Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Oudebaan en de Hoogpadlaan zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Mobiliteit
De voetpaden in de Oudebaan zijn 1,50m breed in het deel met dubbel parkeren, tussen Pastoor Goetschalckxstraat en Karel Seclefstraat.
De aansluiting van de Oudebaan met de Kapelsesteenweg zal met een bypass voor fietsers uitgevoerd worden. De toegankelijkheid van de vergunde opritten op dit kruispunt moet gevrijwaard blijven zowel vanuit de Oudebaan als de Kapelsesteenweg. De inplanting van verkeersborden, verkeerslichten en straatmeubilair houdt hiermee rekening, zoals ingetekend op het bijgevoegde signalisatieplan.
Ondergrondse glascontainer
Binnen de projectzone is geen geschikte plaats gevonden. De glascontainer wordt aan het kruispunt van de Herautenlaan met de Baljuwlaan geplaatst.
Groen
De inplanting van een toekomstboom is afgestemd.
Sport en jeugd
Naar aanleiding van de virtuele bevraging wordt op vraag van de bewoners een spelaanleiding voorzien ter hoogte van het pleintje aan de Oudebaan. Deze locatie ligt op de wandelroute richting de school.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 46 plaatsen in de bestaande toestand naar 44 plaatsen in de nieuwe toestand.
In de projectdefinitie en concept werd een foutieve telling van het bestaand aantal parkeerplaatsen opgenomen. Officieel zijn er in de bestaande toestand 46 parkeerplaatsen in plaats van 51.
De vermindering van de parkeerplaatsen is een gevolg van het voorzien van een verkeersplateau (snelheidsremming - veiligheid) in Oudebaan, ter hoogte van huisnummer 35.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 13 bomen, in de nieuwe toestand zullen dat er 34 zijn. Er worden 21 nieuwe bomen geplant. Er wordt een enquête georganiseerd onder de bewoners om mee de boomsoorten te kiezen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
In de parkeerstrook worden waterdoorlatende voegen tussen de kasseien voorzien en de voetpaden wateren af naar de parkeerstrook.
Voor de RWA rioleringsstrengen kunnen geen infiltratiebuizen toegepast worden. Er wordt nog onderzocht of het regenwater dat in de kolken komt, opgevangen kan worden in infiltratiekolken. Het af te voeren regenwater komt net buiten het projectgebied terecht in een open waterloop.
De Oudebaan, Hoogpadlaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Voor de heraanleg van de straat wordt:
Een deel van een perceel hoek Oudebaan 85 - Pastoor Goetschalckxstraat is oneigenlijk in gebruik door de aanpalers. Dit is reeds verworven op 28 december 1972 door de toenmalige gemeente Ekeren.
Bij de opstart van de heraanleg van de Kapelsesteenweg Noord werd in maart 2014 in de Oudebaan en de Hoogpadlaan een witbladbevraging georganiseerd bij de bewoners.
In 2019 is beslist de heraanleg van de lokale straten Oudebaan en Hoogpadlaan los te koppelen van het project Kapelsesteenweg Noord.
Rekening houdende met de coronamaatregelen is er een virtuele hoorzitting georganiseerd van 2 juni 2020 tot en met 14 juni 2020.
Volgende suggesties zijn door de bewoners gemaakt:
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Ekeren | 26 mei 2020 | 123 |
inspraak | 2 juni 2020 tot en met 14 juni 2020 | ||
projectdefinitie en concept | Goedkeuring college | 12 juni 2020 | 5196 |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 6 juli 2020 |
|
Het districtscollege keurde op 26 mei 2020 (jaarnummer 123) de projectdefinitie en het concept, goed mits de volgende aanpassing:
Het college keurde op 12 juni 2020 (jaarnummer 5196) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2EKE010102/5052500000/M01448/2022-2023.
Het coördinatieoverleg openbaar domein gaf op 6 juli 2020 gunstig advies op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp 3 november 2020 voor wegeniswerken in de Oudebaan, Hoogpadlaan (tussen Oudebaan en Gerardus Stijnenlaan), district Ekeren, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR | procedure tot aanpassing van de rooilijn opstarten procedure voor affectatie opstarten |
SW/PR/UIT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |