Terug
Gepubliceerd op 03/12/2020

2020_RVBAGSO_00133 - Onderwijsorganisatie - Modernisering secundair onderwijs - Concordanties in het eerste leerjaar van de tweede graad van het secundair onderwijs - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 27/11/2020 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00133 - Onderwijsorganisatie - Modernisering secundair onderwijs - Concordanties in het eerste leerjaar van de tweede graad van het secundair onderwijs - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00133 - Onderwijsorganisatie - Modernisering secundair onderwijs - Concordanties in het eerste leerjaar van de tweede graad van het secundair onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor het programmeren van nieuwe studierichtingen. 

Argumentatie

De gekozen concordanties zijn het gevolg van rechtlijnige concordanties of van een keuze als een huidige richting kan concorderen naar meer dan één structuuronderdeel. In bijlage wordt een overzicht toegevoegd van alle concordanties, in de laatste kolom wordt vermeld of er een keuze mogelijk was. Per keuzeconcordantie is in bijlage de motivatie toegevoegd. 

We onderscheiden drie mogelijke keuzes:   

  • finaliteitskeuze: een structuuronderdeel concordeert naar twee vergelijkbare richtingen in twee verschillende finaliteiten.
  • domeinkeuze: een structuuronderdeel concordeert naar eenzelfde richting in twee of meer domeinen.
  • keuze: een combinatie uit bovenstaande

De voorgestelde keuzes door de directies werden getoetst aan de strategische aanbodnota: 

1. Een breed aanbod waarin elke leerling zijn gading vindt.

We willen met alle scholen van het Stedelijk Lyceum samen alle finaliteiten, onderwijsvormen en alle studiedomeinen in een zo ruim mogelijk aanbod van studierichtingen aanbieden. De studierichtingen in de domeinen STEM en Maatschappij en Welzijn zijn goed vertegenwoordigd in het aanbod. 

2. Doorlopende leerlijnen.

Binnen elke school moeten er voldoende keuzemogelijkheden naar finaliteit/onderwijsvormen (doorstromingsgericht, arbeidsmarktgericht en dubbele finaliteit) en/of inhoud (domeinoverschrijdend (aso) en binnen de 8 domeinen) aanwezig zijn. Op deze manier kunnen leerlingen en voor een bepaalde school kiezen en een keuze maken die het best past bij hun individueel ontwikkelingstraject. Binnen elke school willen we daarom zorgen voor een logische samenhang, een maximale doorstroom en zinvolle alternatieven bij de studiekeuze.

Om de doorstroom binnen elke school mogelijk te maken willen we volledige verticale leerlijnen kunnen aanbieden (6-jarige structuren). Hoe minder een leerling van school moet veranderen, hoe hoger zijn welbevinden en schoolbetrokkenheid en hoe lager de kans dat hij de school vroegtijdig zal verlaten. Binnen elke school willen we voldoende logische alternatieven aanbieden binnen de verschillende finaliteiten en onderwijsvormen.



Inspraak

Overleg directies secundair (16 september 2020)

Overleg met de representatieve vakorganisaties (17 november 2020)

Juridische grond

SO61 programmatie in het voltijds gewoon secundair onderwijs, wettelijke basis codex secundair onderwijs (B.S.24/06/2011).

SO60 Studieaanbod voltijds secundair onderwijs, wettelijke basis codex secundair onderwijs (B.S.24/06/2011).

Aanleiding en context

Op 28 maart 2018 nam het Vlaams Parlement plenair het ontwerp van decreet aan dat de modernisering van de organisatie en de structuur van het secundair onderwijs vastlegt.

Op 1 juni 2018 gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering dat verder uitvoering geeft aan het decreet. 

Op 14 februari 2020 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. Deze nota legt de principes vast op basis waarvan het aanbod zich dient te ontwikkelen. 

Op 27 maart 2020 keurde de raad van bestuur, in het kader van de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs, de basisopties goed in het tweede leerjaar van de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze gingen in voege vanaf 1 september 2020. 

Vanaf 1 september 2021 worden progressief, leerjaar per leerjaar vanaf de tweede graad, de structuuronderdelen ingevoerd die zijn opgenomen in de matrix secundair onderwijs. De matrix wordt in bijlage toegevoegd.  De concordantie naar de nieuwe structuuronderdelen gebeurt volgens de tabel in bijlage. Daar waar de concordantie alternatieven voorziet, komt het aan het schoolbestuur toe om per school slechts één van die alternatieven te kiezen. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de concordanties tweede graad goed, zoals opgenomen in de bijlagen, per 01/09/2021 binnen het Stedelijk Lyceum Antwerpen.

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 melding AGODI  Stijn Auwers  30 november 2020

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen