Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Aangezien we een principebeslissing willen nemen die bij meerwerken na oplevering in geval van projecten met Scholen van Morgen steeds van toepassing is, behoort dit tot de bevoegdheid van de raad van bestuur.
nvt
Het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen realiseert een aantal projecten voor de bouw of verbouwing van scholen in samenwerken met Scholen van Morgen. Dit is een samenwerkingsverband van de Vlaamse overheid, BNP Paribas Fortis en AG Real Estate, waarbij een gedeelte van de kostprijs gesubsidieerd wordt door AGIOn en de rest wordt betaald door de inrichtende macht. Voor elk project wordt een overeenkomst afgesloten waarin o.m. de betaling wordt geregeld.
Volgende projecten werden binnen deze samenwerking opgestart :
- project 007 - Antwerpen Campus Cadix
- project 225 - Wilrijk Topsportinternaat
- project 253 - Antwerpen Campus Blue Gate
Na de voorlopige oplevering blijken soms nog bijkomende werken noodzakelijk. Deze worden in opdracht van Scholen van Morgen nog uitgevoerd op vraag van AG SO.
Voor dergelijke werken wordt een wijzigingscontract aan de oorspronkelijke overeenkomst opgesteld.
In dit wijzigingscontract dient ook bepaald te worden hoe deze bijkomende werken na oplevering zullen betaald worden door AG SO. Scholen van Morgen legt voor deze werken bijkomende voorwaarden op gezien er hiervoor geen garantie verleend wordt door de Vlaamse overheid. Deze werken worden immers niet meer betoelaagd door AGIOn.
Wat betreft de betaling van dergelijke werken wordt aan AG SO de keuze gelaten tussen enerzijds de betaling vóór de uitvoering van de werken en anderzijds een bankwaarborg op eerste verzoek, eveneens vóór uitvoering van de werken.
Het gaat hier om de betaling van de werken zelf.
De periodiek te betalen bijkomende onderhoudsvergoeding wordt steeds gedurende 30 jaar gewaarborgd door een gewone bankwaarborg ten bedrage van 6 kwartalen van deze bijkomende onderhoudsvergoeding.
De eerste concrete situatie waarop deze vraag van toepassing is, is de goedgekeurde wijziging Inrichtende macht voor het verbreden van de deur naar de gasopslag in SL Eilandje (Fase 2). Deze wijzigingen werden door het directiecomité goedgekeurd op 25 mei 2020. Gezien we verschillende projecten realiseren samen met Scholen van Morgen kan verwacht worden dat deze kwestie zich in de toekomst meermaals zal voordoen.
Aan AG SO wordt gevraagd een principiële keuze te maken tussen de twee bovenstaande scenario’s voor de betaling van de bijkomend gevraagde werken na oplevering binnen de projecten die we met Scholen van Morgen realiseren.
De bankgarantie op eerste verzoek is een onvoorwaardelijke waarborgverbintenis van de bank, die los staat van de onderliggende overeenkomst. Het doel is om de schuldeiser – in dit geval Scholen van Morgen – een zekerheid te verschaffen voor de betaling van de gevraagde werken door AG SO. De bankwaarborg dient te worden vrijgegeven op eerste en enige verzoek van Scholen van Morgen zonder dat AG SO vooraf verweermiddelen hiertegen kan inroepen.
Zowel de voorafgaande betaling van de werken als de constructie van de bankgarantie op eerste verzoek bieden AG SO dezelfde waarborgen: Scholen van Morgen verbindt zich ertoe de aannemer pas te betalen na uitvoering van de werken én na goedkeuring door AG SO.
Het enige voordeel van de bankwaarborg dat eventueel voor AG SO te bespeuren is, is dat de kostprijs een geringe tijd later dient betaald te worden maar hier tegenover staat een aanzienlijke bijkomende administratieve last voor het organiseren van de bankgarantie.
Mede gelet op de goede samenwerking die we hebben met Scholen van Morgen en de overlegcultuur binnen deze samenwerking, wordt voorgesteld te opteren voor de voorafgaande betaling om zodoende de administratieve last tot een minimum te beperken.
De ondertekening van het wijzigingscontract, dat het gevolg is van deze werken, wordt gedelegeerd naar de zakelijk directeur.
De beslissingen omtrent de goedkeuring van de werken wordt gedelegeerd volgens de goedkeuringsmatrix van AG SO.
De bankgarantie op eerste verzoek is niet door de wet geregeld maar wordt wel erkend door de rechtspraak.
Volgens Artikel 237 van het Gemeentedecreet kunnen de statuten van een autonoom gemeentebedrijf de raad van bestuur toelaten om het dagelijkse bestuur, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe te vertrouwen aan een directiecomité of aan een gedelegeerd bestuurder al dan niet met de mogelijkheid van subdelegatie aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf.
nvt
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist principieel om bijkomende werken na oplevering in het kader van projecten die uitgevoerd worden in samenwerking met Scholen van Morgen voorafgaand te betalen aan Scholen van Morgen, die de aannemer pas zal betalen na uitvoering van de werken én na goedkeuring door AG Stedelijk Onderwijs .
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt goed dat de periodiek te betalen bijkomende onderhoudsvergoeding gedurende 30 jaar gewaarborgd wordt door een gewone bankwaarborg ten bedrage van 6 kwartalen van deze bijkomende onderhoudsvergoeding.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist om de handtekenbevoegdheid van de wijzigingscontracten als gevolg van deze bijkomende werken, te delegeren naar de zakelijk directeur.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist om de goedkeuring van deze werken te delegeren volgens de goedkeuringsmatrix van AG SO.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Meedelen principebeslissing aan Scholen van Morgen | PAT/VP | 09/2020 |
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.