Terug
Gepubliceerd op 15/10/2020

2020_DCME_00205 - District Merksem. Moeshofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 01/10/2020 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2020_DCME_00205 - District Merksem. Moeshofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_DCME_00205 - District Merksem. Moeshofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • de straat heeft een manoeuvreerbreedte van 5,60 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 2,71 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straat komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 2,71 meter breed zijn.

Aanbevelingen van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen:

  • aangezien het om een tweerichtingsstraat en de manoeuvreerruimte 5,60 meter bedraagt, is het wenselijk om parkeervakken aan te brengen over de hele lengte van het straatsegment.

Als proefopstelling worden er parkeervakken aangebracht langsheen de lengte van het straatsegment in de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Akkerbouwstraat en het kruispunt met de Rodeloopstraat en Terlindenhofstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Moeshofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 februari 2018 (jaarnummer 1479);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Merksem Heide'.
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van een verdrijvingsvlak aan de inrit ter hoogte van nummer 79, die werd goedgekeurd door het college op 1 september 2017 (jaarnummer 7216);
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van parkeervakken in het straatsegment van de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Maantjessteensweg en het kruispunt met de Kwadeveldenstraat/Laaglandlaan, die werd goedgekeurd door het college op 17 november 2017 (jaarnummer 9987);
  • bevat een proefopstelling voor het aanbrengen van parkeervakken in het straatsegment van de Moeshofstraat tussen het kruispunt met de Maantjessteenweg en het kruispunt met de Akkerbouwstraat, die werd goedgekeurd door het college op19 juli 2019 (jaarnummer 6064).

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Enkel de nog lopende inrittendossiers worden bekeken. De Moeshofstraat is een van de openstaande dossiers.

Op 16 december 2019 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een bewoner van de Moeshofstraat om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de proefopstelling in de Moeshofstraat voor het aanbrengen van parkeervakken langsheen de lengte van het straatsegment tussen het kruispunt met de Akkerbouwstraat en het kruispunt met de Rodeloopstraat en Terlindenhofstraat goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RoMa_Moeshofstraat.pdf