Terug
Gepubliceerd op 18/01/2022

2020_DCBE_00266 - Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 30/11/2020 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2020_DCBE_00266 - Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCBE_00266 - Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Ferdinand Coosemanstraat, Bindstraat en Walemstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau Evolta maakte in opdracht van Aquafin een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • er dient geen reservatiestrook meer voorzien te worden voor een sorteerstraat;
  • er wordt een voldoende hoog hoogteverschil voorzien tussen de rijweg en de zijde van de weg waar niet geparkeerd wordt in Ferdinand Coosemansstraat en Bindstraat (minimaal 7 cm);
  • het hoogteverschil tussen de parkeerstrook en de stoep is minimaal (2cm):
  • de parkeerstroken worden met witte haakjes gemarkeerd in functie van handhaving;
  • de schooltoegangen zijn verder uitgewerkt volgens de richtlijnen 'veilige schoolomgeving' rekening houdend met voldoende verblijfsruimte. Er worden zitbanken en vlaggenmasten voorzien;
  • de as-verschuivingen worden verhoogd aangelegd om de oversteekbaarheid van de straat te garanderen en de snelheid te kunnen handhaven;
  • het groenconcept werd verder uitgewerkt rekening houdend met noodzakelijk doorwortelbaar volume en details boomvakken;
  • bij afstemming van het definitief overleg met de brandweer is een aanpassing doorgevoerd ter hoogte van kruispunt Walemstraat - Woeringenstraat. In functie van het invoeren van een schoolstraat is de rijrichting in Woeringenstraat omgedraaid. Om de draaicirkel van de brandweerwagen mogelijk te maken in Walemstraat richting Ferdinand Coosemansstraat, is de parkeerstrook ingekort.

Het districtscollege keurde het concept goed mits:

  • er onderzocht wordt of de materialisatie van de rijweg in een hoogwaardiger materiaal kan, bijvoorbeeld kleiklinkers en de mogelijkheden en de financiële gevolgen hiervan in beeld gebracht worden;

Na bilateraal overleg tussen de bevoegde districtsschepen en Stadsontwikkeling Publieke Ruimte werd beslist om de standaardmaterialisatie toe te passen om binnen deze wijk naar beeldkwaliteit aan te sluiten op de recent aangelegde straten en de nog aan te leggen tuinstraten. Dit vereenvoudigt bijvoorbeeld de aansluitingen van de stoepen op de woonerven. Wel zal, zoals ook werd bepaald in het concept, de rijweg in een kleinschalig betonmateriaal aangelegd worden om tegemoet te komen aan de vraag om de woonstraat in de toekomst te kunnen omvormen naar een woonerf.

  • er onderzocht wordt of bij de verdere uitwerking van het concept, de bomen zodanig kunnen gepositioneerd worden zodat dit een gunstige invloed heeft op de parkeerbalans. Tevens moet er onderzocht worden of andere kleine ingrepen de parkeerbalans nog positief kunnen beïnvloeden;

Bij de opmaak van het definitief ontwerp werd maximaal rekening gehouden met een optimale boom- en parkeerbalans. De positionering van de bomen houdt reeds rekening met restruimtes en aanwezige inritten. De parkeerbalans kan niet gunstig beïnvloed worden door het verschuiven van de bomen. De negatieve parkeerbalans is het gevolg van de noodzakelijke snelheidsremmende maatregelen (as-verschuivingen, verkeersplateaus en voetpaduitstulpingen) en de noodzakelijke draaicirkels van de brandweer.

  • de vraag aan de stad gesteld wordt om actief op zoek te gaan naar buurtparkings om de parkeerdruk in de buurt te verlagen.

Deze vraag werd doorgegeven aan de dienst mobiliteit. Het realiseren van een buurtparking in deze buurt hangt echter samen met projectontwikkelingen van grotere, leegstaande sites.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in de bestaande toestand naar 77 plaatsen in de nieuwe toestand (indien met een laad-en loszone: 74).
De wijziging in de parkeerbalans is het gevolg van het toepassen van as-verschuivingen om de snelheid te kunnen beperken en om een veilige schoolomgeving te kunnen inrichten.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De 13 bestaande bomen worden geïntegreerd in het definitief ontwerp. Er worden 37 bijkomende bomen voorzien.
De boomsoorten worden tijdens de opmaak van het uitvoeringsdossier samen met de groendienst gekozen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat en Bindstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen  zijn, volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan,  opgenomen in de plannen.

Gezien het ontbreken van een regenweerafvoer-as in de omliggende straten en het feit dat de  regenweerafvoer-as op middellange termijn niet aangelegd kan worden is door Aquafin de keuze gemaakt om geen gescheiden stelsel aan leggen. Om toch zoveel mogelijk water te gaan afkoppelen van het gemengd stelsel en de rioolwaterzuiveringsinstallatie wordt geopteerd om zoveel mogelijk water ter plaatse te houden en te laten infiltreren in de bodem. 

Hierbij wordt in de Ferdinand Coosemansstraat volgend principe gehanteerd: 

Volledige zone 

o    Uitvoeren van de parkeervakken in waterdoorlatende verharding:

  • verkanting van voetpaden en wegverharding richting parkeerstrook;
  • parkeerstrook in waterdoorlatend materiaal en met bufferende onderfundering;
  • parkeerstrook ligt vlak (in dwarsrichting).

o    Zone waar geen parkeerstroken aanwezig zijn:

  • kolken worden rechtstreeks aangesloten op infiltratieriool (zone Bindstraat - Generaal Drubbelstraat) of op de gemengde leiding (zone Bindstraat - Grotesteenweg);

Zone Bindstraat – Generaal Drubbelstraat

o    Gemengde leiding waar de volgende zaken worden op aangesloten:

  • achterste dakafvoeren;
  • noodoverlaat infiltratieleiding.

o     Infiltratieleiding diameter 600mm waar de volgende zaken worden op aangesloten:

  • bestaande regenwaterafvoer-leiding in de Van Campenhoutstraat;
  • kolken;
  • voorste dakafvoeren;
  • noodoverlaat naar vuilwaterleiding.

Zone Bindstraat - Grotesteenweg 

o    Gemengde leiding waar de volgende zaken worden op aangesloten:

  • dakafvoeren;
  • kolken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

De info bewoners ging door op 24 oktober 2019.

Aanleiding en context


fase
actiedatumjaarnummer
aangepaste projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem19 augustus 2019155
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college6 september 20197270
adviezeninfo bewoners
jeugdraad
seniorenraad
coördinatieoverleg openbaar domein
24 oktober 2019
3 december 2019
28 november 2019
24 augustus 2020

Het districtscollege van Berchem keurde op 19 augustus 2019 (jaarnummer 155) de aangepaste projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat) goed.

Het college keurde op 6 september 2019 (jaarnummer 7270) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BER010201M00263/224/2100.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

24 augustus 2020

Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:

  • de algemene principes voor de opbouw van de bestratingsmaterialen zullen opgenomen worden in het uitvoeringsdossier;

Stadsontwikkeling Publieke Ruimte ziet er bij de opmaak van het uitvoeringsdossier op toe dat de normen en standaarden van de stad worden toegepast.

  • het principe van waterafvoer en -infiltratie dat in dit project zal toegepast worden, verduidelijkt wordt in de besluitvorming;

Het rioleringsconcept is verduidelijkt in dit besluit.

  • bij uitvoering van de ondergrondse waterbuffering de nodige maatregelen worden voorzien ter bescherming van de aanwezige kelders;

Bij de opmaak van het uitvoeringsdossier zullen gepaste maatregelen worden getroffen om de aanwezige kelders te beschermen bij toepassing van ondergrondse waterbuffering.

  • ter hoogte van het verkeersplateau met de Van Campenhoutstraat de rijweg wordt verbreed naar 4,20m;

Deze voorwaarde is verwerkt in het plan.

  • de rijweg van de Bindstraat wordt verbreed naar 4m ten voordele van het fietsverkeer in de tegenovergestelde rijrichting; 

Deze voorwaarde is verwerkt in het plan.

  • na aanleg mogelijks foutparkeren wordt geëvalueerd en indien nodig bijkomend paaltjes worden geplaatst op de verkeersplateaus; 

De uitvoering wordt geëvalueerd en bijkomende maatregelen zullen getroffen worden indien er onregelmatigheden worden vastgesteld.

  • het groenplan voorafgaand aan de besluitvorming wordt teruggekoppeld met Stadsbeheer/Groen rekening houdend met beschikbare doorwortelbare volumes, toepassing van standaard principedetails (boomkaders, boombescherming enzovoort) en een realistische intekening van de boomkruinen;

Stadsontwikkeling Publieke Ruimte heeft samen met het studiebureau en de groendienst de plannen overlopen en het groenconcept verder gedetailleerd. Deze aanpassingen zijn opgenomen in het definitief ontwerp.

  • de algemene richtlijnen van de stad voor de aanleg van geveltuinen worden toegepast in functie van de beschikbare breedte van de voetpaden;

Bij de uitwerking van de geveltuinen zullen de algemene richtlijnen worden toegepast zodat de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de voetpaden niet in het gedrang komen. De geveltuinen worden op basis van de verdere bevraging bij de bewoners verder gedetailleerd in het uitvoeringsdossier.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M00263 - SWOU11150 Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat)

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (12 november 2020) voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat), district Berchem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20201113_11150_DO_NT_DEF_plan.PDF
  • 20200824_11150_Verslag_COD_Ferd_Coosemansstr.pdf
  • 20191024_11150_verslag_bewoners_JR_Seniorenraad.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Bindstraat1.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Bindstraat2.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Bindstraat3.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Bindstraat4.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos1.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos2.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos3.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos4.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos5.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos6.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos7.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Ferd.Coos8.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Walemstraat1.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Walemstraat2.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Walemstraat3.pdf
  • 20201123_11150_Signplan_Walemstraat4.pdf