tijdsbestek dit gepland staat?  

Het DO wordt nog teruggekoppeld met de buurt. Intussen start het studiebureau van Water-link/Aquafin met de opmaak van het aanbestedingsdossier. Er wordt gestreefd naar een start van deze werkzaamheden ergens in de tweede helft van 2021. 

Gaan deze werken op 1 of andere manier afgestemd worden met de aanleg van de tuinstraten?  

De afstemming tussen de verschillende uitvoeringsprojecten in de buurt is vooraf gebeurd met de gegevens die op dat ogenblijk beschikbaar zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld de werken in de Ferdinand Coosemansstraat sowieso pas starten na het openstellen van de eerste fase van Boomgaardstraat. De timing naar uitvoering voor Ferdinand Coosemansstraat is echter nog niet concreet genoeg om een afstemmingmeer  in detail te maken. Dit gebeurd opnieuw na gunning van de werken bij de procedure voor het aanvragen van de signalisatievergunning. Op dat ogenblik wordt bekeken welke fasering dient gehanteerd te worden specifiek voor dit project rekening houdend met mogelijke conflicten. Er zal quasi zeker overlap zijn bij de verschillende werken. 

Wordt de buurt hiervan ook op de hoogte gebracht?  

Ja

 

wo 16/12/2020 - 11:23