Terug
Gepubliceerd op 26/11/2020

2020_DCME_00254 - Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 26/11/2020 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2020_DCME_00254 - Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Voorontwerp - Goedkeuring 2020_DCME_00254 - Doelhofstraat. Wegeniswerken. SWOU11993 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2MER010102M01306/2021-2022.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Doelhofstraat is een lokale straat.

Inspraak

Participatiemoment bewoners van 11 juni 2020

  • Gunstig met voorwaarden
    • De straat is momenteel slecht verlicht.
      De verlichting wordt vernieuwd.
    • Straat wordt gebruikt als doorgangsweg. Kan rijrichting worden veranderd?
      Het omdraaien van de rijrichting zou betekenen dat er sluipverkeer kan ontstaan in de richting Bredabaan. Dit is dus niet wenselijk.
    • Camionettes weren uit de straat en afbakening parkeerplaatsen ter hoogte van garages.
      Kan niet enkel voor deze straat ingevoerd worden, moet altijd ruimer worden bekeken. Probleem verschuift zich  vaak. Afbakening van parkeerplaatsen wordt standaard niet voorzien bij een heraanleg. Bomen worden zodanig ingeplant  dat deze op sommige plaatsen ervoor zorgen dat er niet te dicht bij een garage kan worden geparkeerd.
    • Vrees voor water in kelders door infiltrerende plantvakken.
      Momenteel wordt een deel van het grondwater afgevoerd via kapotte riolering.
      Water in kelders is na rioleringswerken om die reden altijd mogelijk. Waterdicht maken van kelders is steeds de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De hoeveelheid water die zal infiltreren in de plantvakken is ook eerder beperkt.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

16 april 2020

94

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college

30 april 2020

3895

adviezen


 


 


 


 


 

participatiemoment bewoners

11 juni 2020

 

sportraad

13 juli 2020

 

cultuurraad

29 juli 2020

 

seniorenraad 

6 augustus 2020

 

jeugdraad

11 augustus 2020

 

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

19 oktober 2020

 

Het districtscollege keurde in zitting van 16 april 2020 (jaarnummer 94) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Doelhofstraat goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 30 april 2020 (jaarnummer 3895) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het studiebureau S.Bilt, in opdracht van water-link, heeft het concept vertaald in een voorontwerp en ter advies voorgelegd aan de betrokken diensten.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Het studiebureau S.Bilt, in opdracht van water-link, maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • ter hoogte van de Bredabaan werd één van de plantvakken verschoven in functie van de inrichting van de poort zone 30
  • ter hoogte van het centrale verkeersplateau werden door de plantvakken doorsteken voor voetgangers gemaakt, met aan beide zijden keermuurtjes met daarop een lineaire bank
  • de grotere plantvakken werden verder ontwerpmatig en technisch uitgewerkt als bioswale (infiltratiesysteem)

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 28 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit om ruimte te bieden voor verkeersveiligheid (centraal verkeersplateau), het waterverhaal (plaatselijk grotere groenvakken in functie van waterbuffering) en fietsenstallingen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van geen bomen in de bestaande toestand naar 14 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Doelhofstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (infiltratie, buffering) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.

Adviezen

Sportraad van 13 juli 2020 Gunstig advies
Cultuurraad van 29 juli 2020 Gunstig advies
Seniorenraad van 6 augustus 2020 Gunstig onder voorwaarden
  • Voldoende brede parkeerplaatsen aanleggen.
    Parkeerstroken voor langsparkeren worden binnen heel de stad aangelegd met een breedte van 2m. De rijbaan wordt wel breder dan vandaag het geval is.
  • Is er wel ruimte voor de plantvakken, rekening houdend met doorgang voor kinderwagens, rolstoelen,…?
    De voetpaden worden iets smaller dan vandaag het geval is. Dit is een bewuste keuze om het parkeren aan beide zijden van de straat te kunnen behouden én een voldoende brede rijweg te kunnen voorzien. De plantvakken hebben hier echter geen invloed op, aangezien zij in de parkeerstrook worden aangelegd (zelfde breedte) en niet in de voetpadzone. Ter hoogte van het verkeersplateau is een doorsteek voorzien voor voetgangers.
  • De boomsoort niet te groot kiezen omwille van luchtigheid/zicht en zonder overlast (wortels,…).
    De boomsoort zal in de fase definitief ontwerp worden bepaald. Het type van bomen wordt altijd gekozen afhankelijk van de soort straat waarin ze komen te staan. Sowieso worden er ondergrondse maatregelen getroffen en voldoende teelaarde/bomengranulaat voorzien zodat de wortels voldoende ondergrondse ruimte krijgen en wortelopdruk wordt vermeden.
  • Straat inrichten als fietsstraat en/of plaatselijk verkeer of straat inrichten met fietssuggestiestroken.
    Een fietsstraat wordt ingericht wanneer de straat op een belangrijke lokale fietsroute ligt of de intensiteiten van fietsers in deze straat kunnen verantwoorden om een fietsstraat in te richten. Er wordt niet ontkend dat deze straat door lokale fietsers zal worden gebruikt, maar de intensiteiten hiervan zijn te beperkt. Onderzoek heeft immers aangetoond dat een fietsstraat niet bijdraagt aan een betere verkeersveiligheid als er weinig fietsers door de straat rijden. Bestuurders zijn dan immers geneigd om fietsers sneller voorbij te steken terwijl dit hier niet zou mogen. Het enkel toelaten van plaatselijk verkeer is geen optie. Het is immers onmogelijk om vast te stellen wat nu juist plaatselijk verkeer is. Handhaving is hierop niet mogelijk. 
    In een zone 30 rijdt de fietser gemengd met gemotoriseerd verkeer. De inrichting van de straat met snelheidsremmers zorgt voor een verkeersveilige omgeving met een gematigde snelheid.
  •  Snelheid beperken tot 30 km/u, zonder verkeersplateau.
    Een snelheidsremmer is effectief wel nodig in een recht stuk straat. Indien deze niet aanwezig zou zijn, nodigt dit juist meer uit om te snel te rijden. Handhaving in alle straten is immers ook onmogelijk. De snelheid moet met infrastructurele maatregelen naar beneden gehaald worden.
  • Extra mindervalidenplaats voorzien.
    Mindervalideplaatsen in woonstraten worden door de stad enkel gefaciliteerd op vraag van bewoners die in het bezit zijn van een mindervalidekaart en in aanmerking komen voor een mindervalideplaats. In de omgeving van de Bredabaan zijn er reeds enkele mindervalideplaatsen aanwezig. 
  • Fietsbeugels zijn niet nodig.
    Niet iedereen kan zijn fiets binnenzetten of is in het bezit van een berging of garage. De stad zet daarom in op openbare fietsbeugels zodat bewoners hun fiets veilig kunnen stallen op het openbaar domein. 
  • Voetpaden vlak aanleggen.
    De voetpaden worden aangelegd volgens de regels van integrale toegankelijkheid: een beperkte helling van maximaal 2% is nodig om de afwatering te kunnen verzekeren maar het comfort van bijvoorbeeld: rolstoelgebruikers te garanderen.
Jeugdraad van 11 augustus 2020 Gunstig advies
Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden
  • conform de generieke inrichtingsprincipes  boombeugels worden voorzien ter hoogte van de bomen;
    De boombeugels werden toegevoegd.
  • in functie van maximale afwatering naar de groenzone onderzocht wordt of de boordsteen verlaagd kan worden tot het niveau van de goot;
    Dit zal in een volgende fase verder uitgewerkt worden, samen met de detaillering van de andere bioswales.
  • de bioswales technisch uitgewerkt worden in samenspraak met Stadsbeheer/Groen;
    Dit zal gebeuren in een volgende fase.
  • het boomvak ter hoogte van huisnummer 40 gecentreerd wordt tussen de 2 inritten.
    Het plan werd aangepast.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102PA5107 - DOELHOFSTRAAT

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp van 3 november 2020 voor de wegeniswerken in de Doelhofstraat, district Merksem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

  • opdracht aan water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
  • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp en indien vereist een archeologienota opmaken

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20200611_11993_PD_CON_bewoners.pdf
  • 20200713_11993_PD_CON_sportraad.pdf
  • 20200729_11993_PD_CON_cultuurraad.pdf
  • 20200806_11993_PD_CON_seniorenraad.pdf
  • 20200811_11993_PD_CON_jeugdraad.pdf
  • 20201103_11993_VO_NT_def.pdf
  • 20201103_11993_VO_NT_DET_bioswale_def.pdf
  • 20201103_11993_VO_NT_DET_boomvak_def.pdf
  • 20201103_11993_VO_NT_TDP_def.pdf
  • 20201019_11993_VO_COD_verslag.pdf