Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_CBS_02775 - Compensatiefonds - Ondersteuning voor zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen tijdens de Coronacrisis - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/03/2020 - 16:30 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02775 - Compensatiefonds - Ondersteuning voor zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen tijdens de Coronacrisis - Goedkeuring 2020_CBS_02775 - Compensatiefonds - Ondersteuning voor zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen tijdens de Coronacrisis - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

Ter dekking van de financiële gevolgen zal bij afzonderlijke beslissing een compensatiefonds als voorstel worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

Aanleiding en context

De Nationale Veiligheidsraad kondigde op 12 en 17 maart 2020 strikte maatregelen aan om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze hebben ook heel wat gevolgen voor de Antwerpse economie. Daarom kiest de stad ervoor om in deze periode zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen bijkomend te ondersteunen.

Stedelijke maatregelen om de economie te ondersteunen hebben drie hoofddoelen:

  1. Zorgen dat de liquiditeiten van de ondernemingen niet in het gedrang komen
  2. Zorgen dat ondernemers kunnen blijven ondernemen
  3. Zorgen dat de economische activiteiten zo snel mogelijk terug aantrekken na opheffing van de maatregelen die door de Nationale Veiligheidsraad werden beslist op 12 maart 2020

De stedelijke maatregelen situeren zich vooral op het vlak van fiscaliteit, ter beschikking gesteld patrimonium, communicatie en dienstverlening.

Aan bepaalde zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen werd een (gedeeltelijke) sluiting opgelegd door de Nationale Veiligheidsraad. Deze opgelegde sluiting vraagt specifieke maatregelen.

De stad volgt intussen de impact op de economie nauw op, samen met de betrokken sectororganisaties.

Argumentatie

Na overleg met de sectororganisaties, neemt de stad deze maatregelen:

1. Liquiditeiten

1.1 Belastingen en retributies

De stad beslist om bij zelfstandigen en ondernemingen de volgende belastingen en retributies voor het tweede  kwartaal van (aanslag)jaar 2020 niet aan te rekenen:

  • De belasting op de horeca (zowel voor het vestigings- als het terrasgedeelte, evenals voor de forfaits)
  • De belasting op overnachtingen in toeristische logies
  • De belasting op de vestigingen
  • De belasting op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten voor lokale handelaars
  • De belasting op de exploitatievergunningen van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder
  • De retributie op standplaatsen openbare markten en ambulante handel op het openbaar domein
  • De retributie op de stickers voor de wekelijkse aanbieding van containers voor vergelijkbaar bedrijfsrestafval aangeboden door bedrijven

Voor de belastingen en retributies die voor een heel (aanslag)jaar gevestigd worden, zal het betreffend kwartaal pro rata verrekend worden. De invordering van bovengenoemde belastingen en retributies wordt tijdelijk onderbroken en er worden geen nieuwe aanslagen gevestigd, noch facturen verstuurd zolang de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad van kracht zijn. Er wordt een principieel recht toegekend aan schuldenaars om een afbetalingsplan te bekomen voor (aanslag)jaren 2019 en 2020, met een gespreide aflossing over de jaren 2020 en 2021. In dit kader worden geen nalatigheidsinteresten en administratieve kosten aangerekend.

1.2 Stad als klant / stad als opdrachtgever 

  • De stad zet maximaal in op de onmiddellijke betaling van ontvangen facturen en alleszins op een betalingstermijn van maximaal 15 dagen.
  • Opdrachtnemers kunnen een herziening van de uitvoeringstermijn bekomen voor de duurtijd van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad, zodat deze omstandigheden geen aanleiding geven tot het toepassen van vertragingsboetes.

1.3 Commerciële verhuringen, concessies en tijdelijke terbeschikkingstellingen door de stad, OCMW en Vespa

We schelden de vorderingen op (commerciële) verhuringen, concessies, tijdelijke terbeschikkingstellingen aan zelfstandigen, verenigingen en ondernemingen, andere dan deze die betrekking hebben op zendmasten, werfinrichtingen, publiciteitsborden, magazijnen, kantoren en parkings kwijt voor de periode die de Nationale

Veiligheidsraad inlast plus één extra maand en deze periode wordt afgerond naar boven op maandbasis. Voor de afbetaling van de openstaande schulden aan de stad van een half jaar vóór de ingang van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad worden afbetalingsplannen voor diegenen die het nodig hebben toegestaan. De stad doet ook een oproep aan private eigenaars om ook met hun gebruikers te bekijken welke inspanningen ze kunnen doen om hun vaste kosten van infrastructuur te verlichten.

1.4 Huurvermindering innovatiehubs

De stad realiseert een huurvermindering van 50% op 1 april 2020 en 50% op 1 mei 2020 voor startups en scaleups in The Beacon, BlueChem en de StartupVillage. De voorziene huurverhoging per 1 april voor sommige huurders in de StartupVillage wordt minstens tot 1 juni uitgesteld.

1.5 Annuleringen riviercruises

Indien een riviercruise annuleert betaalt hij slechts 25% van het totale liggeld i.p.v. de normale annuleringskost van 50% van het liggeld. De betaalde 25% wordt in mindering gebracht bij het te betalen liggeld indien de riviercruises opnieuw boeken in de tweede helft van 2020 of het jaar 2021.

1.6 Renovatietoelage voor handelspanden

De verhoogde toelage, die normaal gezien enkel bij de heraanleg van winkelstraten of strategische horecakernen wordt toegekend, wordt toegekend aan alle uitgevoerde renovatieprojecten in het tweede, derde en laatste kwartaal van 2020 (zie reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden 2017_GR_00525).

2. Continuïteit in ondernemerschap

2.1 Communicatie over maatregelen aan ondernemers

Het is heel belangrijk dat de ondernemers goed geïnformeerd worden over welke beperkende en ondersteunende maatregelen er zijn.

De stad biedt een platform met service-gerichte antwoorden op alle vragen die zelfstandigen en ondernemingen hebben. Dit platform is al operationeel op Ondernemen in Antwerpen www.ondernemeninantwerpen.be/corona. Dit platform krijgt elke middag een update.

Hier zijn alle weblinks opgenomen van de bovenlokale overheden met betrekking tot corona. Ook de stedelijke maatregelen zullen hierop vermeld worden. De bestaande ondersteuningsmaatregelen blijven uiteraard ook ter beschikking van de ondernemers.

Ondernemers nemen momenteel tal van initiatieven om andere ondernemers te helpen. Om die initiatieven te bundelen en te communiceren wordt geen apart platform gebouwd. De stad zal alle initiatieven voor en door Antwerpse ondernemers verzamelen op het platform www.ondernemeninantwerpen.be/corona.

Voorbeelden:

tips geven aan ondernemers, informeren over tools, apps, enzovoort die gratis opengesteld worden terwijl ze anders betalend zijn, beperkt zijn in tijd, die extra zaken aanbieden, Antwerp Powered by Creatives, enzovoort. 

2.2 Antwerpen helpt ondernemers

Er wordt een platform gecreëerd waarop Antwerpenaren kunnen zien hoe zij Antwerpse ondernemers kunnen ondersteunen in deze zware periode.

Voorbeelden (niet limitatief):

  • lokaal winkelen aanmoedigen, deliverymogelijkheden bekend maken
  • bekendmaken platformen als cadeaubonantwerpen.be; steunhorecavlaanderen.be, e-shopantwerp.be, steundehoreca.be, helpper.be; bestelonline.be; gaultmillau.com/ chefs-take-away, …

Het Buy from Startups-programma wordt verbreed, zowel naar domeinen als naar gebruikers.

2.3 Oproep startups

De stad lanceert een oproep voor startups om slimme oplossingen te ontwikkelen voor stedelijke uitdagingen tijdens de coronacrisis. De stad maakt hiervoor 250.000 euro vrij. Zo krijgen ook startups extra kansen tot ondernemen en opdrachten uit te voeren voor de stad.

3. Heropstart na afloop van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad

De stad bereidt zich voor op de doorstart van het economische leven. In samenwerking met de betrokken sectoren wordt dit plan concreet opgemaakt.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS04 - Economie en industrie
6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de maatregelen (liquiditeit, continuïteit en heropstart) voor ondersteuning van zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen tijdens de Coronacrisis goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan

Bedrijfseenheid Taak
FI
  • de fiscale en financiële maatregelen realiseren
AG Vespa
  • de fiscale en financiële maatregelen realiseren
OS/BI
  • huurvermindering innovatiehubs realiseren
  • realiseren verbreding Buy from Startups
P&O
  • realiseren oproep naar startups
SB
  • retributies standplaatsen en vergelijkbaar bedrijfsafval realiseren
OS
  • tijdelijk toepassen verhoogde renovatietoelage
  • opstellen van een plan voor de doorstart in samenwerking met de andere bedrijfseenheden
  • communicatie over de maatregelen aan ondernemers
  • 'Antwerpen helpt ondernemers' verder uitwerken
MV
  • de tijdelijke maatregel inzake riviercruises toepassen