Terug
Gepubliceerd op 20/02/2020

2020_RVBAGSO_00019 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Borgerhout - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van muziekproductie - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 14/02/2020 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Jeff Van Poppel, Zakelijk Directeur; Van Langenhove Veronique, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns; Mie Branders; Bavo Smits; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00019 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Borgerhout - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van muziekproductie - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00019 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Borgerhout - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van muziekproductie - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor het programmeren van nieuwe studierichtingen.

Argumentatie

  • Deze aanvraag van onderwijsbevoegdheid en programmatie past binnen de toekomstvisie van het Stedelijk Onderwijs van Antwerpen: 

    In de realisatie van een kunstenaanbod voor iedereen, wil het Stedelijk Onderwijs zijn academies profileren als bruggenbouwers. Dit doen we door ons kunstenaanbod te inspireren op de Antwerpse context waarin de academies werken.  Door een inhoudelijke brug te bouwen in de uitwerking van het aanbod zullen we ongetwijfeld andere doelgroepen aanspreken. Denken we hierbij bv. aan integratie van verschillende muziekculturen zoals folk- en wereldmuziek, maar evengoed een DJ- of muziekproductie-opleiding die een grote groep jongeren zal aanspreken. Het nieuwe decreet DKO faciliteert onze missie om eigentijds en vernieuwend onderwijs te bieden.

  • Deze aanvraag van onderwijsbevoegdheid en programmatie past binnen de toekomstvisie van de Academie Borgerhout: 

    De Academie Borgerhout wil extra inzetten op een diverser aanbod, om zo de grootstedelijke context en zijn superdiversiteit beter te kunnen bedienen. In dat kader zet de academie in op specifieke doelgroepen, waarbij elke doelgroep eigen operationele doelstellingen werden geformuleerd. Naast de allerjongsten (eerste graad), een betere doorstroom bij de kinderen (tweede en derde graad) wil de academie extra aanbod voorzien voor tieners (tweede, derde en vierde graad). Deze laatste doelgroep is gelinkt aan een duidelijk speerpunt in onze meerjarenplanning. De oprichting van de optie muziekproductie is de eerste in een rij.  De oprichting DJ & experimentele muziek en een aanbod voor 15+ in de schrijversafdeling met ‘spoken word/slam poetry’ wordt gepland voor 2021-2022.

Fasering

De voorliggende aanvragen voor onderwijsbevoegdheid kwamen tot stand door een participatief proces binnen de academies om tot een gedragen beleid te komen en passen in de overkoepelende visie van het onderwijsniveau. 

Inspraak

De beleidsteams en de leerkrachten werden betrokken bij de totstandkoming van de gemaakte keuzes.

Er werden keuzes gemaakt om het aanbod:

  • te verdiepen en te verbreden
  • in te zetten op goede leerlingoriëntering
  • de uitbouw van kunstencampussen te verstevigen

Dit besluit wordt besproken met de representatieve vakorganisaties op 11 februari 2020.

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs

Aanleiding en context

Academie Borgerhout zet in op een specifiek aanbod voor 12 tot 18 jarigen, om een meer divers aanbod te kunnen verzekeren. De uitbouw van de optie muziekproductie past binnen die visie. De academie heeft reeds ervaring met muziekproductie in het vormingsaanbod:

  • Via het oude decreet deeltijds kunstonderwijs bood de academie van Borgerhout een AMC-module muziekproductie aan in samenwerking met muziekcentrum TRIX en daarnaast ook een AMC-module opnametechnieken in de academie zelf. Hiervoor werden twee leslokalen omgebouwd tot opnamestudio.
  • In de huidige structuur volgen alle leerlingen derde graad muziek gedurende één semester het vak ‘een popsong maken’ (‘Muzieklab’). Dit semester mondt uit in een studio-opname in samenwerking met TRIX van de gemaakte popsongs.
  • Sinds dit schooljaar zet het KunstKuur-project met Xaverius College in op STE(A)M, waar leerlingen uit het secundair ICT koppelen aan muziek. Hiervoor richt de academie lessen Ableton Push in, waar leerlingen op laagdrempelige wijze vanachter een PC met controlesysteem leren elektronische muziek te maken.

De expertise bij de leerkrachten en het leerlingenpotentieel is dus reeds aanwezig. Door muziekproductie als volwaardige optie op te nemen in de academie van Borgerhout, verankeren we deze expertise en zorgen we voor een volwaardige opleiding muziekproductie.

Algemene financiële opmerkingen

De gevolgen van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de betrokken academie.

Aankoop van allerhande opnamemateriaal en computers is nodig. Academie Borgerhout wil deze investering spreiden en is daarmee reeds dit schooljaar begonnen. Zo voorzagen we reeds in 5 MAC’s en 5 Abloton Pushes. Recent werd allerlei opnamemateriaal aangeschaft (micro’s, midi keyboard, interfaces, studiobundels, …). Zo werd samen reeds ongeveer 3500 euro besteed aan materiaal. Bedoeling is om in de toekomst verdere investeringen te spreiden.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0301 - Elke lerende realiseert de voor hem of haar geldende leerplandoelen, eindtermen, ontwikkelingsdoelen of competentieprofielen, met perspectief op gekwalificeerde uitstroom
1SLW030101 - Elke instelling beantwoordt aan de kwaliteitsnormen van de subsidiërende overheid
1SLW030101PA2805 - Nieuw decreet DKO

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van muziekproductie in Academie Borgerhout goed. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanbod ter goedkeuring op informeel Afzonderlijk Bijzonder Comité  Marc De Hertogh 11 februari 2020
indienen aanbod ter goedkeuring op de raad van bestuur Sofie De Keyser 14 februari 2020
indienen aanbod ter goedkeuring departement onderwijs Sofie De Keyser 1 maart 2020

 

Artikel 3


De financiële gevolgen worden rechtstreeks gedragen door de Academie Borgerhout.