De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.
De programmaties passen binnen de uitvoering van de strategische aanbodnota. De school zorgt met de opleidingen houttechnieken en mechanische technieken voor extra alternatieve opleidingen in het domein stem (onder andere met focus op de Grote verbinding). Dit bevordert de horizontale mobiliteit.
De school heeft een duidelijk STEM profiel en zet hier verder op in met bovenstaande opleidingen, ook met de opleiding Chemische procestechnologie. Deze opleiding zal ook duaal aangevraagd worden.
De 2de graad Houttechnieken (tso – dubbele finaliteit) is wenselijk voor Stedelijk Lyceum Meir met het oog op:
verbreding van het aanbod in de tweede graad: Leerlingen moeten een keuze kunnen maken die past bij hun individueel ontwikkelingstraject. Voor de leerlingen is het interessant als ze vanaf volgend schooljaar de keuze zouden hebben uit meerdere studierichtingen uit de dubbele finaliteit. Door de concordanties is het aanbod van de school vergroot naar de doorstromingsgerichte finaliteit. Deze programmatie wil dat evenwicht herstellen.
Het knelpuntberoep-karakter van de houtopleidingen. Door ook een richting met dubbele finaliteit te programmeren naast de aanwezige arbeidsmarktgerichte opleiding Hout (bso), probeert de school een breder publiek te enthousiasmeren voor Houtopleidingen.
De 2de graad Mechanische technieken (tso – dubbele finaliteit) is wenselijk voor Stedelijk Lyceum Meir met het oog op:
verbreding van het aanbod in de tweede graad: Leerlingen moeten een keuze kunnen maken die past bij hun individueel ontwikkelingstraject. Voor de leerlingen is het interessant als ze vanaf volgend schooljaar de keuze zouden hebben uit meerdere studierichtingen uit de dubbele finaliteit. Door de concordanties is het aanbod van de school vergroot naar de doorstromingsgerichte finaliteit. Deze programmatie wil dat evenwicht herstellen.
De Se-n-Se Chemische procestechnieken (Se-n-Se) is wenselijk voor Stedelijk Lyceum Meir met het oog op:
Het knelpuntberoep-karakter van deze opleiding in de provincie Antwerpen. Door ook deze Se-n-Se te programmeren naast de aanwezige Productie- en procestechnologie (Se-n-Se), probeert de school een breder publiek te enthousiasmeren voor deze technologische opleidingen.
De vraag vanuit de arbeidsmarkt m.b.t. het inrichten van deze Se-n-Se.
Het creëren van een extra (bijkomende) kwalificatiemogelijkheid na het reeds behalen van een diploma secundair onderwijs.
Het betreft hier niet vrij programmeerbare structuuronderdelen.
Stedelijk Lyceum Meir - Kempischdok beschikt over een volledig uitgeruste en nieuwe campus conform de onderwijs- en veiligheidsvoorschriften. Er zijn geen bijkomende investeringen nodig m.b.t. de programmatie van deze studierichtingen van de tweede graad en deze Se-n-Se Chemische procestechnieken.
Deze programmaties zorgen voor een bijkomend loopbaanperspectief voor de leerkrachten binnen de domeinen die de school op deze manier duurzaam uitbouwt. Dat stelt de school in staat om het rekruterings- en nascholingsbeleid verder te verduurzamen.
Overleg directies secundair (16 september 2020)
Overleg met de officiële onderwijsverstrekkers (20 oktober 2020)
Overleg met de representatieve vakorganisaties (17 november 2020)
Codex secundair onderwijs (B.S.24/06/2011)
SO61 programmatie in het voltijds gewoon secundair onderwijs
Op 28 maart 2018 nam het Vlaams Parlement plenair het ontwerp van decreet aan dat de modernisering van de organisatie en de structuur van het secundair onderwijs vastlegt. Op 1 juni 2018 gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering dat verder uitvoering geeft aan het decreet.
Op 27 maart 2020 keurde de raad van bestuur, in het kader van de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs, de basisopties goed in het tweede leerjaar van de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze gingen in voege vanaf 1 september 2020.
Vanaf 1 september 2021 worden progressief, leerjaar per leerjaar vanaf de tweede graad, de structuuronderdelen ingevoerd die zijn opgenomen in de matrix secundair onderwijs. Daar waar de concordantie alternatieven voorziet, komt het aan het schoolbestuur toe om per school één van die alternatieven te kiezen.
Op 27 november 2020 keurt de raad van bestuur de concordanties goed in het kader van de modernisering voor het eerste leerjaar van de tweede graad.
Op 14 februari 2020 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota legt de basisprincipes vast voor de ontwikkeling van het aanbod.
Stedelijk Lyceum Meir wenst, in aanvulling op de concordanties, de doorlopende leerlijnen in de school te bevorderen door, binnen de dubbele finaliteit in het domein STEM, voldoende alternatieven te voorzien. De programmaties houttechnieken, mechanische technieken en chemische procestechnieken zijn nieuwe beleidsbeslissingen waarmee het aanbod van SL Meir verruimd wordt op basis van de principes van de aanbodnota.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Aanvraag Agodi | Stijn Auwers | 30/11/2020 |