Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Ferdinand Coosemanstraat, Bindstraat en Walemstraat zijn lokale straten.
Het studiebureau Evolta maakte in opdracht van Aquafin een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:
Het districtscollege keurde het concept goed mits:
Na bilateraal overleg tussen de bevoegde districtsschepen en Stadsontwikkeling Publieke Ruimte werd beslist om de standaardmaterialisatie toe te passen om binnen deze wijk naar beeldkwaliteit aan te sluiten op de recent aangelegde straten en de nog aan te leggen tuinstraten. Dit vereenvoudigt bijvoorbeeld de aansluitingen van de stoepen op de woonerven. Wel zal, zoals ook werd bepaald in het concept, de rijweg in een kleinschalig betonmateriaal aangelegd worden om tegemoet te komen aan de vraag om de woonstraat in de toekomst te kunnen omvormen naar een woonerf.
Bij de opmaak van het definitief ontwerp werd maximaal rekening gehouden met een optimale boom- en parkeerbalans. De positionering van de bomen houdt reeds rekening met restruimtes en aanwezige inritten. De parkeerbalans kan niet gunstig beïnvloed worden door het verschuiven van de bomen. De negatieve parkeerbalans is het gevolg van de noodzakelijke snelheidsremmende maatregelen (as-verschuivingen, verkeersplateaus en voetpaduitstulpingen) en de noodzakelijke draaicirkels van de brandweer.
Deze vraag werd doorgegeven aan de dienst mobiliteit. Het realiseren van een buurtparking in deze buurt hangt echter samen met projectontwikkelingen van grotere, leegstaande sites.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in de bestaande toestand naar 77 plaatsen in de nieuwe toestand (indien met een laad-en loszone: 74).
De wijziging in de parkeerbalans is het gevolg van het toepassen van as-verschuivingen om de snelheid te kunnen beperken en om een veilige schoolomgeving te kunnen inrichten.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De 13 bestaande bomen worden geïntegreerd in het definitief ontwerp. Er worden 37 bijkomende bomen voorzien.
De boomsoorten worden tijdens de opmaak van het uitvoeringsdossier samen met de groendienst gekozen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat en Bindstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen zijn, volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, opgenomen in de plannen.
Gezien het ontbreken van een regenweerafvoer-as in de omliggende straten en het feit dat de regenweerafvoer-as op middellange termijn niet aangelegd kan worden is door Aquafin de keuze gemaakt om geen gescheiden stelsel aan leggen. Om toch zoveel mogelijk water te gaan afkoppelen van het gemengd stelsel en de rioolwaterzuiveringsinstallatie wordt geopteerd om zoveel mogelijk water ter plaatse te houden en te laten infiltreren in de bodem.
Hierbij wordt in de Ferdinand Coosemansstraat volgend principe gehanteerd:
Volledige zone
o Uitvoeren van de parkeervakken in waterdoorlatende verharding:
o Zone waar geen parkeerstroken aanwezig zijn:
Zone Bindstraat – Generaal Drubbelstraat
o Gemengde leiding waar de volgende zaken worden op aangesloten:
o Infiltratieleiding diameter 600mm waar de volgende zaken worden op aangesloten:
Zone Bindstraat - Grotesteenweg
o Gemengde leiding waar de volgende zaken worden op aangesloten:
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
De info bewoners ging door op 24 oktober 2019.
fase | actie | datum | jaarnummer |
aangepaste projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Berchem | 19 augustus 2019 | 155 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 6 september 2019 | 7270 |
adviezen | info bewoners jeugdraad seniorenraad coördinatieoverleg openbaar domein | 24 oktober 2019 3 december 2019 28 november 2019 24 augustus 2020 |
Het districtscollege van Berchem keurde op 19 augustus 2019 (jaarnummer 155) de aangepaste projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat) goed.
Het college keurde op 6 september 2019 (jaarnummer 7270) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BER010201M00263/224/2100.
24 augustus 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
Stadsontwikkeling Publieke Ruimte ziet er bij de opmaak van het uitvoeringsdossier op toe dat de normen en standaarden van de stad worden toegepast.
Het rioleringsconcept is verduidelijkt in dit besluit.
Bij de opmaak van het uitvoeringsdossier zullen gepaste maatregelen worden getroffen om de aanwezige kelders te beschermen bij toepassing van ondergrondse waterbuffering.
Deze voorwaarde is verwerkt in het plan.
Deze voorwaarde is verwerkt in het plan.
De uitvoering wordt geëvalueerd en bijkomende maatregelen zullen getroffen worden indien er onregelmatigheden worden vastgesteld.
Stadsontwikkeling Publieke Ruimte heeft samen met het studiebureau en de groendienst de plannen overlopen en het groenconcept verder gedetailleerd. Deze aanpassingen zijn opgenomen in het definitief ontwerp.
Bij de uitwerking van de geveltuinen zullen de algemene richtlijnen worden toegepast zodat de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de voetpaden niet in het gedrang komen. De geveltuinen worden op basis van de verdere bevraging bij de bewoners verder gedetailleerd in het uitvoeringsdossier.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (12 november 2020) voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat), district Berchem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |