Terug
Gepubliceerd op 17/01/2020

2020_CBS_00109 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels en vastgoedinformatie - Wijziging - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 15/01/2020 - 16:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00109 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels en vastgoedinformatie - Wijziging - Goedkeuring 2020_CBS_00109 - Retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels en vastgoedinformatie - Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De financiële gevolgen worden geregeld door de  financieel directeur.

Regelgeving: bevoegdheid

De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 40 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.

Aanleiding en context

Vastgoedinformatie
Bij de verkoop van een onroerend goed moeten zowel de notaris als de vastgoedmakelaar zich houden aan de informatieplicht. De administratieve gegevens inzake onroerende goederen worden verschaft via het modelformulier voor vervreemding van onroerende goederen, dat door de Vereniging van de Vlaamse Steden en Gemeenten samen met de federatie van Belgische notarissen werd uitgewerkt. Dit formulier inlichtingen vastgoed bestaat uit twee delen:

  • het stedenbouwkundig uittreksel;
  • aanvullende inlichtingen die relevant zijn bij een eigendomsoverdracht van een onroerend goed (onder andere informatie over eventuele milieuvergunningen, onroerend erfgoed, ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring).

Deze vastgoedinformatie kan enkel aangevraagd worden door gebruikers die om beroepsredenen informatie wensen over vastgoed. Meestal zijn dit notarissen, maar ook advocaten, vastgoedkantoren, enzovoort.

De aanvraag- en behandelprocedure verloopt volledig digitaal. Via een beveiligde internettoegang kunnen inlichtingen vastgoed worden opgevraagd, het antwoord wordt gemaild binnen een termijn van 30 dagen (termijn van orde). Per perceel wordt hiervoor een retributie aangerekend van 90,00 EUR.

Stedenbouwkundig uittreksel
Op basis van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan iedereen op aanvraag een stedenbouwkundig uittreksel krijgen. Dit bestaat uit een uittreksel uit het plannenregister en uit het vergunningenregister. Het is een samenvatting van de gegevens over de stedenbouwkundige (vergunningen)situatie voor een bepaald kadastraal perceel. Deze gegevens heeft men nodig als men publiciteit wil maken om een onroerend goed te verkopen of een onderhandse (authentieke) akte wil opmaken.

Het college is verantwoordelijk voor de overeenstemming van het plannen- en vergunningenregister met de stukken die erin moeten worden opgenomen, en dus ook voor de informatie die meegedeeld wordt in de uittreksels.

De aanvraag- en behandelprocedure verloopt digitaal. Via een digitaal aanvraagformulier kan men een aanvraag doen. De retributie hiervoor bedraagt 75,00 EUR. Na overschrijving van de retributie van 75,00 EUR per kadasterperceel wordt het uittreksel bezorgd binnen een termijn van 30 dagen.  

Argumentatie

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziet de doorrekening van kosten aan de aanvrager van een stedenbouwkundig uittreksel. 75,00 EUR per uittreksel (per kadastraal perceel) is een billijke vergoeding. Voor inlichtingen vastgoed (stedenbouwkundig uittreksel en aanvullende vastgoedinformatie) is een vergoeding van 90,00 EUR per kadastraal perceel een billijke vergoeding.  

Deze vergoeding is vergelijkbaar met de vergoeding die andere gemeenten hiervoor vragen. De stad Antwerpen heeft sterk ingezet op de digitale afhandeling van deze aanvragen. Aanvragen kunnen volledig digitaal gebeuren en worden in volgorde van aanvraag behandeld. Door het intern digitaliseren van informatie en via connectie met GIS-lagen kunnen de documenten doorgaans ook binnen de 30 dagen afgeleverd worden. Ook de aflevering gebeurt digitaal. Binnenkort kunnen de notarissen ook de documenten die ze het afgelopen jaar hebben opgevraagd, opnieuw oproepen. Bovendien zullen ze ook online de status van hun aanvragen kunnen zien.

Jaarlijks gaat het om ongeveer 15.000 aanvragen voor stedenbouwkundige uittreksels en inlichtingen vastgoed, de meeste daarvan betreffen inlichtingen vastgoed.

Worden van de retributie vrijgesteld:

  • informatie die in uitvoering van een wet of decreet door het stadsbestuur kosteloos moet worden afgeleverd aan een administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling;
  • gerechtsdeurwaarders als ze optreden in een strafrechtspleging, in sociale of fiscale aangelegenheden.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening, in het bijzonder de artikelen 5.2.1 informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar en 5.2.7 stedenbouwkundig uittreksel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt met ingang van 5 februari 2020 de wijziging van het retributiereglement op het afleveren van stedenbouwkundige uittreksels en vastgoedinformatie goed. 

Artikel 2

‘De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

 Werkingsopbrengsten-

stedenbouwkundige uittreksels en

vastgoedinformatie

 1.300.000 EUR/jaar

budgetplaats:5151500000
budgetpositie: 7006029
functiegebied:2WNS030101A00000
subsidie: - 
fonds:intern
begrotingsprogramma:2SA050600
budgetperiode:2000-2500