Overeenkomstig artikel 134, § 1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester politieverordeningen maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare orde of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd.
Overeenkomstig artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur is de burgemeester bevoegd voor dringende politieverordeningen.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de volksgezondheid in deze stad en beroept zich op artikel 135 § 2 van de Nieuwe Gemeentewet, dat onder meer zegt dat de gemeenten tot taak hebben het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemiëen en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
COVID-19 is een nieuwe stam van het coronavirus die nog niet eerder bij de mens is vastgesteld. Het virus is van mens tot mens overdraagbaar en heeft zich ondertussen ook verspreid in verschillende landen. Het virus verspreidt zich van mens op mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en oppervlakken. Wie die druppeltjes inademt of via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus.
Bijeenkomsten in besloten of overdekte plaatsen, zoals in het kader van een gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, districtsraad, gemeente- of districtsraadscommissie vormen een specifieke bedreiging voor de volksgezondheid.
In het kader van de genomen maatregelen zullen de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de districtsraden (hierna: de raden) ook na 3 april 2020 niet op de voorziene wijze kunnen plaatsvinden.
De raden en commissies zullen plaats kunnen vinden op de volgende wijze en onder volgende voorwaarden:
Een politieverordening is hoogdringend en moet zonder uitstel genomen worden aangezien verdere verspreiding van het virus moet worden vermeden. In het belang van de continuïteit van de besluitvorming is het noodzakelijk dat de organisatie van de virtuele of digitale raden na 3 april 2020 onmiddellijk kan worden aangevat.
Deze aangepaste werkwijze geldt totdat deze politieverordening wordt opgeheven en minstens voor zolang de federale maatregelen gehandhaafd blijven.
“De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
….
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;”
Op 16 maart 2020 vaardigde de burgemeester een politieverordening uit op basis van de maatregelen genomen bij ministerieel besluit van 13 maart 2020 waarbij beslist werd dat ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, de districtsraden en de gemeente- en districtsraadscommissies worden afgelast en dit voor zolang de maatregelen tegen de verdere verspreiding van het COVID-19 virus, genomen door de federale overheid, gehandhaafd blijven. Op heden minstens tot en met 3 april 2020.
Naar aanleiding van een verdere toename van het virus werden door de federale overheid alsmaar verregaandere maatregelen genomen die de verspreiding van de epidemie moeten tegengaan. De maatregelen vastgelegd bij Ministerieel besluit van 13 maart 2020 werden verstrengd en verlengd bij ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Om de continuïteit van de besluitvorming te kunnen garanderen is het noodzakelijk om de politieverordening van 16 maart 2020 op te heffen en de organisatie van de raden bij te sturen conform de voorschriften van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, PVDA en Open VLD.
Stemden nee: CD&V.
De gemeenteraad bekrachtigt de onderstaande politieverordening van de burgemeester van 27 maart 2020:
"
Politieverordering
Artikel 1
De burgemeester heft de politieverordening van 16 maart 2020 betreffende de afgelasting van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, de districtsraden, de gemeenteraadscommissies en de districtsraadscommissies op.
Artikel 2
De burgemeester beslist dat ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie, de organisatie en werking van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de districtsraden wordt aangepast als volgt:
Deze aangepaste werkwijze is van kracht totdat deze politieverordening wordt opgeheven en minstens voor zolang de maatregelen tegen de verdere verspreiding van het COVID-19 virus, genomen door de federale overheid, gehandhaafd blijven.
Artikel 3
De niet-naleving van deze verordening wordt bestraft met de voorziene administratieve sancties in artikel 4 §1.1. van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen.
Artikel 4
Deze verordening is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt vanaf de dag van bekendmaking ervan in werking.
Artikel 5
Korpschef HCP Serge Muyters en de administratief directeur coördinator van de gedeconcentreerde gerechtelijke directie van de Federale politie zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Artikel 6
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.
"