Geachte schepen,
Tijdens de lockdown zijn we met z'n allen massaal beginnen fietsen. Een positief gevolg van de coronacrisis. De Vlaming heeft zijn fiets (her)ontdekt. Niet alleen om te ontspannen, maar ook voor functionele verplaatsingen, zoals boodschappen doen.De stad Antwerpen heeft de voorbije jaren talloze bijkomende kilometers aan fietsinfrastructuur gecreëerd. De verschillende fietsbruggen die de skyline van de stad ondertussen telt zijn daar een getuige van. Onder het huidige stadsbestuur zullen er nog extra investeringen in fietsinfrastructuur komen. Ook de districten investeren mee in fietsinfrastructuur.
Toch kan er en moet er meer gebeuren om fietsen verder aan te moedigen om de modal shift zoals die is opgenomen in het Toekomstverbond te behalen. Naast “harde” fietsinfrastructuur is er ook nood aan meer zachte fietsinfrastructuur. We hebben het dan over zaken die vooral het fietscomfort en zo ook de fietscultuur aanmoedigen.
We hebben het dan over zaken zoals fietsparkings, elektrische fietslaadpunten, publieke fietsherstelpunten, … In de fietswereldhoofdstad Kopenhagen worden er zelfs aan kruispunten rails geplaatst waar fietsers zich aan kunnen vasthouden zodanig dat ze niet hoeven af te stappen.
Op de laatste districtsraad van het district Antwerpen werd er besloten om het aantal publieke fietsherstelpunten geleidelijk aan op te trekken naar 50, inclusief de fietspompen die aan de buitengevel van fietsenwinkels worden geplaatst. Deze herstelpunten zijn uitgerust met een fietspomp en de nodige moersleutels. Men hanteert voor de bepaling van de locaties criteria zoals het aantal fietsbewegingen, de mogelijkheid om over te stappen op andere modi en of er een fietsenwinkel in de buurt is die reeds deze gratis service aanbiedt. Het district Antwerpen gaat daar nu een offerte voor laten opmaken.
Ik had u graag enkele vragen gesteld rond deze manieren om fietsen aan te moedigen.
Welke rol heeft het district volgens u als het gaat over aanvullende fietsinfrastructuur die het fietsen in ons district moeten aanmoedigen en faciliteren? Met aanvullend bedoelen we andere investeringen dan diegene die het creëren van weginfrastructuur betreffen.
Wat zijn de eventuele plannen van dit districtsbestuur om aanvullende fietsinfrastructuur te realiseren?
Ziet de schepen een opportuniteit om aanvullende fietsinfrastructuur zoals publieke fietsherstelpunten (al dan niet in samenwerking met het district Antwerpen) of oplaadpunten te realiseren? Welke locaties zouden voor u interessant lijken om dergelijke infrastructuur te realiseren?