Op 13 maart 2020 om middernacht sloten alle horecazaken in België in het kader van de door de Veiligheidsraad opgelegde maatregelen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Zodra de Nationale Veiligheidsraad de heropening van de restaurants en café’s aankondigt, wil de stad Antwerpen enkele principes voorop stellen om ondernemers tijdelijk te faciliteren op het openbaar domein. Aanpassingen kunnen nodig zijn afhankelijk van de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad.
Bij de voorgestelde beleidsacties staan de volgende waarden voorop. Alle in dit collegebesluit opgenomen beleidsacties zijn onder voorbehoud van de modaliteiten waarbinnen de horecasector mag herstarten volgens de beslissing van de Veiligheidsraad daaromtrent.
De voorgestelde beleidsacties worden opgedeeld in de volgende domeinen:
De stad Antwerpen schaart zich achter zijn horecaondernemers.
2. Matchmaking en samenwerking
Er zijn duidelijke links tussen beleidsdomeinen als evenementen, toerisme, openbaar domein,.. en het beleidsdomein horeca. Samenwerking en afstemmen van beleidsprioriteiten, scenario’s, voorstellen, opportuniteiten,… tussen deze verschillende diensten zijn nu belangrijker dan ooit.
De stad Antwerpen wordt momenteel gecontacteerd door heel wat creatieve ondernemers die oplossingen bedenken voor coronagerelateerde problemen of bestaande oplossingen willen inzetten. Naast de nieuwe call voor innovatieve oplossingen waar dergelijke projecten financiële ondersteuning kunnen krijgen, is matchmaking een grote kracht van de stad Antwerpen op dit gebied. We vragen extra aandacht voor projecten die oplossingen bedenken voor de impact van de coronacrisis op de horecasector. Ook het leggen van links tussen creatieve ondernemers, aanbieders van bestaande oplossingen en horecaondernemers in co-creatietrajecten rond specifieke uitdagingen is opportuniteit. Aandachtspunt is dat oplossingen schaalbaar en laagdrempelig moeten zijn.
3. Ambulante handel, markten en foren, evenementen
Pop-upzomerbars, foodtruckfestivals, ambulante handel in de vorm van voedselkramen in horecakernen hebben een economische impact op gevestigde horecaondernemers. Om de opportuniteit van de tijdelijke terbeschikkingstelling van het openbaar domein voor commerciële horeca of middenstand evenementen te beoordelen zal er met volgende bijkomende criteria rekening gehouden worden.
Pop-up zomerbars met een omgevingsvergunning kunnen plaatsvinden in 2020. Bij pop-up-initiatieven die gebruik willen maken van een evenemententoelating zal er extra rekening gehouden worden met volgende criteria: de initiatiefnemer is een lokale horeca uitbater of handelaarsvereniging met overwegend horecaondernemers als leden of er is een sterk samenwerkingsverband met een lokale handelaar
Bij het vergunnen van kleinschalige evenementen met foodtrucks hebben we extra aandacht voordeelnemers die een fysieke horecazaak hebben op het grondgebied Antwerpen. We vragen ook om zoveel mogelijk samen te werken met lokale horeca ondernemers indien de aanvrager geen vestiging heeft op Antwerps grondgebied.
Er wordt onderzocht hoe nieuwe vergunningen voor ambulante handel - die bereide voeding aanbiedt - die voor de periode tot en met 31 oktober 2020 worden verleend, bij voorkeur worden toegekend aan horecaondernemers reeds actief in de stad.
4. Terrassen
5. 1,5 meter economie
Het horecamanagement van de stad Antwerpen toetste deze beleidsacties af met de volgende stedelijke diensten: ondernemen en stadsmarketing, stadsbeheer/evenementen film markten en foren, stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen, stadsontwikkeling/mobiliteit, financiën, maatschappelijke veiligheid, brandweer en politie.
Het college geeft de volgende opdrachten:
Dienst |
Opdracht |
OS/BI/DH |
Overzicht over de verschillende acties, oprichten en opvolgen van werkgroepen rond de verschillende actiepunten uit het relanceplan |
SB/EFMF |
Toepassen van de in deze relancenota opgenomen richtlijnen rond inname openbaar domein door evenementen, markten en foren. |
OS/BL, MV |
De aanvragen voor een drankvergunning die gebeurden voor 13 maart 2020, waarvan moraliteit gecheckt en goedgekeurd werd, die in orde zijn met alle verplichtingen rond de registratie van hun onderneming en die zich bevinden op een locatie waar in het verleden reeds een drankvergunning werd uitgereikt, worden zo snel mogelijk afgeleverd. De hygiënecontrole zal achteraf plaatsvinden na de heropstart van de horecasector. |
OS/BI/DH, SW/SV, SW/OD, SW/MOB |
Verdere uitwerking van een duidelijke kader voor uitbreiding van de terraszones gebaseerd op de verschillende types terrassen uit het relanceplan voor de horecasector. |
OS/BI/DH, SW/SV, SW/OD |
Uitwerken van uitbreidingsplannen voor terrassen in de strategische horecakernen. Uitwerken van een eenvoudig en efficiënt systeem dat maximaal tegemoetkomt aan de wens tot administratieve vereenvoudiging om de vragen voor extra terrasruimte te behandelen en toe te laten. |
SW/BO |
Aanbrengen van markeringen op het openbaar domein om de hoekcontouren van de extra toegelaten terraszones aan te duiden. |
OS/MC |
Uitwerken van een op bewoners gerichte communicatie over de relance van de horecasector en het belang van deze sector. Uitwerken van een op horecaondernemers gerichte communicatie over de elementen uit het relanceplan en de modaliteiten waarbinnen zaken als terrassen, de premie voor coronamaterialen (onder de renovatiepremie), enzovoort aangevraagd kunnen worden. Ontwikkelen van een affiche die niet-klanten van horecazaken verwijzen naar de publieke toiletten in de stad. |
OS, MV, SW |
Afstemmen met TV en SD over de inname van horecaterrassen in het kader van het aanbod van activiteiten op het openbaar domein. |
Het college keurt het voorliggende relanceplan voor de horecasector goed en geeft het mandaat aan het horecamanagement van de stad om dit relanceplan uit te werken.