Terug
Gepubliceerd op 10/06/2020

2020_DCBO_00119 - Data zittingen college, vast bureau, commissies en raden - Themacommissie 'Vervoersplan 2021 – Routeplan 2030' - 10 juni 2020 - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 09/06/2020 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Luc Moerkerke, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Ben Segers, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2020_DCBO_00119 - Data zittingen college, vast bureau, commissies en raden - Themacommissie 'Vervoersplan 2021 – Routeplan 2030' - 10 juni 2020 - Goedkeuring 2020_DCBO_00119 - Data zittingen college, vast bureau, commissies en raden - Themacommissie 'Vervoersplan 2021 – Routeplan 2030' - 10 juni 2020 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De themacommissie wordt omwille van praktische en organisatorische redenen georganiseerd voor de raadsleden van de stad Antwerpen en districten. Alle gemeenteraadsleden worden uitgenodigd. De districtsraadsleden worden uitgenodigd onder voorbehoud van goedkeuring op hun districtscollege.

Ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie werd beslist om de organisatie en werking van de raden, zowel op stedelijk niveau als in de districten aan te passen. Deze themacommissie zal zoals de andere commissies virtueel worden gehouden.

Het district Borgerhout zal hiervoor geen presentiegelden uitbetalen.

Programma:

uur programma
   
18.00 uur

Introductie

Toelichtingen Vervoersplan 2021 - Routeplan 2030 

Vanuit de stad Antwerpen en Digipolis worden medewerkers voorzien om de themacommissie in goede banen te leiden. 

Juridische grond

Titel II, Hoofdstuk I en II van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de organisatie, inrichting en werking van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.

Hoofdstuk 2 en 3 van het Reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen met betrekking tot de werking van het uitvoerend bestuur, de raden en de raadscommissies.

Aanleiding en context

In het verleden zijn er reeds verschillende gemeenschappelijke raadscommissies georganiseerd in het kader van mobiliteit, namelijk over De Grote Verbinding/Over De Ring. Momenteel zijn er in het kader van mobiliteit twee grote processen lopende binnen de Vervoerregio Antwerpen: het Vervoersplan 2021 en het Routeplan 2030.

Het Vervoersplan 2021 houdt het toekomstige Vlaamse openbaar vervoersnetwerk in, dat geëxploiteerd wordt door de Vlaamse exploitant van het openbaar vervoer, met name De Lijn. De Lijn heeft een voorstel opgemaakt voor vervoersplan, dat wordt voorgelegd aan de Vervoerregio en aan de Vlaamse Regering. Dit plan gaat ten vroegste in eind 2021.

Het Routeplan 2030 als regionaal mobiliteitsplan geeft een verdere doorkijk en maakt inzichtelijk welk mobiliteitssysteem we gezamenlijk ambiëren om de modal split 50/50 in onze vervoerregio waar te maken tegen 2030. Hier loopt momenteel een traject waarbij het ontwerp van Routeplan samen met de lokale besturen uit de regio gebiedsgericht wordt verfijnd.

Het Routeplan voorziet tussentijdse mijlpalen voor realisatie van projecten. In het kader van het minderhinderbeleid van Lantis – bouwheer van de Oosterweelverbinding – zullen er een aantal projecten reeds vroeger worden uitgevoerd. Er zal tijdens de themacommissie dan ook worden ingegaan op het ontwerp van Minder Hinderplan van Lantis.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege beslist dat de districtsraadsleden kunnen deelnemen aan de virtuele themacommissie 'Vervoersplan 2021 - Routeplan 2030' op woensdag 10 juni 2020 om 18u . Er worden geen presentiegelden uitbetaald.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.