De beslissing dat het AG SO binnen de stedelijke merkarchitectuur onder de categorie ‘permanent submerk’ valt, heeft op zich geen financiële gevolgen. Bij de effectieve uitvoering ervan, worden er echter wel financiële gevolgen verwacht, bijvoorbeeld in aanpassingen in schriftelijke communicatie, gevelsignalisatie, websites en sociale media. De financiële gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet gekend, maar zullen goedgekeurd worden bij de beslissingen over deze aanpassingen. Ze worden verwerkt in toekomstige aanpassingen van het meerjarenplan.
De raad van bestuur is bevoegd voor de goedkeuring van een nieuwe merkstrategie van het Stedelijk Onderwijs, in uitvoering van de speerpuntennota 2020-2021 en in lijn met de merkstrategie van de stad Antwerpen.
De merkstrategie van het Stedelijk Onderwijs werd vervat in een merkkompas die op 25 oktober 2013 werd goedgekeurd door de raad van bestuur. Hierin werd onder meer de positionering van het Stedelijk Onderwijs en zijn scholen vastgelegd, net als de plaats die het Stedelijk Onderwijs inneemt binnen de stedelijke merkenarchitectuur.
Op 25 november 2016 keurde de raad van bestuur de startnota van het transitieproces goed. Dit was het vertrekpunt voor een cultuurverandering, wijzigingen in structuren en in visie waarbij we evolueren naar een waardengedreven netwerkorganisatie waarbij de school centraal staat, versterkt door netwerken.
Op 5 april 2019 keurde het college van burgermeester en schepenen de vereenvoudiging van de stedelijke merkarchitectuur goed, waarbij Stedelijk Onderwijs op dat moment tijdelijk werd ingetekend onder categorie 1.3. moedermerk – kleurvariant van het A-logo met naamsvierkant, met het engagement om deze positie te herbekijken zodra de nieuwe communicatiestrategie van het Stedelijk Onderwijs op punt staat.
Op 29 november 2019 keurde de raad van bestuur de ambities 2020-2025 van het Stedelijk Onderwijs goed (2019_RVBAGSO_00161). Het Stedelijk Onderwijs werkt met vijf speerpunten die gerealiseerd worden vanuit dertien programma’s. Focus ligt op maximale leerwinst en zorg voor elke lerende. Het merkbeleid van het Stedelijk Onderwijs moet de uitvoering van de programma’s ‘aantrekkelijke onderwijsverstrekker’ en ‘aantrekkelijke werkgever’ mogelijk maken en de andere programma’s versterken:
In de vernieuwde visie kiest Stedelijk Onderwijs expliciet voor een balans tussen leerwinst en zorg om zo mee te bouwen aan de stad van morgen.
Op 23 oktober 2020 keurde de raad van bestuur Stedelijk Onderwijs de Speerpuntennota 2020- 2021 ‘Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen’ goed. Deze Speerpuntennota 2020-2021 concretiseert de ambities in haalbare resultaten binnen een periode van twee jaar. Voor het programma ‘aantrekkelijke onderwijsverstrekker’ is expliciet opgenomen dat een nieuwe reputatiewijzer 2020 wordt uitgewerkt en dat de merkstrategie van het Stedelijk Onderwijs wordt herzien, waarbij het submerk 'Stedelijk Onderwijs' de reputatie van elke stedelijke school versterkt. De inhoudelijke bouwstenen van het Stedelijk Onderwijs bieden een kader waarbinnen elke school zich individueel kan profileren.
Door de nieuwe communicatiestrategie moet de positie van Stedelijk Onderwijs opnieuw bepaald worden, in lijn met de vereenvoudigde merkarchitectuur van de stad Antwerpen. Gezien de vernieuwde visie opteert Stedelijk Onderwijs voor de categorie ‘permanent submerk’.
De keuze voor ‘permanent submerk’ binnen de merkarchitectuur van de groep stad Antwerpen is mogelijk aan één van de volgende twee voorwaarden voldaan wordt:
Stedelijk Onderwijs voldoet aan de eerste van deze twee mogelijke voorwaarden. Stedelijk Onderwijs wilt zijn positie en de nieuwe geambieerde perceptiewijziging bij het doelpubliek waarmaken binnen een landschap van meerdere onderwijsnetten. Deze concurrerende netten zetten elk op een meer of minder doorgedreven manier hun specifieke kwaliteiten in de markt. Stedelijk Onderwijs krijgt door de keuze voor ‘permanent submerk’ de mogelijkheid om zijn eigenheid en ambitie vormelijk sterker te vertalen zodat de doelgroepen het merk verbinden met de gewenste perceptie.
Met de nieuwe merkstrategie als permanent submerk heeft het Stedelijk Onderwijs de volgende ambities:
n.v.t.
Sinds februari 2020 werd een traject gelopen met de stedelijke dienst Ondernemen & Stadsmarketing voor de inpassing van de merkarchitectuur van het Stedelijk Onderwijs in de nieuwe stedelijke merkstrategie en -architectuur.
De stedelijke dienst Ondernemen & Stadsmarketing bereidt een collegebeslissing voor ter goedkeuring van het Stedelijk Onderwijs als permanent submerk. Dit is gepland op 18 december 2020. Dit werd positief geadviseerd.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
De raad van bestuur van het Stedelijk Onderwijs geeft de opdracht om de nieuwe merkarchitectuur en -strategie, na goedkeuring door college van burgemeester en schepenen, concreet vorm te geven. | Wim Mangodt |