Gezien het te gunnen bedrag > € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
Verrekeningen
Bij de uitvoering van de werken hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke dossier opgedrongen. Aan de aannemer werd gevraagd om voor de wijzigingen de nodige verrekeningsvoorstellen in te dienen. Deze worden gebundeld in reeks 11.
Het verrekeningsvoorstel 17 betreft de wijziging aan de voorziene uitvoering van het nieuwe buiten schrijnwerk.
Het verrekeningsvoorstel 45 betreft de wijziging van het voorziene type verwarming in de sporthal. In overleg met de dienst Technisch Onderhoud werd tijdens de uitvoering beslist om de voorziene radiatoren te vervangen door vloerverwarming.
Het verrekeningsvoorstel 46 betreft de nodige wijzigingen aan de voorziene mobiele blustoestellen (type en aantal) en haspels (type en aantal).
Het verrekeningsvoorstel 48 betreft de onvoorziene wijzigingen aan de voorziene aanpassingswerken van de bestaande scheidingsmuur ter hoogte van de nieuwe helling naar de nieuwe fietsenstallingen in de kelder.
Het verrekeningsvoorstel 59 betreft de nodige wijzigingen van het voorziene verlaagd plafond in de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 72 betreft de nodige wijzigingen aan het nieuw voorziene binnenschrijnwerk.
Het verrekeningsvoorstel 90 betreft de plaatsing van een aantal extra radiatoren.
Het verrekeningsvoorstel 101 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene renovatie van het historische glazen dak boven de polyvalente zaal.
Het verrekeningsvoorstel 102 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de uitvoering van de inkom tussen speelplaats en refter.
Het verrekeningsvoorstel 109 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene vaste sportuitrusting in de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 112 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de uitvoering van de chape.
Het verrekeningsvoorstel 119 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene restauratie (staalstructuur) van de historische luifel van de speelplaats.
Het verrekeningsvoorstel 121 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene hijsunits in de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 123 betreft bijkomende werken aan de dakgoten.
Het verrekeningsvoorstel 124 betreft de plaatsing van een tijdelijke peilbuis om de grondwaterstand te kunnen opvolgen.
Het verrekeningsvoorstel 128 betreft bijkomende werken aan de nieuwe waterdichte cementering van de fietsenkelder.
Het verrekeningsvoorstel 132 betreft bijkomende schilderwerken aan de zichtbare houten dakstructuur van het gebouw in de Speerstraat.
Het verrekeningsvoorstel 133 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan het nieuw voorziene binnenschrijnwerk.
Het verrekeningsvoorstel 134 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene renovatiewerken van de vluchtpasserelle.
Het verrekeningsvoorstel 137 betreft de nodige wijzigingen aan de voorziene restauratie (gootconstructie) van de historische luifel van de speelplaats.
Het verrekeningsvoorstel 141 betreft bijkomend schilderwerk aan de nieuwe houten lambrisering van de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 142 betreft de nodige wijzigingen aan het nieuw voorziene buitenmeubilair.
Het verrekeningsvoorstel 143 betreft de nodige wijzigingen aan de borstwering van de nieuwe helling naar de fietsenkelder.
Het verrekeningsvoorstel 144 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene toegangscontrole aan binnendeuren en buitendeuren die uitgeven op de speelplaats.
Het verrekeningsvoorstel 145 betreft de nodige herstelwerkzaamheden aan de tuin van de buren (Speerstraat 14) na plaatsing / verwijdering stelling voor renovatie van gemeenschappelijke muur.
Het verrekeningsvoorstel 148 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene renovatie van het historische plinten.
Het verrekeningsvoorstel 149 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene afkastingen (balbescherming) van leidingen in strekmetaal in de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 152 betreft bijkomende beperkte renovatiewerken aan het bestaande buitenschrijnwerk.
Het verrekeningsvoorstel 153 betreft de plaatsing van een extra lage leuning in de traphallen die tijdelijk door de kleuters van Stedelijke Basisschool Edison zullen gebruikt worden.
Het verrekeningsvoorstel 154 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene tegelwerken.
Het verrekeningsvoorstel 155 betreft de bijstandskost van de aannemer bij de uitvoering van een aantal akoestische testen uitgevoerd door het studiebureau akoestiek aangesteld door de architect.
Het verrekeningsvoorstel 159 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de nieuwe wasberging.
Het verrekeningsvoorstel 160 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de voorziene radiatoren.
Het verrekeningsvoorstel 161 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de vastzetpaaltjes voor de nieuwe buitendeuren die uitgeven op de speelplaats.
Het verrekeningsvoorstel 164 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene renovatiewerken van de gevelplint in blauwe hardsteen ter hoogte van de inkom van de sanitairen voor leerlingen.
Het verrekeningsvoorstel 167 betreft de nodige wijzigingen aan de integratie van de elektrische componenten in de nieuwe houten lambrisering van de turnzaal.
Het verrekeningsvoorstel 168 betreft de nodige wijzingen aan uitvoering van de elektrische installatie.
Het verrekeningsvoorstel 173 betreft de plaatsing van nieuwe dievenankers aan de kelderroosters die uitgeven op de Speerstraat.
Het verrekeningsvoorstel 174 betreft de plaatsing van muurhouders voor evacuatieplannen.
Het verrekeningsvoorstel 175 betreft het aanbrengen van afvoeren in de keldergaten.
Het verrekeningsvoorstel 179 betreft het demonteren en stockeren van een aantal binnendeuren van een aantal sanitaire ruimtes die tijdelijk door de kleuters van Stedelijke Basisschool Edison zullen gebruikt worden.
Het verrekeningsvoorstel 180 betreft de plaatsing van een aantal extra handgreepjes op het nieuwe vaste meubilair in de gangen.
Het verrekeningsvoorstel 182 betreft de nodige aanpassingen en aanvullingen van de nieuwe branddetectie-installatie na een eerste rondgang door de externe keuringsfirma.
Het verrekeningsvoorstel 183 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de nieuwe ventilatie.
Het verrekeningsvoorstel 184 betreft de plaatsing van een aantal extra folies op het glas van het nieuwe buitenschrijnwerk i.f.v. privacy.
Het verrekeningsvoorstel 185 betreft de plaatsing van een aantal wifi-antennes op de speelplaats (antennes werden geleverd door Digipolis).
Het verrekeningsvoorstel 186 betreft de nodige onvoorziene wijzigingen aan de voorziene renovatie van de historische trappen.
Het verrekeningsvoorstel 187 betreft de nodige wijzigingen aan de uitvoering van de toegangscontrole van de buitendeuren die uitgeven op het openbaar domein.
Het verrekeningsvoorstel 188 betreft bijkomende beperkte renovatiewerken aan het bestaande buitenschrijnwerk.
Het verrekeningsvoorstel 190 betreft de nodige onvoorziene bijkomende lokale herstelwerkzaamheden aan het betonnen plafond van de kelder van het gebouw van de Speerstraat.
Het verrekeningsvoorstel 193 betreft de uitvoering van bijkomende kitwerken
Het verrekeningsvoorstel 194 betreft de uitvoering van verscheidene kleine aanpassingswerken die naar boven zijn gekomen tijdens één van de rondgangen i.f.v. voorlopige oplevering.
Afrekening artikels in vermoedelijke hoeveelheid
In het aanbestedingsdossier werd de hoeveelheid van sommige artikels opgenomen als vermoedelijk (omdat de omvang van de werken in deze artikels niet exact bepaald kon worden). Ondertussen zijn een heel aantal van deze artikels volledig uitgevoerd en konden de definitieve hoeveelheden en de daaraan gekoppelde budgettaire consequenties bepaald worden.
De wijzigingen van deze artikels werden niet opgenomen in verrekeningsvoorstellen (dit betreffen immers wijzigingen die voortvloeien uit hun vermoedelijke aard) maar worden wel meegenomen in reeks 11.
Het betreft volgende artikels, waarbij na uitvoering bleek dat meer nodig was dan voorzien (dus allemaal wijzigingen in plus):
De verrekeningsvoorstellen en wijzigingen van artikels in vermoedelijke hoeveelheid resulteren in volgende totaalbedragen:
|
| excl. btw |
| btw |
| incl. btw |
VH + | € | 19 010,64 | € | 1 140,64 | € | 20 151,28 |
VH – | € | 0,00 | € | 0,00 | € | 0,00 |
minwerken | € | 34 096,10 | € | 2 045,77 | € | 36 141,87 |
pluswerken | € | 27 548,14 | € | 1 652,89 | € | 29 201,03 |
aanv. Werken | € | 198 752,13 | € | 11 925,13 | € | 210 677,26 |
TOTAAL | € | 279 407,01 | € | 16 764,43 | € | 223 887,70 |
Openstaande verrekeningen
Het project werd opgeleverd op 10 november 2020. De aannemer heeft ondertussen de meeste verrekeningen voor dit project ingediend. Tijdens de voorbereidende rondgangen t.b.v. de voorlopige oplevering werden echter nog een aantal kleine aanpassingen gevraagd:
Gezien de nakende ingebruikname (na verlengde herfstvakantie), werd in overleg met de aannemer besloten om voorrang te geven aan het oplossen van alle opleveringspunten. De verrekeningen voor deze aanpassingen zullen pas in 2021 ingediend worden.
Daarnaast is er mogelijks nog een probleem met de waterdichting van de kelder. Na het aanbrengen van een correct waterdichtingssysteem (cementering) in de kelder bleek er toch op bepaalde plaatsen nog grondwater in de kelder te komen (in 2019), door scheurvorming in de nieuw aangebrachte cementering. Omdat zowel aannemer als architect geen verklaring hadden voor dit probleem, werd het WTCB uitgenodigd voor een expertise. Aangezien op het moment van hun bezoek (29 april 2020) het probleem zich nauwelijks nog manifesteerde, werd afgesproken met alle partijen om het probleem verder op te volgen en indien nodig na de winterperiode ‘20 / ’21 eventuele bijkomende werken uit te voeren.
De raming voor deze nog openstaande en in te dienen verrekeningen bedraagt € 50 000 incl. BTW.
Dading
Tijdens de uitvoering van de werken is met de aangestelde aannemer een geschil gerezen. In het kader van dit geschil werd een dading afgesloten. De financiële consequentie van de deze dading bedraagt € 270 000 incl. BTW.
Budgetverhoging
De uiteindelijke stijging van de projectkost is te wijten aan een aantal factoren:
De wijzigingen hebben een invloed op de vooropgestelde timing en impliceren een verlenging van 97 kalenderdagen. Dit betreft een goedkeuring na de oplevering, want deze vond plaats op 10 november 2020.
De toekenning van de aanvullende werken en pluswerken die het gevolg zijn van onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/2 van het K.B. van 14 januari 2014.
De toekenning van de aanvullende werken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/1 van het K.B. van 14 januari 2014.
De toekenning van de pluswerken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/4 (de-minimis) van het K.B. van 14 januari 2014.
Algemene informatie school | |
Onderwijsniveau | BAO |
Onderwijsvorm | n.v.t. |
Aantal stromen | 3 |
Aantal huidige leerlingen | 0 |
Bijdrage tot doelstellingen meerjarenplan 2020-2025 | |
1. Capaciteit en aanbod* | 432 leerlingen lager extra |
2. Kwalitatieve en gezonde leeromgeving | n.v.t. |
3. Duurzame en toekomstbestendige scholen | |
3.1. Energiebesparing | n.v.t. |
3.2. CO² -besparing | n.v.t. |
3.3. Vergroende speelplaats | n.v.t. |
4. Multifunctionele binnen- en buitenruimte in de wijk | |
4.1 extra locatie klaar voor breed gebruik | ja (zal wel pas opengesteld worden voor breed gebruik na definitieve oplevering die plaats vindt op 10 november 2021) |
*Opmerking: Ondertussen werd beslist om de locatie te gebruiken als tijdelijke huisvesting voor de Stedelijke Basisschool de Molen, ondertussen gewijzigd naar Stedelijke Basisschool Edison (Onderwijzersstraat 13 en Krugerstraat 26 te 2660 Hoboken). De nieuwe capaciteit zal bijgevolg ten vroegste vanaf het schooljaar '22 / '23 daadwerkelijk beschikbaar zijn.
Op 2/09/2016 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 7 549 538,61.
Op 22/06/2018 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 8 465 882,55 en volgende percelen:
- Perceel 1: algemene aanneming voor de werken;
- Perceel 2: toegangscontrole;
- Perceel 5: specifieke netwerkinfrastructuur voor de nieuwe data-installatie;
- Perceel 6: digiborden.
Na fase gunning bleken volgende percelen nog nodig:
- Perceel 7: vernieuwen nutsaansluitingen gas en elektriciteit gebouw Speerstraat;
- Perceel 8: vernieuwen nutsaansluiting elektriciteit gebouw Atletenstraat.
- Perceel 9: vernieuwen nutsaansluiting water gebouw Speerstraat.
Na fase gunning bleken volgende percelen niet meer nodig:
- Perceel 3: mobiele blustoestellen;
- Perceel 4: eerste uitrusting sanitair;
Volgende percelen werden reeds gegund:
Onderwerp | Beslissingsorgaan / datum | Bedrag |
Perceel 1 | Raad van Bestuur d.d. 22/06/2018 | € 6 678 775,75 |
Perceel 2 | Raad van Bestuur d.d. 22/06/2018 | € 33 472,97 |
Perceel 7 en perceel 8 | Manager vastgoedprojecten d.d. 25/06/2019 | € 8 921,50 |
Perceel 9 | Manager vastgoedprojecten d.d. 21/08/2019 | € 15 497,86 |
Perceel 5 | Zakelijk directeur d.d. 16/09/2019 | € 33 401,21 |
Perceel 6 (schrapping percelen 3 en 4) | Zakelijk directeur d.d. 12/05/2020 | € 69 748,26 |
Deze beslissing betreft de gunning voor de meerwerken, reeks 11, van perceel 1.
Gunning meerwerken
De werken zoals beschreven in de verrekeningsvoorstellen zorgen voor een aanpassing (incl. 21% btw) van het voorziene ereloon als volgt:
Architect* | € 17 939,17 |
VC Verwezenlijking | € 322,02 |
EPB-verslaggeving | n.v.t. |
TOTAAL | € 17 939,17 |
*opmerking: verrekeningen 17, 59, 132, 143, 154, 155, 165, 168, 180, 184 en 193 zijn het gevolg van een hiaat in het bestek van de architect en genereren geen extra ereloon. Ook de wijzigingen van de artikels in vermoedelijke hoeveelheid geven geen recht op een verhoging van het ereloon.
De overige verrekeningen zijn het gevolg van onvoorziene omstandigheden en / of vragen van het AGSO en geven met uitzondering van verrekeningen 123, 124, 144, 145, 152, 179, 185 en 188 wel recht op een verhoging.
Impact projectkost
De huidige stand van de werkingsmarge bedraagt € 671,45. Dit is niet meer toereikend. Er is een budgettekort van € 561 155,42 incl. btw ten gevolge van:
Rekening houdend met de aanpassing van de prijsherzieningen (negatief) resulteert dit in een budgettekort van 499 334,90 €.
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):
| Status 26 | Goed te keuren bedragen | Status 27 |
Bouwkost | € 7 622 207,28 | € 8 116 094,98 | |
Oorspronkelijk gegund bedrag | € 6 678 775,75 | € 6 678 775,75 | |
Extra gunningen na status gunning | € 6 703 843,52 |
| € 6 703 843,52 |
VH + | € 101 538,42 | + € 20 151,28 | € 121 689,70 |
VH - | - € 80 966,88 | - € 80 966,88 | |
Minwerken | - € 453 566,22 | - € 36 141,87 | € 489 708,09 |
Meerwerken | € 1 351 358,44 | + € 509 878,29 | € 1 861 236,73 |
Erelonen | € 773 897,15 | € 791 836,32 | |
Bedrag bij gunning | € 691 877,86 | € 691 877,86 | |
Effect op erelonen | € 82 019,29 | + € 17 939,17 | € 99 958,46 |
Werkingsmarge | € 671,45 | € 50 000,00 | |
Bedrag bij gunning | € 667 877,58 | € 667 877,58 | |
Budgetaanpassing WM | € 358 244,72 | + € 49 328,55 | € 407 573,27 |
Effect verrekeningen WM | - € 1 025 450,85 | -€ 1 025 450,85 | |
Projectkost excl. prijsherziening | € 8 396 775,88 |
| € 8 957 931,30 |
Prijsherziening | € 99 710,77 | - € 61 820,52 | € 37 890,25 |
Projectkost | € 8 496 486,65 | + € 499 334,90 | € 8 995 821,55 |
Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025, categorie DB is niet toereikend.
Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status | € 8 496 486,65 |
Bedrag extra te voorzien in deze legislatuur | € 499 334,90 |
Agion
Het dossier betreft een Agion dossier.
Het werd ingediend op de capaciteitspot 2016.
Er is een principeakkoord.
Het bedrag van het principeakkoord bedraagt € 4 107 147.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de gunning van de meerwerken van perceel 1 in de Stedelijke Basisschool De Kameleon, Speerstraat 12 te 2020 Antwerpen goed aan de aannemer Gillion Bouw, Duffelsesteenweg 164, 2550 Kontich, voor het bedrag van € 226 300,27 excl. btw + € 13 578,02 btw (6% btw) = € 239 878,29 incl. btw.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in plus voor een totaalbedrag van € 20 151,28 incl. btw.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de minwerken voor een totaalbedrag van € 36 141,87 incl. btw.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de wijzigingen van de erelonen voor een totaalbedrag van € 17 939,17 incl. btw.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van het feit dat de wijzigingen een invloed hebben op de vooropgestelde timing en een verlenging impliceren van 97 kalenderdagen.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor een bedrag van € 499 334,90 incl. btw en keurt de aangepaste projectkost van € 8 995 821,55 goed.
Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist dat dit project in het masterplan onder projectnummer 272 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
B912 CB 272
2LWS020504 PROG41